Vikt på olika foder

Sv: Vikt på olika foder

I min krafftskopa (den på drygt en liter) med lusern pellets väger 1kg, iaf på min våg. Jag har dom danska lusern pillrena, Dangrönt eller nått liknande heter dom.

*knapplån*

1L krossad havre = 320g
1L hel havre = 580g
(havre från samma "säck", som krossats i stallets kross)
´
3dl krafft pluss grön = 200g

en krafftskopa (14dl ca) krafft pluss grön = 960g

det kan ju vara olika vad tex krossad havre väger, men oftast hamnar jag på att 1 krafftmått (2 liter) väger 0.5 kg. det innebär ju att 1 liter skulle vara 0.25 kg!
men mitt tips är att väga själv

Just havre kan väga hur olika som helst

I min havreskopa går det i ca 8dl o den väger 250g av min havrekross jag köper hos min bonde, medans den som säljs på granngården väger lite drygt 300g, i samma skopa.
En likadan skopa med helhavre från min bonde väger 500g ung medans granngårdens helhavre väger 600g.

Det bästa är o investera an våg o ha i stallet o väga själv, då får man exakt reda på vad ens foder väger o behöver inte förlita sig på andras vikter.

Jag väger alla nya partier foder jag köper in för o vara mer exakt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 126
Senast: gammalek
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 714
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka