Vikt på en bruksnordis?

Brackan

Trådstartare
Hur mycket väger en bruksnordis ungefär? Självklart spelar ju mankhöjden roll...men den vet jag inte. Är sugen köpa nordsvensk och har hittat en bruksnordis men är rädd att den är alldeles för tung för både bil o släp...och byta det hade jag ju inte tänkt göra just nu..

Sv: Vikt på en bruksnordis?

Oj det är olika. Men ca 600kg tror jag man kan säga. Måste säga att det är en helt underbar ras. :bow:

6785517.jpg

ursäkta trådkapning, men vilken underbart vacker häst!

Kan de väga 900kg på knappa 160?

Susan påstod att hennes vägde så mkt o huvudet 90 kg:eek:

Vi hade en häst som såg ut som en nsv (kanske lite klenare ben) han var 158cm o vägde 680kg...en maffig kille.

Vilken häftig färg:love:

Jaså tycker du? Hon var en ganska normal svartbrun häst. ;) Men på bilden är hon ju klippt och då blir svarta/svartbruna hästar sådär gråa under.
Här är hon oklippt på sommaren:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/1aug-05.jpg

Tyckte att det lät som en rejäl överdrift:crazy:

MEN - det är inte OMÖJLIGT alls! Dock är den nog, om inte överviktig, så rejält kraftig typ.

En bruksis av normal kraftighet och mankhöjd (150-155cm) och i normalt hull, skulle jag våga säga väger mellan 600-750kg.

Din oro över att det blir för tungt med din bil o transport tror jag inte du behöver! Fast det beror förstås på vad du har för BIL och hur STOR nordis du tänkte köpa? Ett sto/valack på runt 150cm väger runt 600kg men en större på 160cm, särskilt om den är kraftig typ, kan väga säkert 750-800kg.

Min NSV bruks väger ca 830kg, 160 mkh..inte praktiskt när det kommer till släp och bil:crazy: Har skrivit teorin för BE och har snart uppkörning:)

dc5161f6.jpg
[/IMG]

Hm, en hel del alltså. Hästen jag ska titta på är enl ägaren nästan 160 och hon trodde han vägde 800-900...men han var ju fet också så om man håller honom lite slimmad....

Nåja, jag ska iallfall titta på honom. han lät mysig. O kanske han bara är 155....ägaren kan ju vara liten..eller ha för stark syn...Eller dubbelseende?:cool:

Buä, sitter på jobbet o kan inte se alla fina nordisar...Anses inte nödvändigt för arbetet. Pah!

Ja du, han var rund där.... :cry: Direkt efter sommarbetet och för ett par år sedan... Här är lite nyare bilder, där han inte e SÅ rund om magen. ;)

6785570.jpg

6785566.jpg

Min dam, som är över 160 cm hög, väger närmare 1000 kg. Hon är inte särskilt tjock, men mkt kraftig. Det är inte sällan hon misstas för en ardenner.

Här är hästen och jag i Maj 06. Observera att jag är över 185 cm lång och ser ganska liten ut brevid henne.

4997340.jpg

Min kallblodstravare (158 cm hög) väger nu ca 640-650 kg. Var hingst tills han var ca 15 år, är därför av den grövre modellen. Är nu 26 år gammal.:love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 616
Senast: Derivata
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 213
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka