vikter på släp mm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 821
J

jupiter-judex

kan inte någon vänlig själ hjälpa mig att fatta hur man ska räkna det här med vikter?!?
min sambo förklarar och förklarar men jag tycker det rinner ut på andra sidan! finns det några bra sidor man kan läsa eller någon här som är bra på att förklara?

Sv: vikter på släp mm

kan ju ta min bil som exempel...
max släpvagnsvikt: 1600
max släpvagnsvikt B behörighet:1470
totalvikt:2030
skattevikt:1560

behöver man ta hänsyn till de två understa siffrorna?

släpet jag funderar på att köpa har en tomvikt på 760 kg och en totalvikt man får välja mellan 1100-2000kg

kommer väl ta e kort och gubben har, vilken totalvikt på släpet vill man ha då?

men är väl främst själva räknesättet jag vill lära mig så jag själv kan räkna ut vad som är lämpligt/lagligt med b eller e på olika släp och bilar

B-kort:

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt är det första man kolla på och då kollar på i regbevisen för både bil och släp och jämför.

Om det är okej så är nästa du ska ta hänsyn till att ekipaget totalvikt+totalvikt inte får överstiga 3500kg.

I de flesta regbevisen för bilar står det faktiskt vad bilen max får dra på B-kort.

Jag har BE-kort och när jag kollar papprena kollar jag enbart på vad bilen får dra som max och sedan vilken bruttovikt jag har på mitt släp (tjänstevikt+last)

Tjänstevikt är vad släpet väger tomt och på bilen är det vad bilen väger inkl chauffören har man räknat på.
Bruttovikt är vad det väger för stunden med last i och totalviken är vad det max får väga...

Tror jag fått med det rätt nu det mesta? Blev du något klokare? :D

Jag måste säga för jag såg nu att du skrivit "max släpvagnsvikt" och det blir jag osäker på om det gäller med BE-kort också? För jag har lärt mig att då kollar man enbart bruttovikten att DEN då ev. får vara max 1600kg med eran bil.

Med BE-kort vill man ha så hög Totalvikt som möjligt på sitt släp oftast för att få lasta så mycket som möjligt beroende på vilken bil man kopplar till.

åh, då ska vi se...
är bilens tjänstevikt samma som skattevikt?
och vad är i så fall totalvikten på bilen...i mitt fall 2030?

Senast ändrad av en moderator:

tjänstevikt och totalvikt har jag nu kollat....men är tjänste vikt och skattevikt samma sak?

gud jag tycker detta är rena grekiskan!!
om bilens tjänstevikt då är 1560 så måste då släpet reggas till max 1560 eller?
men hur vet jag hur mycket man får lasta då? är ju oftast där det skiter sig:)

eller är det så här?
om bilens tjänstevikt är 1560 så reggar man släpet i samma...får man lasta 1560-760=800kg då eller?

och på b kort så reggar man i mitt fall släpet till 1470 och får då lasta 1470-760=710 kg då eller?
tycker det lät lite för bra med 710 på b kort, kan väl inte stämma?

nja, det kanske stämmer. på min gamla audi 100 som har en max släpvagnsvikt på 1290 får jag i så fall bara lasta 530...och då får pållen banta...

max släpvagnsvikt: 1600

Detta är allt du behöver veta. Med b-kort får du dra ett släp som har högst 1470 kg totalvikt. Totalvikt är släpets egen vikt (tjänstevikt) tillsammans med maxlasten.

Med be-kort får du dra vilket släp som helst, oavsett vad det har för totalvikt, så länge bruttovikten (aktuell last och släpets egen vikt) inte överstiger 1600 kg.

Mer än så behöver du inte fundera på.

Hoppas detta hjälper dig att få klarhet i det:

För den som har B-kort: (tar din bil som exempel)

totalvikt:2030 (antar att detta är bilens totalvikt.)

Då får du med denna bil dra ett släp som har en totalvikt på 1470kg det betyder att släpets egna vikt (tomt) + din last (dvs hästen) får väga 1470kg denna vikten ska allstå stå på ditt släps registrerings papper som totalvikt.

Tjänstevikt: vad släpet väger tomt
Maxlast: så här mycket får du som mest lasta i
Totalvikt: Tjänstevikt + maxlast

Sen finns det ett hinder till för den som har B-kort och det är att hela ekipaget (bil + släp) får som mest väga 3500kg på pappret

När du räknar på totalvikten för hela ekipaget ska du räkna:

Bilens totalvikt + släpets totalvikt = max 3500kg
(släår du nu ihop din bils totalvikt 2030kg + vad din bil får dra på b-behörighet 1470kg så blir det 3500kg :) )
Dock är det alltid bra att dubbelkolla så får man inga obehagliga överraskningar vid ev möte med farbror polisen!

För B-kort så är det alltså vikterna som står på bilen och släpets reg-papper som gäller oavsett om du har ett tomt släp eller inte.

Ger ytterligare nåt exempel med min bil:

Min bils totalvikt: 2500kg
Max släpvagnvikt B-kort: 1000kg dessa två blir alltså 3500kg
Max släpvagnvikt (dvs för BE-kort) 2000kg

Mitt släps totalvikt 2100kg
Tjänstevikt (tomt) 1000kg
Maxlast 1100kg

Med min bil hade du fått dra ett släp med totalvikt på 1000kg, du hade alltså inte fått dra mitt släp även om det var tomt.
Är du med?

När man har BE-kort gäller alltså vad släpet väger vid det tillfället, därför så kan jag köra mitt släp som har en högre totalvikt än vad bilen får dra efter som släpet vid tillfället inte är full-lastat.

jag hade alltså inte fått dra ditt släp över huvudtaget med b-kort för att du har en registrerad totalvikt på 2100? hade totalvikten varit reggad på 1000 hade jag fått köra den....

varför reggar man på mer än bilens maxade släpvikt? är det för att du ska kunna byta bil och slippa regga om släpet eller??

så har man be kort ska man regga släpet på max i så fall...

så om jag tar e kort så kan jag med min bil som får dra 1600 och det släpet jag tittat på som väger 760 tomt, lasta 840 kg. reggar jag det då till 1600 eller 2100 spelar inte någon roll för jag får fortfarande "bara" lasta 840? eller?

så funderar jag på e kort så är det lika bra att regga till 2000 med en gång då med andra ord....
men på vissa ser släpleverantörer ser jag att dom skrivit ut max last.... det ser inte jag på dom släpen jag kollat på?

Kolla med leverantören. Vissa vill ha mer betalt då de bygger en billighetsvariant på klenare axlar, och då blir högre lastvikt dyrare än de med lite lägre totalvikt.

nu fatta jag inte nåt? finns det en maxlast på alla släp oavsett totalvikten eller? fast maxlasten borde väl vara högre än totalvikten minus tjänstevikten= det man räknat ut man får lasta lagligt?

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
590
Senast: Nepenthe
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 951
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31