Vikt på häst!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Born96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 6 819
B

Born96

Hur mycket bör ett varmblod på 165 cm, normalmusklad väga ungefär?
Han är av den smäckrare sorten?

Tacksam för alla svar jag kan få!:D

Sv: Vikt på häst!

Oj, så mycket. :crazy:Anledningen till att jag frågar är för att jag "vägde" min med ett sånt där mätband och enligt det så vägde han bara 450 kg. :(Hur ska man få honom att öka så mycket i vikt. Det är ju minst 100 kg som han ska upp då.

Jag vägde mitt fullblod så med. Han vägde då 432 kg!
Sedan vägde jag på ett annat sätt, och då vägde han 515kg!
Prova ett annat sätt du med. Jag tror inte på mätbanden.

Enda säkra sättet att veta vikt är att väga på våg. Åk till närmsta klinik eller till något ställe där de har fordonsvågar och väg släpet med hästen i, och sedan kan man åka dit med det tomt så vet man.

Min Shib 161 cm vägde 520 kg ca när vi vägde honom på vågen på kliniken. Tror jag, för han gillade inte riktigt vågen... :angel:

Vi vägde skolans fyra varmblod och de har lite varierande mankhöjd 155-165 cm och de låga i princip alla kring 470 kg.

Om man ska "väga" med måttband så prova typ 3-4 metoder och kanske ta ett medelvärde från dem.
De två vanligaste metoderna är ju framtagna för halvblod.

ok, får nog göra det jag med.
Nu känns det genast myckst bättre!:)

Enda säkra sättet att veta vikt är att väga på våg. Åk till närmsta klinik eller till något ställe där de har fordonsvågar och väg släpet med hästen i, och sedan kan man åka dit med det tomt så vet man.

Va smart, det kan man ju göra. Tack för tipset.:bow:

Vi vägde skolans fyra varmblod och de har lite varierande mankhöjd 155-165 cm och de låga i princip alla kring 470 kg.

Om man ska "väga" med måttband så prova typ 3-4 metoder och kanske ta ett medelvärde från dem.
De två vanligaste metoderna är ju framtagna för halvblod.

Vad är det för metoder då?:confused: Jag kan inget om detta!:o

Det finns två formler som har visat sig vara de mest säkra för att få fram vikten.
Kan bara en i huvudet;
(Bröstomfånget x bröstomfånget x Längden) /8900
Bröstomfånget mäts bakom manken och armbågen, dvs något diagonalt.
Längden mäts från armbågsspetsen till bärbensknölen.
Alla mått i cm och vikten fås i kg.

Min valack vägde 512 kg när vi var på kliniken förra året, då i tävlingskondition. Han är ca 165 i mkh.

mitt sto som är 160 i mkh pendlar mellan 479-486 kg beroende på tävlings el tränings period.

Enligt gamla stallgubbens måttband vägde min kbltravare, 158 hög, 780 kg.
Klinikvåg: 630 kg.
Så jag tror mer på en våg än ett måttband.

Ok, det ska jag prova, kan vara kul att se om det är någon skillnad.:bow:

Måste bara tipsa om att mäta med mätbanden som man kan få från Metacam, dom är häpnandsväckande korrekta. Vi har vägt ca 15 hästar med dom och sedan kontrollvägt på vågen om det har diffat max 10 kg +- :)

Tänkta bara tala om att nu har jag provat ditt sätt + 2 till som jag hittade på nätet. Diffade 20 kg mellan lägsta och högsta vikt. Tog ett medelvärde och då blev hans vikt helt plötsligt 526 kg istället .:)
Känns genast mycket bättre!:bump:

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Mary_Oh
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 892
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka