Viktgräns på ridskola

Sv: Viktgräns på ridskola

*kl*

Många manliga boxare och kampsportare på ganska hög nivå ligger på 90-100 kg fast att dom inte är 2 meter eller högre... skulle du påstå att nån som tränar hårt 10-15 timmar per vecka är överviktig :confused:

Idag har flygbolagen insett att folk är större idag än för 20 år sen... och dom är inte bara större på bredden.

Som av en tillfällighet så är också hästarna större än vad dom nånsin har varit också.... fasen numera är det ju tom svårt att hitta halvblod på 150-155.

90 kg känns som ganska snålt tilltagen maxgräns !

:bow: Bra inlägg!

TS: Anledningen till maxgräns är säkerligen för att hästarna ska hålla ordentligt.
Man ska ju tänka på att de går med ryttare flera timmar om dagen och om hästen då går på fel sätt med en tung ryttare så tar kroppen stryk av det mer än om hästen går med en lätt ryttare..

Att de har 90 som gräns är väl antagligen för att det är en rätt bra gräns att sätta, just för att även lite större karlar ska kunna rida. (Så många normalviktiga är det inte som väger över över 90)
Och som någon skrev; Alla talar inte sanning om sin vikt så om någon drar ner 5-10 kg så finns det ju lite marginal.

Sen tycker jag personligen ridskolan ska fundera på hur de ska lägga upp det.
Det är ju trots allt stor skillnad på en rutinerad persom som väger 100 kg i muskler, och en nybörjare som väger 100 kg i fett.

Sen så är det klart att hästar kan bära mer än 90 kg, men då gäller det ju i första hand större välmusklade hästar som rids på ett bra sätt.

*KL*
Nu får jag väl skit kan jag tro men jag förstår absolut att man har en viktgräns, alltför många rider omkring och är åt helskotta för tunga för sina hästar. Många skulle absolut välja en nordsvensk eller nåt istället för ett normalbygt halvblod. Absolut att det handlar mkt om balans men absolut inte enbart det...

Har ej läst hela tråden men håller med dig.

Det är just att hästen sällan bär sig med mindre duktiga o då får mer slitage. antalet timmar är oxå väsentligt.

En privathäst som rids rätt kan bära mkt- beroende av individ då.
De flesta ridskolorn brukar ha ngn häst som kan bära mer- eller så kan ngn stor karl få dispens.

Tycker att det är sunt o kärringar mår bara bättre av att inte nå en jätteövervikt. För det är även svårare att få plats i sadeln o även kunna rida utan att hela havet stormar:bump:

Vill man rida på ridskolans hästar- ja då får man ta sig i kragen:bow:
FÅ människor har sjuklig fetma- även om de vill tillstå att de inget äter:mad:

På "vår" ridskola är vikten inkl. all mundering- stövlarna oxå.

Senast ändrad:

Om man är en big size person och vill cykla på en tokliten cykel....visst fine!
Men nu handlar det om ett djur...något levande då är det viktigt att se till djuret i första hand.
Min äkta hälft fick prova min islandshäst för första gången...vikt ca. 80 kg+ usel balans...det såg INTE okej ut...provritten pågick i 5 minuter innan jag drog i handbromsen.
Jag personligen tycker att man ska vara väldigt försiktig med vikter över 90 kg på en häst, det är inte att bara ta en stor häst bara för att den är stor,
den måste vara välmusklad i hela kroppen.

Jodå, många normalviktiga killar väger över 90 kg, om man ska ta efter den gamla regeln(nu får man faktiskt väga mer enligt bmi), så var det så att en tjej som var 170 cm skulle väga 60 kg, en kille på 190 skulle väga 90 kg, alltså 10 kg mer än en tjej.Numera är det så att det är större intervaller i vad som anses normalviktigt.

OT Jag vet en enda ridskola som har haft problem med att inte sätta ut viktgräns, det var en kvinna som var ganska överviktig att hon inte kom upp i sadeln utan pall, & där kan jag tycka att en viktig gräns är passerad, man ska kunna ta sig upp på hästen själv åtminstone.

Sen är ju frågan vilken ras som mest stämmer in på den beskrivningen... Min arab har ju väldigt lätt för att bära sig på bakbenen, men tex min unghäst (oxå arab) skulle jag nog inte kalla viktbärande, nu är hon iofs bara 3 år och riden max 20 ggr, så det kan ju hända en hel del på den fronten...

men de flesta hästar med kort stark rygg kan nog bära 100 kg utan problem, kan de sen trampa under sig lätt och har lätt för samling så kan man nog lägga till 50 kg, förutsatt att hästen är väl musklad och rids korrekt av en ryttare som faktiskt kan rida i balans... största problemet när den ena stora tjejen red min häst var att stigbyglarna böjdes av hennes vikt så jag fick köpa nya :crazy:

vilka hästar skulle du säga är viktbärande och klarar 100 kg+?

Shire, tinker, nordsvensk o ardenner.

de med grova håriga ben:angel:

15 % av hästens vikt +- några % beroende av typ, fysisk kondition, exteriör, samt ålder.

Jodå, många normalviktiga killar väger över 90 kg, om man ska ta efter den gamla regeln(nu får man faktiskt väga mer enligt bmi), så var det så att en tjej som var 170 cm skulle väga 60 kg, en kille på 190 skulle väga 90 kg, alltså 10 kg mer än en tjej.Numera är det så att det är större intervaller i vad som anses normalviktigt.

OT Jag vet en enda ridskola som har haft problem med att inte sätta ut viktgräns, det var en kvinna som var ganska överviktig att hon inte kom upp i sadeln utan pall, & där kan jag tycka att en viktig gräns är passerad, man ska kunna ta sig upp på hästen själv åtminstone.

:o Jag som alltid sitter upp från pall, jag vill spara på mina höfter och på hästen;) inte pga övervikt.

Jag sitter upp från kökstege:D

Nä men det är så jobbigt när man inte är purung längre o har en skyskrapa att bestiga:cool:

Sen är ju frågan vilken ras som mest stämmer in på den beskrivningen... Min arab har ju väldigt lätt för att bära sig på bakbenen, men tex min unghäst (oxå arab) skulle jag nog inte kalla viktbärande, nu är hon iofs bara 3 år och riden max 20 ggr, så det kan ju hända en hel del på den fronten...

men de flesta hästar med kort stark rygg kan nog bära 100 kg utan problem, kan de sen trampa under sig lätt och har lätt för samling så kan man nog lägga till 50 kg, förutsatt att hästen är väl musklad och rids korrekt av en ryttare som faktiskt kan rida i balans... största problemet när den ena stora tjejen red min häst var att stigbyglarna böjdes av hennes vikt så jag fick köpa nya :crazy:

vilka hästar skulle du säga är viktbärande och klarar 100 kg+?

Oj hon måste vägt endel:eek:

Jag vill inte säga någon ras eftersom alla hästar är olika, vår arab hade klarat 100 kg om det hade varit en van ryttare, men jag hade inte velat att de skulle rida honom särskilt ofta.

Min islandskorsning (som snart är över ponnymått:o) hade jag inte satt en 100 kg människa på, hon kan inte bära sig tillräckligt än och hon växer fortfarande.

Min fjording hade jag nog satt 90 kg på när hon var frisk, hon hade lite längre rygg än de flesta fjordingar och var smäckert byggd.

Medans den fjordingen jag red som liten hade sprungit iväg lika glatt med 100+ på ryggen.

De hästar som fungerade med så tunga ryttare på den ridskola jag jobbade på var dels en korsning fjording/halvblod, stor runt 160 cm och grov.
Dels halvblod på runt 165 med kortare rygg, längre rygg gjorde nästan alltid att hästarna inte klarade tyngre ryttare.

Vi hade ett halvblod som var gigantisk, vägde runt 750 kg men hade taskig anatomi, lång rygg och klarade inte av att bära sig själv.

Så hästens fysik och anatomi tror jag är väldigt viktig, och givetvis bra passande utrustning.

Jag sitter upp från kökstege:D

Nä men det är så jobbigt när man inte är purung längre o har en skyskrapa att bestiga:cool:

:angel: hm ja min är ju snart över ponnymått:angel:
Men jag får väl skylla på att jag börjar bli gammal, men vad ska min dotter skylla på? Hon gör det enbart för hästens skull:rofl:

en del var nog bara förnamnet... hon var rätt lång oxå, typ 180 säkert... men hästen arbetade på och verkade inte besvärad, men det krävs ju att hästen verkligen kan bära sig! en häst som inte kan gå korrekt i form är aldrig viktbärande.

ang ras så tycker(tror) jag att många tror att araber inte kan bära vikt, men tänk då på distanstävlingarna där MINIMIvikten är 75 kg (många väger mer) och det springer de 16 mil med utan problem! många av ryttarna är stora karlar!

men jag håller med, kort rygg och gärna en häst som är som en "tunna" över ryggen och har mkt lätt för att ha rumpan under sig, utan dessa parametrar tror jag aldrig en häst kan vara viktbärande på ett sätt som inte skadar den.

Senast ändrad:

Jag har en ridskola i min närhet, har aldrig ridit eller arbetat där själv men är där ibland vid handikappridningen då jag är kontaktperson. Det är verkligen ingen rolig syn att se många så tunga ryttare på små, omusklade hästar. Jag kan väl förstå att handikappade har ett speciellt behov av att rida en häst som passar ryttaren men det blir ju hästen som får betala priset. Tjejen som jag är kontaktperson till väger drygt 90 kg och är hyfsat duktig på att rida, har för det mesta god balans. Hon har nu blivit tilldelad en C-ponny som hon rider varje vecka. Det går jättebra och hon kan till och med galoppera själv. Så långt är ju allt bra men drygt 90 kg på en C-ponny som kanske arbetar 4 timmar om dagen är väl att ta i. Den lilla ponnyn går med korta, ryckiga steg, det syns att den har det tungt. Jag är verkligen inte i läge att anmärka på detta då jag inte alls är delaktig i ridningen där utan bara tittar på ibland men varför sätter ridläraren så tunga ryttare på så små hästar. Visst att de får nöjda kunder om lektionerna går bra men det måste ju slita på hästarna i längden. Jag har arbetat mkt på ridskola när jag var yngre och sett vilket fantastiskt jobb ridskolehästarna gör och de om några ska vi väl behandla väl och vara rädda om.

Jag tror att det är missriktad välvilja:crazy:
Jag har arbetat mycket med handikapp ridning och i vissa lägen får man utgå från ryttarens behov.
Men, det får inte bli på hästens bekostnad så att den far illa!

För vissa av mina elever var det nödvändigt med särskilda handikappsadlar, dessa var ju inte utprovade åt hästen utan man fick padda så att det fungerade de 30 minutrarna i veckan som det gällde.
Hade någon häst som i ditt fall stapplat eller på annat sätt visat att de inte trivdes så var de inte med på handikappridningen mer.
En häst som blev rädd eller visade obehag av att de tjoade eller skrattade högt var inte ens med en gång.
Min dotter, då runt 8-9 år fick hjälpa mej att testa hästarna, hon klängde runt, ropade satt upp från rampen osv. de som visade obehag var aldrig med på en riktig lektion.

Samma de som behövde en hållare på varje sida där var det ju viktigt att hästen var liten, men lika viktigt var det ju att hästen tyckte det var ok att två personer gick vid dess sidor och att ryttaren inte var för tung.

Jag hade en tjej som var för tung för vår minsta häst, hennes mamma var kort, runt 155 cm men hon gick tappert och höll i dottern som fick rida på en häst som var ca 145 cm hög.

Jag anser att hästarnas väl och ve måste gå före människors önskan och vilja, det är aldrig försvarart att låta någon rida en häst som visar obehag, oavsett orsak.

Jag tycker att du ska försöka att påverka så hon får byta häst, kanske bara fråga när hon ska byta häst?
Jag hade tagit det mycket positivt, jag ville verkligen att alla runt mina elever, och givetvis eleverna själva, skulle säga sin åsikt, oavsett om det var negativt eller positivt.

Där vill jag inte riktigt hålla med dig. Jag tycker att det är jätte bra att personen i fråga använde pall istället för att häva sig upp i sadeln. På min ridskola måste alla, inklusive träningselever, smala elever osv. använda pall på dom stora hästarna (även ponnyerna om dom vill) just för att bespara hästarnas ryggar.
På min ridskola finns inte heller någon övre viktgräns utan där gör dom så att är man överviktig (som jag själv) så får jag rida dom större, väl musklade hästarna istället för ponnyerna som är av ädel typ.
Eftersom vi har ett sådant system som gör att man bara rider hästen 3ggr på raden så blir det aldrig så att vissa hästar bara får "släpa runt på tunga ryttare" utan även smala ryttare med bra sits osv. rider dom. Det gör att hästarna aldrig tappar muskler för att dom bara rids utav tunga nybörjare som inte vet hur man ska göra för att få hästen att bära upp sig.
Dessutom är det inte någon av hästarna som inte har utrustning som passar! Det är ju A och O när det gäller att få hästarna att hålla i en ridskole verksamhet.
Jag tycker inte att man ska ha någon direkt övre viktgräns utan plasera dom ryttarna som väger mera på dom hästarna som uppenbarligen klarar av det.

Vilket bra initiativ med pall:bow:

Det sliter även väldigt på sadel o stigläder när det sker flera uppsittningár var dag.

Kan tänka mig att sadlarna kan bli sneda med tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka