Vikt på boots vid tävling femgång??

M

mii

Hej! Jag undrar hur ni tänker när ni viktar era hästar när ni rider femgångsprogram? Givetvis vet jag att man måste prova sig fram individuellt vad som passar just ens egna häst men jag vill ha lite synpunkter. Mitt sto brukar jag vikta med boots 240 g när jag rider träning, annars har jag bara skyddsboots. Passen blir dock lätt fyrtaktig och jag undrar om jag ska ha lättare boots, tex 170 g? Men det är ju en avvägning för då mister jag lite av aktionen i tölten osv. Man kan ju inte hoppa av och byta boots mitt i programmet precis. Hur gör ni med era femgångare?

Sv: Vikt på boots vid tävling femgång??

Passen väger ju trots allt dubbelt så om tunga boots inverkar mycket negativt på den skulle jag ha tagit lättare. På min häst kör jag 240 g läderboots på tävling men han är såpass säker på pass (speciellt på ovalbana :D )så den inte försämras utan det.

Sv: Vikt på boots vid tävling femgång??

Jag kör med skyddsboots bara, eftersom min häst också lätt blir fyrtaktig i passen. O som yew98fq säger så räknas trots allt passen dubbelt!
Och jag har faktiskt inte märkt någon skillnad i poängen i de andra gångarterna jämfört med när jag har tyngre boots.

Liknande trådar

Islandshäst Vad använder ni för boots när ni rider? Någon som har erfarenhet av G-bootsen? En av mina tränare tipsade mig igår när jag red kurs...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag äger sedan ett drygt år ett underbart sto som har mycket energi. Hon är min första femgångare, men jag har haft häst i många år...
Svar
12
· Visningar
2 244
Senast: Koppen
·
Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 600
Senast: glimjandi
·
Islandshäst Jag har 2 frågor om tävling...och eftersom det börjar närma sig tävlingssässong kanske fler har frågor som rör tävling? Då kan ni...
2
Svar
34
· Visningar
2 317
Senast: Echa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset