vikter på släp mm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 821
Sv: vikter på släp mm

Nu fattar inte JAG något...

Vissa leverantörer gör två varianter av samma (nästan samma) släp, en med klenare axlar som får lasta mindre, en med rejäla axlar som får lasta mer.

Det kan därför skilja mellan maxlasterna, därför skriver en del leverantörer inte ut maxlast på sina hemsidor.

välkommen i klubben:D
sitter tex med henras papper framför mig och där står det bara totalvikt och tjänstevikt.... såg någon i den andra tråden du också skriver i att hon köpt ett polskt släp från lätta vagnar eller nåt, så jag kollade länken och där stod det maxlast...det var därför jag reagerade, har inte lagt märke till det förut...

ser inte någon max last på atec heller....

Det är ju lätt att räkna ut maxlasten så som du tidigare angivit, vissa är inte så bra på att redovisa sina släp...

Totalvikt-tjänstevikt=lastvikt

Alltså
Max totalvikt-tjänstevikt=max lastkapacitet

Generellt är jag mer intresserad av tjänstevikten, då kan man göra lite intressanta beräkningar utifrån bilens kapacitet, d v s hur mycket häst som får lastas med den specifika bilen.

jo jag tänkte bara att det kanske borde finnas en maxvikt som släp konstruktionen klarar av...
men det är klart.... det avgör dom ju när dom i mitt fall hade en totalvikt att välja på upp till 2000 kg...så släpets vikt minus 2000 som här då blir 1240 är ju då antagligen max last vikt eftersom den inte går att regga högre än 2000.... såklart:D

Jamen, det är ju totalvikten som är intressant, det är ju den släpet är konstruerad för. Och den är ju angiven? Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter och varför?

nä jag kom på det....trodde först att jag hade missat hur mycket släpet var konstruerat för och fick för mig att det var det dom angav som maxlast...
sen kom jag ju på att det var totalvikten som avgjorde det eftersom totalvikten minus tomvikten blir det man max får lasta, dvs det den är konstruerad för...

Det här exemplet då:
max släpvagnsvikt: 1200
max släpvagnsvikt B behörighet:1360

Letar efter liten dragbil till mitt 1300 släp. Kan jag köpa en sån här bil eller vad gäller eg?
/T

Du kan köpa en sådan bil om ditt släps bruttovikt (=släpets egenvikt+lasten) inte blir över 1200 kg. Blir bruttovikten t ex 1300 kg istället så blir släpet tyngre än vad bilens chassi och motor är konstruerade för att klara.

Det låter bra eftersom jag aldrig lastar fullt(liten häst).
Då ökar urvalet på bil lite.
/T

Tänk då på att du verkligen måste väga släpet och inte gå på egenvikten i pappren. Eftersom ditt ansvar ökar där och risken för körkortet ryker är rätt stor, är det nog säkrast att väga.

Många är de släp som med åren (och fukten) blivit tynge, och dessutom varit invägda strippade när det begav sig i deras ungdom.

jag hade alltså inte fått dra ditt släp över huvudtaget med b-kort för att du har en registrerad totalvikt på 2100? hade totalvikten varit reggad på 1000 hade jag fått köra den....

varför reggar man på mer än bilens maxade släpvikt? är det för att du ska kunna byta bil och slippa regga om släpet eller??

så har man be kort ska man regga släpet på max i så fall...

Delvis för att jag ska kunna byta bil hur jag vill, dessutom behöver jag aldrig tänka på att jag "kör på marginalerna" med vikten, med mitt släp kan jag köra två relativt stora hästar lagligt, mina är dock små men man vet ju aldrig, man kan ju byta ut nån :angel:

Sen vill jag ha en tung totalvikt för då kan ingen jag känner låna släpet = jag slipper låna ut det och få det sönderkört :devil:

(dvs jag har en bra anledning till att säga nej eftersom vissa inte accepterar "nej jag vill helt enkelt inte" )

:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
593
Senast: Nepenthe
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 951
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka