Viktig fråga om ostbågar

Hittarinte

Trådstartare
Nu är det stora frågor jag funderar på. Är det någon mer än jag som har noterat att det finns olika bra ostbågar, fast det är samma märke (det klassiska)?

Ibland är de lite smalare med lite mer krydda och liiite sega. Det är den bästa sorten! Ibland är de dessvärre lite större, kortare, krispiga och inte lika ostiga. Dåligt. De största påsarna med 450 gram är oftast bäst. Men inte alltid!

Är det olika fabriker? Olika råvaror? Eller är produktionschef Kalle helt enkelt bättre på att göra ostbågar än produktionschef Ingrid?
 
Nu är det stora frågor jag funderar på. Är det någon mer än jag som har noterat att det finns olika bra ostbågar, fast det är samma märke (det klassiska)?

Ibland är de lite smalare med lite mer krydda och liiite sega. Det är den bästa sorten! Ibland är de dessvärre lite större, kortare, krispiga och inte lika ostiga. Dåligt. De största påsarna med 450 gram är oftast bäst. Men inte alltid!

Är det olika fabriker? Olika råvaror? Eller är produktionschef Kalle helt enkelt bättre på att göra ostbågar än produktionschef Ingrid?
Jag håller helt med du! Blir alltid lite besviken när jag inte får en superpåse 😂
 
Min teori (men som jag har absolut noll belägg för) är att de små ostbågarna med mer krydda på är bottenskrap på nåt sätt. Känns som att de minsta bågarna och kryddan borde vara det som faller till botten, liksom.
 
Nu är det stora frågor jag funderar på. Är det någon mer än jag som har noterat att det finns olika bra ostbågar, fast det är samma märke (det klassiska)?

Ibland är de lite smalare med lite mer krydda och liiite sega. Det är den bästa sorten! Ibland är de dessvärre lite större, kortare, krispiga och inte lika ostiga. Dåligt. De största påsarna med 450 gram är oftast bäst. Men inte alltid!

Är det olika fabriker? Olika råvaror? Eller är produktionschef Kalle helt enkelt bättre på att göra ostbågar än produktionschef Ingrid?
Ja de har gjort något med ostbågar. Elände. Det finns stora nu också på Olw och de är mer lika de ursprungliga men inte lika bra. En total katastrof tycker jag.
 
Nu är det stora frågor jag funderar på. Är det någon mer än jag som har noterat att det finns olika bra ostbågar, fast det är samma märke (det klassiska)?

Ibland är de lite smalare med lite mer krydda och liiite sega. Det är den bästa sorten! Ibland är de dessvärre lite större, kortare, krispiga och inte lika ostiga. Dåligt. De största påsarna med 450 gram är oftast bäst. Men inte alltid!

Är det olika fabriker? Olika råvaror? Eller är produktionschef Kalle helt enkelt bättre på att göra ostbågar än produktionschef Ingrid?
Som hängiven ostbågsälskare sedan barnsben har jag länge retat mig på detta. Jag får äta en påse i veckan, och besvikelsen blir stor om påsen jag köpt innehåller "fel" sorts bågar. Jag föredrar samma sort som du.

Mina funderingar har gått kring att det är olika satser, ungefär som när man bakar, men inser när jag tänker mer på det att det kanske inte är rimligt. Jag brukar klämma på påsarna för att känna hur tjocka bågarna i den är:o Har också börjat köpa cheez balls för att vara säker på att jag får snacks som smakar tillräckligt mycket ost.
 
Sorry men jag förstår inte det där?
Det är en jäkla sport att köpa en vattenmelon som är mogen, söt och god när du kommer hem och öppnar den.
Det har skämtats länge om hur en bedömmer detta genom skalet i butiken. Men också seriösa guider i matmagasin om hur en kan få en aning om vilken melon en vill ha med sig. Populär rekommendation har varit att smiska melonen och lyssna efter rätt ljud i klatchen. Fanns någon sketch om hur syrianska pappor örfilar vattenmeloner så det hörs över hela stan.

Om det är samma förfarande som gäller för att bedömma ostkrokar, så borde det finnas guider även till det, tänkte jag. Hur en klämmer rätt på påsen för att hitta de krokar en vill ha efter tyck och smak. Gärna i tidningen.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 326
Hästvård Jag och stallägaren har nog lite olika åsikt i den här frågan har jag en känsla av, då det kommit på tal om vi inte ska släppa ut...
2
Svar
33
· Visningar
4 178
Senast: Gullan86
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 791
Senast: supercassie
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 797
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp