Vikt på en bruksnordis?

Sv: Vikt på en bruksnordis?

Hur mycket väger en bruksnordis ungefär? Självklart spelar ju mankhöjden roll...men den vet jag inte. Är sugen köpa nordsvensk och har hittat en bruksnordis men är rädd att den är alldeles för tung för både bil o släp...och byta det hade jag ju inte tänkt göra just nu..

Som du ser har du fått blandade svar. Väg hästen!

Vi har under åren haft ett trettiotal nordsvenskar. I vuxenålder har de legat på mellan 550 - 700 kg. I mankhöjd mellan 148 och 162. Den tyngsta inte den högsta. ;)

Vi har avlat på en lättare typ (rädda för blekinges "nordsvenska ardenner ":angel: ) i Gustav Håkanssons anda. och sen har vi nog aldrig haft ÖVERFETA hästar. Det ser man tyvärr för ofta bland nordsvenskar. :eek:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 616
Senast: Derivata
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 213
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka