Viktgräns på ridskola

Sv: Viktgräns på ridskola

Nu VILL du missförstå mej & det tar tid för mej att hålla på att skriva extra inlägg med förklaringar som småbarn skulle förstå.
Jag anser att om man är för tjock för att lyfta benen kanske man borde gå ner i vikt innan man tvingar en häst att bära en.Förstår du bättre nu?
detta handlar inte om några futtiga 90 kg på en lång kvinna utan en kraftigt överviktig, enligt bmi garanterat dödlig övervikt.

om man kommer upp eller inte utan pall har inget med vikten att göra!! det har bara med muskler och smidighet att göra, man kan vara "hur fet som helst" och ändå komma upp utan pall lika som man kan vara helt normal men dåligt musklad och därför inte kommer upp.

så nej det är ett mkt dåligt ex.

eller så kan man ha dåliga leder och vill spara dem ja, listan kan göras hur lång som helst igentligen!

Nu VILL du missförstå mej & det tar tid för mej att hålla på att skriva extra inlägg med förklaringar som småbarn skulle förstå.
Jag anser att om man är för tjock för att lyfta benen kanske man borde gå ner i vikt innan man tvingar en häst att bära en.Förstår du bättre nu?
detta handlar inte om några futtiga 90 kg på en lång kvinna utan en kraftigt överviktig, enligt bmi garanterat dödlig övervikt.

Nej jag "vill" inte missförstå dig och jag är inget litet småbarn:mad:.
Jag tycker precis som du att man ska tänka på sin egen vikt och kanske gå ner innan man börjar rida.
Men jag kan ju inte direkt argumentera imot dig när det gäller exemplet du pratade om eftersom jag aldrig sett kvinnan+hästen som du pratar om.
Jag håller med dig precis om att om man väger så pass mycket att man inte kan gå ordentligt så kanske man ska försöka gå ner i vikt innan man börjar rida för att man ska ha bra muskler och balans.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att man ska fokusera enbart på vikten utan se om personen är balanserad.
En duktig ryttare är ju en helt annan sak än en nybörjare.

Dock.. en kvinna på 1.65 som väger 100 kg kan inte oavsett om hon är rutinerad eller ej, vara balanserad i sadeln. Jag har mkt svårt att tro det. Är man så pass stor kommer man inte ner i sadeln, man har inte kondis och balans för att utnyttja sina ridkunskaper.
Jag är själv överviktig och känner att det begränsar mig rätt mkt. Jag har runda lår som gör att jag lättare hamnar ovanpå istället för ned i sadeln. och jag väger inte på långa vägar 100 kg...

En lång man, däremot som är vältränad. Typ Jan Brink kan ju lätt väga 90 kg OCH samtidigt vara smidig.

Det är svårt det där. Det är inte alls jämförbart egentligen. Men jag antar att ridskolan måste sätta just viktgränser eftersom det kan bli känsligt att prata övervikt och ridkunskap osv med eleverna.

Min pappa rider och vi delar häst. Han är runt 1.85 lång. Väger strax under 80 kg. Min bror är närmare 2 meter lång och väger 90 kg (vältränad brandman). Det är inga problem alls att de rider för en normal häst då de är smidiga och vältränade.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Det är inte jag som bestämmer viktgränsen och jag misstänker att den är tagen ganska mycket ur luften. Antagligen som en sån gräns de sett på andra ställen. Kanske för att 90 kg är övervikt på ganska många personer??

Angående hästarnas sadlar och ryggar, ja, vi har mest dåliga elever, hästarna är i det övre åldersspannet och har gått på ridskolan flera år. Gamla ägarna använde samma sadlar till hästarna, dvs de befintliga i stallet- på den tiden han lärde sej var det endast minst 3 fingrar över manken och sadeln ligger någotsånär plant som var viktigt. Med de gamla trånga sadlar vi har kan hästarna inte ens med god vilja bygga upp ryggmuskler, och eftersom de är "arbetshästar" kan vi inte heller ta av de från lektionerna för att låta de bli tömkörda/longerade till bättre muskler och sedan ge dem en ny passande sadel.

Dvs de sadlar vi skulle få tillpassade i dagsläget (vem som nu med gott samvete skulle passa in en sadel på dessa ryggar) skulle ändå inte främja hästarnas ryggmuskler, eftersom sadlarna skulle passa de ryggar som inte har muskler.. Svårlöst dilemma, men nya ägarna verkar iaf vilja försöka göra något åt saken- även om ekonomin tyvärr också spelar in..

/ Lavinia

OK, hoppas de nya ägarna får ordning på det. De verkar ju iallafall ha viljan.

Hej!

Precis det problemet har vi tyvärr. Två tjejer som jobbar extra hos oss är kraftigt överviktiga, men hävdar båda att de väger under 90 (uppenbar lögn mao). Problemet är ju att de rider hästarna bra i form och de jobbar helt otroligt bra.. Men hur gör man?? Jag vet att de även rider på annan ridskola och där har de tydligen inte viktgränser, så vad ska man säja? Ska man säja nåt? Hur säjer man det??

Det är en svår och komplex fråga, som ju tyvärr har mycket med hästarnas hållbarhet att göra.. Till slut finns inga hela viktbärande kvar...

Men, som sagt, vi väger inte in folk och vi hoppas helt enkelt att fok som kommer är någotsånär ärliga med sin vikt och kanske själva känner för hästarnas situation.

/ Lavinia, som utan problem kan skicka upp sin sambo på "hemmapållan". Det handlar ju inte om flera gånger/dag och alla dagar i veckan..

Jag gör ett löst antagande om att du inte MÅSTE ha pall, utan faktiskt hade klarat dig utan?

Nja det beror på hur dålig dag jag har, ibland när höfterna är "snea och vinda" går det verkligen inte att få musklerna att samarbeta.
Det finns helt enkelt ingen kraft i benet.

Men vem kan jämföra sig i ridskicklighet med dessa:mad: på topptrimmade hästar i elitskick.

Dessutom rids de inte flera timmar o oftast av hästskötarna- smala tjejer.

Men vem kan jämföra sig i ridskicklighet med dessa:mad: på topptrimmade hästar i elitskick.

Dessutom rids de inte flera timmar o oftast av hästskötarna- smala tjejer/killar.

Hej!

Precis det problemet har vi tyvärr. Två tjejer som jobbar extra hos oss är kraftigt överviktiga, men hävdar båda att de väger under 90 (uppenbar lögn mao). Problemet är ju att de rider hästarna bra i form och de jobbar helt otroligt bra.. Men hur gör man?? Jag vet att de även rider på annan ridskola och där har de tydligen inte viktgränser, så vad ska man säja? Ska man säja nåt? Hur säjer man det??

Det är en svår och komplex fråga, som ju tyvärr har mycket med hästarnas hållbarhet att göra.. Till slut finns inga hela viktbärande kvar...

Men, som sagt, vi väger inte in folk och vi hoppas helt enkelt att fok som kommer är någotsånär ärliga med sin vikt och kanske själva känner för hästarnas situation.

/ Lavinia, som utan problem kan skicka upp sin sambo på "hemmapållan". Det handlar ju inte om flera gånger/dag och alla dagar i veckan..

Jag svarar på ett av dina andra inlägg längre upp om överviktiga personer! Jag tycker precis som du att man kan sluta skylla på benstomme osv. Är man 160cm lång och väger 90kg så är man kraftigt överviktig (ex) och då får man faktiskt ta o banta innan man sätter sig på en häst! Sen om man är 185cm lång och har en killer body av alla muskler så fattar jag om man väger en del men då är det ju i alla fall inte fett som skumpar runt!

Det var en bra sammanfattning! Tycker det låter som en islänning och de är ju ofta viktbärande. Tänkte bara på ett tillägg: unghästar bygger skelett efter tyngden den bär så en häst som är sent inriden med lätta ryttare måste inte vara viktbärande bara för att de ser kraftiga ut. Självklart menar jag INTE att man ska ha tunga ryttare på unghästar för att hästarna ska bli viktbärare, så funkar det inte!!
Sen fattar jag inte om folk ljuger om sin vikt för att få rida. Hur kan man njuta av ridningen om man vet att man är för tung :eek:
Själv ska jag börja rida när min viktminskning nått viktgränsen, och den dagen kommer närmare och närmare fast det är en bit kvar :laugh:

Hej!

Det är ju precis det jag menar. Alla som väger 90+ kan inte vara "normalviktiga". Sen vad man väljer att skylla på.. Nånstans måste man ju som tänkande människa inse att ens vikt kanske innebär ett problem för hästen, även om man inte uppfattar den som ett problem för en själv.

Och natuligtvis är det skillnad på supervältränad och inte- men de flesta supertränade i annan idrott brukar ha fullt upp där och inte ha varken tid eller lust att springa i stall och rida. Tror inte jag sett en enda sån på 1 års arbete på ridskola..

/ Lavinia

Hej!

Det är ju precis det jag menar. Alla som väger 90+ kan inte vara "normalviktiga". Sen vad man väljer att skylla på.. Nånstans måste man ju som tänkande människa inse att ens vikt kanske innebär ett problem för hästen, även om man inte uppfattar den som ett problem för en själv.

Och natuligtvis är det skillnad på supervältränad och inte- men de flesta supertränade i annan idrott brukar ha fullt upp där och inte ha varken tid eller lust att springa i stall och rida. Tror inte jag sett en enda sån på 1 års arbete på ridskola..

/ Lavinia

Exakt!!! :D:D Hur ofta kommer Gladiatorerna och rider liksom?? :grin: Ofta är det lite halvfeta människor som klagar på att hästen är lat (de tynger ner den) och de är såååå jobbigt att sitta upp! :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka