vikt rundbal hö, någon som vet?

skogsridmulle

Trådstartare
Ja antagligen är väl vikterna olika men ca?
Sitter o försöker tänka ut varifrån jag ska köpa höet. Min lokala bonde tar 350 för en rundbal o jag vet att han tar kaninburspriser för småbalarna så jag är rädd att rundbalspriset är lika upphosat.
Han som levererade förra året tycker att jag bor för avsides. Och så har jag ett tredje alternativ men då måste allt hem på en gång o priset var 2.8 kg vilket kändes högt.

Sv: vikt rundbal hö, någon som vet?

Det beror alldeles på vilken storlek på balen och vilket ts balen har. Jag betalar i år 300kr per bal som snittar på 550kg med en ts på 60.

350 är rimligt för en stor rundbal. Bonden ska helst få pengarna tillbaka för plasten och jobbet han utfört. Småbalar tar mer tid och är krångligare med tanke på torkningen.

Jag kan väl säja att jag betalar 300 kr + moms/bal för skulltorkat hö i stora fyrkantsbalar - de innehåller ungefär lika mycket som en medelstor rundbal. Fast i ärlighetens namn har jag ingen aning om vad kilopriset är då... :angel:

Jag betalar 250 för en vanlig- ej plastad bal.
Vet att det finns ännu större, men denna är av normal storlek.

Vill oxå veta vikten.
Jäkligt gott är det tydligen.
De har aldrig ätit hö så länge det finns gräs förr.:d

Vad är diametern, höjden på det du kallar en normal storlek? Det varierar så otroligt mycket.
Så att en rundbal hö utan plast kan innehålla allt från ca 150 kg till 700 kg och av olika användare ändå kallas för "vanlig".

Ja det är inte vad jag kallar för normal här hos mig, de ligger på ca 130 cm.
En bal på 150 cm, bör ligga runt 450 - 600 kg lite beroende på TS och hur hårt pressat den är.

Mitt rundbals hö väger drygt hundra kilo/bal enligt bonden, när jag vägt upp en bal var det ca 140 kilo.

Mina balar är 115 cm breda.

Jag betalar 100 kr balen inklusive hemkörning ca 2 mil enkel väg.

Men detta är verkligen jättebilligt!

Detta är alltså vanligt hö, inte hösilage eller inplastat.

Det var en uppskattning:angel:
så hårt pressade vet jag inte om de är. men torrt iallfall.
Räcker 7- 10 dar åt 2 hästar.

väger ej ransonerna.

Den bonden(advokat) som jag köper av är så otrevlig o kort på tel. så att jag drar mig för att ringa:crazy:

Min höbonde väger sina rundbalar, de ligger på mellan 250-260kg (torrhö), jag betalar 325kr/st inkl. moms.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 241
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 646
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka