Viktgräns på ridskola

Elinoor

Trådstartare
På vår ridskola pågår diskussioner att införa viktgränser, och tydligen är de gängse normerna att man inte får väga över 90 kg.

Jag skulle vilja veta den sakliga bakgrunden till dessa viktgränser: Finns det saklig grund, dvs studier som visar att hästar med en viss kroppsbyggnad eller mankhöjd klarar en viss vikt? Eller är vi hänvisade till mänskligt tyckande??

Sen vill jag bara väcka frågan i det som kommer att bli ett faktum i vårt fall: Min son som nu är 12 år kommer med all säkerhet att bli lika biffig som pappa (ej fet men lång, kraftig benstomme o muskulös) och väger säkert 90+ som 20-åring. Ska jag som mamma kanske redan nu leda in honom på en annan sportslig bana, då han inte lär kunna rida på ridskola i framtiden?

Sv: Viktgräns på ridskola

Om det finns forskning på området vet jag inte,men jag tror faktiskt att det gör det - dock är ju hästar individer som klarar olika mycket de med, så även om det finns forskning kan den ju endat tolkas som vägledande, men däremot är det uppenbart att de flesta ridskolehästar inte far väl av att ha riktigt tunga och dessutom orutinerade ryttare på ryggen. Det är en enorm skillnad på en tung ryttare som har balans och följsamhet än en som inte har det. Angående din son lär han ju ha blivit ganska duktig vid 20 års ålder, och jag har svårt att tro att någon ridskola skulle be honom sluta efter många år bara för att han går ett par kg över 90. Det är jättestor skillnad jämfört med att en 100- kilos nybörjare inte kan beredas plats.

Dessutom finns det säkert ridskolor med hästmaterial som gör att man kan ta emot även tunga ryttare.

Lycka till!

Senast ändrad:

På vilket sätt är det uppenbart?

Ang. min son när han är 20: Jag förstår resonemanget att bättre balans gör vikten mindre viktig, men om man har en viktgräns på en ridskola så bör man väl följa den, eller ska han gå på undantag och inte riktigt veta när det dyker upp nån nitisk j*vel?

tänk inte så himla mycket, låt han ha det intresse han vill ha sålänge han vill har du TUR så kommer han rida som 20åring men den chansen är ju rätt liten med tanke på hur sällsynt det är med vuxna killar som rider överhuvudtaget.

så det löser sig nog med tiden pressa honom inte till något bara, då kommer han själv välja en annan bana.

och angående vikten så får han väl köpa sig en egen viktbärande häst han kan rida på när han är 20 om han nu rider.

Förvisso.

Men själv väger jag 3-siffrigt (ja, jag är överviktig...) och faller inom ramen för dem som anses kunna rida balanserat. Så det kan lika gärna gälla mig själv... Uteslutas eller rida kvar på "undantag". Eller leda in hela familjen på annat spår. Det FINNS ju andra sporter...

Men nu kommer vi egentligen rätt långt ifrån det jag ville veta från början: Vilken saklig grund det finns för gängse viktnormer.

Det finns ju gott om hästar som en 90-plussare kan rida på. Om han fortfarande vill rida på ridskola när han är 20 så behöver kan kanske inte rida på just den ridskolan? Eller så kanske han kan köpa en egen häst.

det är en väldig skillnad på en kunnig ryttare och en icke kunnig!

Själv skulle jag aldrig sätta upp en obalanserad ryttare över 70 kg, men har haft duktiga ryttare på ena hästen som har vägt säkert 130-140 kg (ev mer) och det bar han upp utan problem, tvärtom så arbetade han riktigt riktigt bra med henne.

hästen i fråga är en arab på 155.

så det är verkligen en milsvidd skillnad, sen tycker jag att man väldigt sällan lär sig rida balanserat på ridskola så vill du verkligen satsa på ridningen med sonen så tycker jag kanske att ridskola är ett rätt dåligt val, beroende på hur bra ekonomi ni har så tycker jag en mindre lite udda ridskola skulle vara bättre altenativt egen häst...

det är inte många som rider på ridskola utan att tröttna när man har ridit några år och märker att man inte kommer vidare, där upplever jag att mindre ridskolor är bättre, vet en här i närheten där är det max 5 elever/lektion (ofta 2-3 st) och så har hon bara 6 hästar, eleverna där upplever jag faktiskt får lära sig rida, men iofs kanske det är svårt när man har 10-15 elever samtidigt :angel:

Ja jooo... har själv köpt en häst, nu 4 år - grövre halvblods-typ som iallafal jag anser är viktbärande. Och visst kan han börja rida den ganska snart!

Sen tycker jag fortfarande ridskola är en bra början om inte annat så för gemenskapens skull. Tyvärr är det inte alltid det finns så många olika skolor att välja på rent geografiskt sett.

Ja, och nu kommer vi till en intressant fråga:

Vilka hästar är viktbärande? Hur separerar man en viktbärande häst från en icke viktbärande häst?

Hästens vikt? Mankhöjd? Benstomme? Ras? Muskling?

Förmodlingen en kombination. Förstår mycket väl hur du menar. Men vad säger vetenskapen o den sakliga informationen?

Ja, och nu kommer vi till en intressant fråga:

Vilka hästar är viktbärande? Hur separerar man en viktbärande häst från en icke viktbärande häst?

Hästens vikt? Mankhöjd? Benstomme? Ras? Muskling?

Förmodlingen en kombination. Förstår mycket väl hur du menar. Men vad säger vetenskapen o den sakliga informationen?

Vad vetenskapen säger vet jag inte men jag tycker att en häst med kort rygg är mer viktärande än en med lång rygg.
En häst som är grov har lättare för att bära större tyngd än en smäcker.
En välmusklad häst har lättare för att bära sig korrekt och får då lättare att bära upp ryttaren.
En lägre häst, typ 160 cm har lättare än en häst på 175 cm att bära eftersom det blir mindre påverkan från dess egna vikt.
En häst med grövre enstomme är oftast kraftigare bygd, men utan muskler är den inte viktbärande.
Men en häst som är av grövre typen, med kort rygg som är runt 160 cm hög och välmusklad klarar mer vikt än en omusklad dito.
En högre 170+ häst har tyngdpunkten högre upp och blir lättare vinglig.

En häst med väl utvecklad "egen" muskulatur över bakdel och rygg har lättare för att bära mer vikt oavsett grovlek.

Så den optimala viktbärande hästen har kort rygg, grov benstomme, har bra "egen" muskulatur och är inte förstor.
Med egen muskulatur menar jag den som hästen själv bygger genom fri rörelse i kuperade hagar.

Ett litet tillägg, de flesta ridskolor har en gräns men ställer inte sina gamla elever på vågen utan det handlar om uppskattning av vikten.

90 kilo anses fortfarande som en gräns till övervikt vilket inte stämmer med dagens längder.

Många rider fortfarande ponny och väger runt 80 kilo, på de flesta syns de inte att de väger så mycket, människan relaterar till sig själv i fråga om vikt och ofta beror det då på vad ridläraren väger.

Jag hade en kollega som utan tvekan satte sig på en arab på ca 146 cm, hästen hade ryggproblem och höll på att ramla ihop när hon satte sig, i hennes grupper fick tjejerna rida ponny länge, kollegan vägde 100 kg+ och var ca 180 cm lång.

En annan kollega skulle aldrig komma på tanken att rida till ridskolans ponnyer hon tyckte att hon var för tung och hennes elever fick gå över till storhäst mycket fortare än ovanstående kollega, hon vägde runt 50 kg och ca 160 cm lång.

jag tror knappast en ridkola kommer kontrollväga eleverna & det där med 90 kg vet jag inte vad jag ska tyck, visserligen låter det tungt, men det är ju inte tungt om ryttaren har god balans & inte speciellt farligt på en nybörjare som rider en mer viktbärande häst.
Jag vet ingen kille som väger under 90 kg om de inte är onormalt korta, alltså under snittlängden för killar, jag vet en riktig spinkis som väger 115, han är närmare 2 m lång men ser ut som skinn & ben, han har däremot muskler istället för fett.
Vore ju trist om såna personer ska bli utsatta, well, just ha har ju fått rida mina hästar:D

Jodå, kontrollvägning görs! Man brukar dock få en bokstav istället för ett viktintervall, men man är väl inte dummare än att man förstår att K är mer än F, typ.

I övrigt håller jag med dig, men alla som är för detta med vägning har "hästens hälsa" för ögonen. Vilket då får mig att känna mig som en sämre sorts ryttare och hästmänniska.

Det finns i princip inte några vuxna karlar som väger under 80 kg... en vältränad kille som har normallängd hamnar på 90-100 kg.

För ett brunt halvblod på 180 så spelar det nog inte någon större roll om man väger 85 eller om man väger 95... det ligger inom felmarginalerna så att säga.

Förmodligen blir det bättre att klassa folk efter längd istället för vikt, extremfall finns det ju alltid men dessa människor är ju då drabbade av fetma... vilket inte är någon skillnad mot att man t.ex. inte sätter upp en handikappad på vilken häst som helst.

Hej!

Ridskolan där jag jobbar har en viktgräns på 90 kg. Vi har flera lite äldre hästar och de hästar som anses som "viktbärande" får alltid släpa runt på de tyngre ryttarna.. Vilket i förlängningen leder till att dessa hästar får ont i ryggen och blir halta..

Jag tycker viktgräns på nybörjare är bra! En nybörjare kan inte balansera själv och kan inte hjälpa hästen alls, hästen får balansera upp både sej själv och ryttaren, vilket inte är alltför lätt..

När det kommer till mer erfarna ryttare blir det svårare. De flesta ridskolehästar jag träffat har inte haft några direkt välmusklade ryggare, eller för den delen väl anpassade sadlar, då kännsd det för mej fel att de dessutom ska släpa runt på tunga elever- ridskolehästarnas jobb är hårt nog ändå!

Och sen till vikten, många idag tror att de inte är överviktiga, men skulle de sluta skylla på saker som "kraftig benstomme" (vilket enligt forskningen kan skilja max 1 kg från de med "mindre/lättare benstomme") och "jag är byggd sån", skulle de nog se att de minsann kan gå ner.

Min sambo har gått från 90 kg till 80 på snart 3 månader. När han började var han övertygad om att det var omöjligt för honom att gå ner till normal BMI, "för han är byggd sån". Nu har han ca 1,5 kg kvar och planerar som det verkar att gå ner lite till.. Han vägrar rida min nya pålla, då han är övertygad om att hon skulle gå sönder!!

Jag tror många skulle behöva en större dos självinsikt och mod att vara ärliga med sej själva, så många 2 meters människor har vi faktiskt inte!

/ Lavinia, som ser de hårt arbetande hästarna varje dag..

Jag måste bara fråga, varför har ni inte välanpassade sadlar?
Menar du på fullaste allvar att hästarna går omkring med sadlar som inte sitter bra:confused:
Och varför är de inte musklade på ryggen?
Har ni bara nybörjare eller är det för att sadlarna sitter så dåligt att de aldrig får en chans?

Tack för ditt svar!

Får jag fråga varför gränsen ligger just på 90 kg? Är det för att "alla andra" använder den gränsen, eller är det för att det finns forskning på att det är en bra gräns?

Sen måste jag ifrågasätta: Om man inför en regel på en ridskola så ska den väl gälla alla? Annars är det ju ingen regel! Som när man låter erfarna tyngre ryttare rida vidare. Dessa bör ju dessutom föregå med gott exempel!

Jag ifrågasätter också att hästarnas ryggar inte är musklade, men ni kanske har sån typ av hästar så att de inte är av den viktbärande typen?

Dåliga sadlar borde iallafall inga ridskolehästar förtjäna... behöver inte vara stübben men vettiga arbetsförhållanden är viktiga. Kanske skulle det löna sig för ridskolan att köpa bättre sadlar och därför kunna erbjuda fler ryttare plats?

Varför jag är ö-viktig har ingen med att göra, men du tror väl inte på fullt allvar att det är en växande folksjukdom om det bara hade med karaktären att göra??

Hög vikt har inte heller alltid med övervikt att göra. Min son, 12 år, inte jättelång väger redan 60 kg, och han har ett normalt BMI. Var likadant med mig när jag var yngre. Tung benstomme 1 kg - pah - jaja jag har väl mer muskler då? Har alltid vägt mycket utan att folk kunnat se det.

Men nu handlar det inte heller om människans övervikt eller normalvikt utan om den vikt hästen skall eller inte skall bära. Jag ville veta varför viktgränserna på ridskolor är lagda där dom är, och varifrån källan kommer.

På vilket sätt är det uppenbart?

Ang. min son när han är 20: Jag förstår resonemanget att bättre balans gör vikten mindre viktig, men om man har en viktgräns på en ridskola så bör man väl följa den, eller ska han gå på undantag och inte riktigt veta när det dyker upp nån nitisk j*vel?

För att vi som jobbar som ridinstruktörer känner hästarna och märker när de trivs eller inte. Sedan är världen inte så svart/vit alltid, och jag vidhåller att det är väldigt stor skillnad på en överviktig men balanserad ryttare och en överviktig nybörjare. Mina åsikter grundar jag på yrkeserfarenhet. Och som sagt (fast jag så klart inte kan LOVA att man resonerar likadant på er ridskola), jag har svårt att tro att man säger upp en ryttares ridplats för att han eller hon går upp ett par kilo. Däremot kan en viktgräns göra att hästarna slipper nya mycket tunga nybörjare.

Och, som sagt: ALLA ridskolor har inte viktgräns. Vi har inte, och har hittills inte haft behov av det, men jag förstår om vissa ställen behöver ha det.

Hej
Många ridskolor väljer 90 som viktgräns just för att andra använder det och för att man har en liten marginal till alla som drar av både moms och skatt när man frågar vad de väger.
Jag tillhörde de tyngre på min ridskola men kunde rida fler hästar pga av min erfarenhet men även för att min vikt var fördelat på en lång kropp. En kortare och rundare människa ser tyngre ut och har oftare högre tyngdpunkt än längre.
Många ridskolor har en eller ett par hästar som kan ta tyngre ryttare och då funkar det om man har ett maximalt antal tyngre ryttare i respektive grupp somväger lite mer.

Numera har jag tappat 15 kilo men lagt till 500 kg egen häst :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka