• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare aprillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 141
A

aprillan

Nån som har tips eller råd?
Jag har en halvblodsvallack som jag vill få ner lite i vikt.
Vad är det bästa att göra?
Han får 6kg hö om dagen! 3dl betfor +3dl kornkross + 2dl havre =3gånger om dagen...

Sv: Vikten..

oj vad lite grovfoder han får!!!!!
mina hästar som är araber får 10 kg hö per dag, så jag gissar på att din hästs mage är inställd på svält och därför ökar han i vikt, ge mkt mer mat som kommer det i så fall balanseras, först går h*n sjävklart upp i vikt innan magen har ställt om sig.

Varför får hästen så lite grovfoder!? Öka grovfodergivan och ta i stället bort kraftfodret samt rid mer.

Kicki :)

Instämmer helt med Invinciblestables. Bort med kraftfoder, dit mer mer hö! Å motion.

RÄKNA ut en bra foderstat..

och se till att hästen verkigen inte lider av proteinbrist och du försöker "banta" bort den svällda magen..

Instämmer helt med Invinciblestables. Bort med kraftfoder, dit mer mer hö! Å motion.

hum vi har varmblod oh dom får hö hela tiden, asså dom har runbalar, så dom har mat hela tiden, semn får dom kraft, vitaminer, och lite havre.... så din häst borde ha mkt mkt mkt mkt MERA hö om den ska klara vintern!

Så kan det ju åxå vara. :bow: Är inte hästen överviktig i sin helhet utan bara bukig med en tunn överlinje så är det protein brist. Och då behöver verkligen foderstaten ses över.

Kicki :)

sluta i alla fall upp med korn. Korn innehåller mer fett än havre (såvida du inte ge Belinda havre)
Korn burka kunna läggas till i fodret om man vet att hästen lätt tappar vikt. (just därför att det är mkt fett i.)

Annars är det motion som gäller.. Det är den enda rätta och snabba lösningen.

På tok för lite grovfoder, ge honom havrehalm också så får han i sin mer grovfoder.

Jag håller på och bantar min nordis och hon har nästan fri tillgång till havrehalm och så får hon runt 6-7 kg hö per dag. Bara helt lite kraftfoder för mineralernas skull. Funkar jättebra.

6 kg grovfoder får min islandsvallack varje dag, på det får han även lucernhack. Se över din foderstat, det är fullt möjligt att hästen blir svår att få ner i vikt pga underutfodring.

Korn innehåller INTE mer fett än havre. Havre är ett utav våra fettrikaste spannmål. Det är istället hur/var kornet bryts ned så påverkar hullet.

Tänkte på en sak.
Hur mycket ska hästen väga i normalvikt.
Mitt halvblod bantar också just nu och han är ca 160 i mh jag tror att det är bäst för honom om han väger ca 500 kg så efter analysen på mitt hö ger jag honom 7 kg hö + 2 kg havrehalm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
647
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
918
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka