Vad som är och inte är en ponnyras kan man diskutera i oändlighet. I Sverige räknar vi t.ex. inte fjordhäst till ponnyraserna, medan det i USA finns de som hävdar att de är ponnyer och hänvisar till att "ponny" enligt en teori är en hästras som uppfyller vissa måttsatser och dessa uppfyller genomsnittsfjordhästen. Hästens historiska bakgrund spelar också in. Att vi i Skandinavien inte har haft något ord "ponny" kan också tas med i beräkningen.
Men hur som helst - en VIKTBÄRANDE D-ponny som inte bär mer än 65 kg är inte VIKTBÄRANDE! Renrasiga ponnyer är inte heller, vilket många tycks tro, ursprungligen ridhästar för barn. Visst finns det några få raser som är avlade med just detta syfte, Welsh sektion B t.ex., men de allra flesta ponnyer har genom hela sin historia ridits av VUXNA människor. Sedan spelar det naturligtvis lite roll VAD man gör också, men att rida ut, rida dressyr och hoppa småhinder med en vuxen människa klarar säkert de allra flesta renrasiga C- och D-ponnyer. Detsamma gäller araber. Det är ridhästar för VUXNA.
Så att hitta en ponny av vad som traditionellt i Sverige räknas som ponnyras bör knappast möta något problem. Connemara, New Forest, Welsh Cob är exempel.
Beträffande proportioner så inser man, när man rör sig lite i världen, att vad som anses vara ett "lagomt" ekipage skiljer sig väldigt mycket på olika delar av klotet. Men faktum är att många tycker att vi generellt rider FÖR STORA hästar här i den engelsk/tyskinfluerade ryttarkulturen. Jag var nyligen i Egypten och red och där rynkade man på näsan åt några "English horses" som gick förbi utanför sadelkammaren där vi satt och väntade på våra hästar. De var eländiga, nej araber skulle det vara och de fick inte vara för stora. Sedan var jag i Portugal och någon uppfödare suckade över den nordeuropeiska inflytandet som gör att många strävar efter större hästar, för en bra häst bör vara ca 152-162 cm. Hur är det med Island? Är vi inte fördömande om vi säger att alla där rider för små hästar? Det tycker nog inte de!
Lite vidgade perspektiv är alltid bra, och som sagt - jag tror inte det blir några problem att hitta en ponny som bär 80 kg!
Anneli