vikten på fostret + allt annat?

SiZo

Trådstartare
Ja jag undrar helt enkelt om någon vet vad vikten på allt i stoets mage (foster vatten och allt sånt, inte tarmar...)ligger på när hon har gått ca 200 dygn, anledningen till att jag undrar är att jag har en 3 åring som jag fortfarande rider och funderade på hur mkt extre vikt det blir på henne...

kanske är dags att övergå till promenader?
hon har själv inte sagt ifrån än, men hon blir trött mkt snabbare nu, men tycker fortfarande att det är roligt.

så någon som vet?

Sv: vikten på fostret + allt annat?

FUndera inte så mycket på vikten, utan förlita dig på stoets egna signaler. Tycker hon att det är okej att bära ryttare så rid. Är du lite lyhörd för hennes signaler så märker du när hon börjar tycka att det är jobbigt, antingen för att det är tungt eller för att det blir klumpigt.

Det sto jag har ridit under dräktigheten var jättetydlig, när det blev jobbigt för henne att sätta under sig bakkärran så kändes det tydligt i ridningen och då ställdes hon av.

Ett nyfött föl brukar väga ungefär 10% av mammans vikt.
Men det är så väldigt mycket mer än bara fölet som väger på det dräktiga stoet. Livmodern ökar i storlek och väger mer och det är en ganska stor mängd fostervatten, för att ta några exempel.

Jag har också funderat över detta. Mitt sto är på dag 207 idag och jag rider henne fortfarande. Hon är f n pigg och alert, men tror att det kommer att märkas när det är dags att ta det lugnare och senare övergå till promenader. Ändå skulle det vara lite kul att veta ungefär hur mycket extra barlast dräktigheten gett henne.
//Irja

vårat sto sa till 2 månader innan fölnig då hon fick sitt första föl. andra fölet sa hon till 4 mån innan. man märkte att hon var pigg å att huvet ville fortare än fötterna orkade med så då ställdes hon av.

Mitt sto är på dygn 170 nu å hon e pigg som tusan, men visst man märker ju att hon blir klumpigare å mer osmidig...:bump:
Förra gången som hon var dräktig så red jag henne tills hon hade 4 v kvar ca, men bara promenader å barbacka, men syntes på henne att hontyckte d var skönt å komma ut lite. E ju sånt som man bäst ser å märker själv vad sin häst vill å känner.
Överlag tror jag d e bra för dräktiga ston att röra på sig. Ligger ju i deras natur.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 957
Senast: _Taggis_
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 420
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 720
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 936
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka