Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag tror om jag inte missförstått det hela, med en GG får hästen kämpa för maten. Den reducerar tuggorna med 70% eller aningen mer, vilket innebär att de kan äta fritt med en GG utan att man behöver vara bekymrad för att de ska få en övervikt som är orimlig.
Eftersom TS inte kunde råda över det bete som hon har tillgång till, så är GG ett förslag/alternativ för att slippa en allt för överviktig häst.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Klart man anpassar betet efter hästen om möjligt.
Det är ingen som sagt att det bara finns två alternativ. Jisses.
Alla har inte tillgång till att många olika beten och kan välja&vraka,
stängsla om etc.
Beta dygnet runt anser jag inte som kämpa för maten precis...

Jag skulle inte släppa tidigt och låta de beta ner, som jag förstått är det första gräset& när det kommer upp farligast i fångsynpunkt?

Min häst äter utan problem med GG, det går bara liiite långsammare:idea:
Dricker, umgås med sin kompis etc utan problem.
Nej alla hästar funkar inte med munkorg men ger man det lite tid&fix kan nog
de flesta acceptera eller/plus fixa så att de inte får av sig den.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag är bara så rädd om mina hästar, och det känns bortkastat att släppa dem på bete nu när vi börjat sakta banta dem (jag tror inte på snabb-svält) och att öka motionen, för det känns så vansinnigt onödigt med hästar som får fång o blir sjuka bara för att man nödvändigtvis ska ha dem på bete.


Alltså, du anar att det kan vara olämpligt för dina nu välgödda hästar att fortsätta gå på ganska kraftigt bete. Tja, kanske är du överförsiktig och din oro närmast obefogad. Men jag förstår om du inte vill låta dina hästar vara försökskaniner i denna fråga ! Hittills har du vad jag kan se inte heller fått svar med rimlig motivering från någon som tycker du är fel ute. :crazy:


Du känner själv dina hästar bäst, tänk på att magkänsla är sällan överskattat utan kan ibland vara uttryck för något man "vet" men ej kan sätta ord på.


Visst, det är inte heller helt nyttigt för hästar heller att vara allför överviktiga i längden, men det skulle jag se som ett mindre och övergående problem.


Det som jag har mest skräck för i fångsammanhang är SNABBA FODERBYTEN (tex tvära byten från magert till kraftigt bete på några få dagar, eller bete på fruset gräs). Kan man bara undvika sådana, så är MYCKET vunnet. :banana:


Alltså: Du gör definitivt INTE dina hästar en otjänst genom att insistera på att fortsätta begränsa betet nu. Däremot kan det eventuellt vara fatalt att inte göra det.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag skulle inte släppa tidigt och låta de beta ner, som jag förstått är det första gräset& när det kommer upp farligast i fångsynpunkt?

VAD är egentligen den riktiga orsaken till fång?
finns det ens något svar på den frågan...ännu?

Jag tror att övervikt spelar en extremt stor roll eftersom det belastar hovarna onormalt mycket, alldelels för mycket mat bidrar till övervikt dvs det är bättre med smala hästar då på väldigt lite bete.

Släpps de tidigt erbjuds de givetvis hö oxå eftersom jag släpper dem så tidigt att de inte skulle kunna klara sig på så lite gräs.
sen ser jag till att de har ordentligt med hö om det är frost nätter för det tror jag med är en bidragande orsak.

visst de säger att stressat gräs ger fång men jag vet i fåglarna, hur många shettisar har inte fått fång pga fettma och alldelels för mkt mat men hur många fall av fång har vi hört talas om där shettisar(lr hästar överhuvudtaget) varit smala/lagom i hull och gått i kraftigt nedbetad normalstor hage?
eeee knappast lika många så ja....visst ingen vet den egentligen orsaken till fång så allt man gör är ju en risk men jag anser att jag hellre har smala/normalfödda hästar på bete anpassat efter dem än släpper dem på massavis av gräs eller högt dött gräs som vissa tycker är så bra men det blir de med feta av.

kallblod, shettisar, islandshästar ponnyer är skapade för att leva på minimum och varför ska de stå i ett överflöd av mat då?
det är inte så svårt att anpassa betena efter hästarna så som man anpassar högivan...

det är som att slänga in 20kg näringsrikt hösilage + 10kg havre till en shettis i princip, att ha den på massa bete alltså.
de står i så mkt mat att de inte ens behöver leta efter det.
och ska man då sätta på en munkorg när den försöker äta de där kilona när man istället kan anpassa givan bara:angel:
lite konstig gämförelse kanske men ja...egentligen är det ju så.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Allt gräs i en hage är inte som att ge 20 kg näringsrikt hösilage och 10 kg havre till en shettis (även om jag förstår att du menade det som en liten överdriven jämförelse). Gräs kan innehålla massor av de kolhydrater som man i stort sett har bevisat att det leder till fång. Man vet bara inte riktigt det exakta förloppet i kroppen. Fetma är en viktig del i hotbilden, av olika anledningar. Den ökade belastningen på hovarna är en del men det kan även ge ökad risk för insulinrestens och andra tillstånd i kroppen som ökar fångrisken.

När det gäller gräset så är det hela tiden en fråga om hur mkt de får i sig av socker- och fruktaner, inte hur många kilo gräs de stoppar i magen. Denna halt av dessa kolhydrater varierar hela tiden i ett grässtrå beroende på solljus, temperatur, vattentillgång och ett antal faktorer till.

Det går alltså, tråkigt nog, inte alltid att säga helt säkert vad som är bäst för en viss häst, i en speciell hage vid en viss årstid.

Den som tror det har nog inte riktigt förstått problematiken med att ha en fånghäst eller att undvika att få det.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

och ska man då sätta på en munkorg när den försöker äta de där kilona när man istället kan anpassa givan bara:angel:
lite konstig gämförelse kanske men ja...egentligen är det ju så.

Fast, som många redan har sagt i tråden, så KAN man ju inte alltid anpassa hagar efter hästar. Om man, tex, står inackoderad är det inte så lätt att bestämma precis hur det ska vara. Då är väl betesreducerare ett bra alternativ?
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

om det fungerar så ja:)

men står man inackorderad på ett ställe där man kan påverka lite så kan man ju när man har fler hästar(dvs sällskap) använda en hage och anpassa till sina hästar.
tex i detta fallet ta den minst feta hästen tillsammans med stallägarens och så de två fetaste tillsammans i en hage med mkt mindre gräs:)
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Självklart skulle man ställa en överviktig i häst i en nedbetad hage om det alternativet fanns, men för många finns det sällan något alternativ när man står inackorderad och då får man tänka till lite och ta till det som finns att erbjuda.

För att ge ett exempel, hos oss stängs vinterhagarna av under 2 ½ - 3 månader, så då återstår endast sommarhagen. Nu var iofs betet rejält övervuxet när de släpptes ner där, men antagligen lite starkt eftersom nedsläppet skedde före midsommar. Men de har tagit det bra, och överhull hade flera hästar som gick ner i det betet men det är en sak som varje ägare får sköta själva.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag måste bara få säga att jag håller med, anpassat bete måste vara det bästa. Enl min veterinär börjar det komma in en del rapporter om incidenter med betesreducerare, de börjar ju bli väldigt poppis, och mer och mer rapporteras in, kolik mm.....Bättre med anpassat bete och motion, finns det bara kraftigt bete, så får man väl gå över med slåtterkross, släppa hästar först med behov av bete nån vecka, och sedan släppa in de lättfödda. Går inte hagägaren med på det så kan man ju alltid fixa annat bete. Hästen i första hand...
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Nu har jag hästarna hemma med egna hagar men jag har full förståelse för att man inte kan fixa hage så som man själv vill.

