Sv: Vågar jag låta överviktiga islänningar gå på bete dygnet runt?
Jag skulle inte släppa tidigt och låta de beta ner, som jag förstått är det första gräset& när det kommer upp farligast i fångsynpunkt?
VAD är egentligen den riktiga orsaken till fång?
finns det ens något svar på den frågan...ännu?
Jag tror att övervikt spelar en extremt stor roll eftersom det belastar hovarna onormalt mycket, alldelels för mycket mat bidrar till övervikt dvs det är bättre med smala hästar då på väldigt lite bete.
Släpps de tidigt erbjuds de givetvis hö oxå eftersom jag släpper dem så tidigt att de inte skulle kunna klara sig på så lite gräs.
sen ser jag till att de har ordentligt med hö om det är frost nätter för det tror jag med är en bidragande orsak.
visst de säger att stressat gräs ger fång men jag vet i fåglarna, hur många shettisar har inte fått fång pga fettma och alldelels för mkt mat men hur många fall av fång har vi hört talas om där shettisar(lr hästar överhuvudtaget) varit smala/lagom i hull och gått i kraftigt nedbetad normalstor hage?
eeee knappast lika många så ja....visst ingen vet den egentligen orsaken till fång så allt man gör är ju en risk men jag anser att jag hellre har smala/normalfödda hästar på bete anpassat efter dem än släpper dem på massavis av gräs eller högt dött gräs som vissa tycker är så bra men det blir de med feta av.
kallblod, shettisar, islandshästar ponnyer är skapade för att leva på minimum och varför ska de stå i ett överflöd av mat då?
det är inte så svårt att anpassa betena efter hästarna så som man anpassar högivan...
det är som att slänga in 20kg näringsrikt hösilage + 10kg havre till en shettis i princip, att ha den på massa bete alltså.
de står i så mkt mat att de inte ens behöver leta efter det.
och ska man då sätta på en munkorg när den försöker äta de där kilona när man istället kan anpassa givan bara
lite konstig gämförelse kanske men ja...egentligen är det ju så.