Betesreducerare behöver inte vara dåligt. Man måste se till så att den sitter kvar och sedan måste man naturligtvis se till hästen ofta. Min häst har den inte på sig för många timmar i taget utan äter en hel del utan den också men det beror ju på hur mkt de får i sig med den.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Du har redan svarat på dina egna frågor :)

svar: nej - det finns inget som motiverar att släppa dem enligt de förhållandena, det finns enbart negativa aspekter ur alla synvinklar.

Jag skulle vara lite tuffare än en del andra som svarat i tråden att man måste se till uppstallnings villkoren och möjligheterna. Har man en lättfödd islandshäst som enligt statisitken är VÄLDIGT benägen att bli en fånghäst om den överutfodras, så skulle jag inte se det som att "jamen det här är villkoren där jag står uppstallad så då får jag göra det bästa av det". Jag skulle flytta, om det var tydligt att uppstallningsvillkoren inte passar den typ av häst jag har, för att hålla den hästen i god hälsa och vigör.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag skulle nog kanske göra tvärtom, ha dem inne på dagen och ute från 19-10 eller något liknande, mest för att min häst varken gillar värmen eller bromsarna. I alla fall när det är riktigt varmt, som det har varit här i två veckor nu :). Men jag håller helt med de andra, låt dem inte gå ute dygnet runt! Och ge dem hellre några pinnar att gnaga på i boxen än mer hö (det låter kanske som ett skämt, men pinnar och grenar gillar min pålle att underhålla sig med ifall hon får tråkigt. Kan t.ex. bindas upp på boxväggen så att de inte är i vägen om hästen vill ligga ner.)
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Lita på din magkänsla.
Om jag hade varit du så hade jag tagit in dem under natten. Det finns även "munkrogar" att köpa på ex. Hööks.. då får dem inte i sig lika mycket.
 
Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?

Jag måste bara få säga att jag håller med, anpassat bete måste vara det bästa. Enl min veterinär börjar det komma in en del rapporter om incidenter med betesreducerare, de börjar ju bli väldigt poppis, och mer och mer rapporteras in, kolik mm.....Bättre med anpassat bete och motion, finns det bara kraftigt bete, så får man väl gå över med slåtterkross, släppa hästar först med behov av bete nån vecka, och sedan släppa in de lättfödda. Går inte hagägaren med på det så kan man ju alltid fixa annat bete. Hästen i första hand...

Jag kan inte hålla med dig mer.
Och har man bara en hage så kan man ju alltid dela av den, man måste ju se lösningar i problemen och ja som du säger "hästen i första hand" och jag har inte gillat munkorgar från första början mycket som kan hända och som sagt vet man inte hur mkt eller lite hästarna får i sig med dem det känns som ett vågat spel.

Men för den skull ska man inte släppa dem på massa bete utan i värsta fall får man väl leta upp ett sommarbete att hyra/ha dem tillsammans eller efter kor eller får som betat på ett bete man hyr av en bonde eller vad som helst.

Det går alltid att lösa om man har sällskap till sin häst det är värre för de som har häst som inte kan gå ensam och de kanske bara äger en häst i den situationen har jag varit som inackorderad.
Men jag löste det med att hästkraken fick gå ensam i en kraftigt nedbetad hage det var bättre än munkorg och kraftigt bete i alla fall.

men är glad jag har fler hästar nu så de har sällskap. + har dem hemma och kan bestämma över betet men tvingas man till saker man inte vill lr som är dåliga för sin häst ska man byta stall om man är inackorderad för stallägarna ska respektera hästens bästa.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 006
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 921
Senast: Lyckan i Halland
·
Avel Jag pratade häromdagen med stallpersonalen hos en som driver ett stort stall med uppfödning, inackordering, försäljning ,och förmedling...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: ameo
·
Träning Det är så att vi har ett litet problem... jag och stallägaren ska till fjällen, hon ska vara borta hela veckan och jag är borta...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp