Tävlingsfrågor!

Sv: Tävlingsfrågor!

Nej, det har jag inte för att dom domarna jag har pratat med säger att det inte stämmer med att dom ser benen bättre för att man har boots. Men alla tycker väl olika ;)

Okej...men det är bra o veta att vissa tycker det iallafall. Då känns det inte som om man behöver ha boots lika mycket. :)

Om hästen blir travtaktig är det dumt att ha boots med tyngd på och om hästen är passtaktig kan det vara bra. Om jag har 240g-boots på Askur och han blir travtaktig så är det bara att samla honom mer så han sätter sig eftersom han då blir bra i takten igen.
Vita boots gör att det ser ut som om hästen lyfter mer, ja. Det är en synvilla.

Jag sitter ner i traven på Askur på tävling då han kan bli lite instabil och rolla om jag rider lätt. På Gimsteinn kommer jag troligen rida lätt då han har ett betydligt bättre steg än Askur.

Okej, för visst är Askur egentligen också 5-gångare? Men han kan ändå bli travtaktig i tölten om du har tyngre boots?
Använder du också bootsen för aktionen då eller för takten med?
Intressant att höra hur andra gör! :)

Okej, för visst är Askur egentligen också 5-gångare? Men han kan ändå bli travtaktig i tölten om du har tyngre boots?
Använder du också bootsen för aktionen då eller för takten med?
Intressant att höra hur andra gör! :)

Han är 5gångare men i det korta tempot går han mer mot travtakt och i det ökade kan han gå mer mot passtakt, så det är lite olika.
Jag använder det främst för aktionen då han är rätt säker i takten.

Okej, låter lite som Bósi då...(fast han har inte så mycket ökat tempo än då men ;))
Men du använder alltså 240g i boots?

Har ett par 280g men just nu är det för tunga för honom och han kan bara springa snabb (!) ökad tölt med dem :p

Ett tips från min tränare är att inte rida för lite i bootsen, då orkar inte hästen när de väl gäller.
Träna i tyngre boots än vad ni tävlar i !! Får jag för mig är de bästa!(kan ju vara olika för olika hästar)

Perla var väldigt travtaktig en period (fick ha boots bak). Och henne tävlade jag med vita boots (fram) på. Hon var ren i tölten då, ev ngt passaktig ibland. Men det var för hon spände sig (och jag också), hon är 4 -gångare.
Våra boots vägde 180g tror jag. Jag hade dem för att förstärka intrycket av henne hovar. Alltså för att domarna skulle se henne aktion.

Vi tränade då hemma nån gång i veckan (ibland 2) med 240g boots inför tävlingarna.

knapplån

Här kommer jag med en ny tävlingsfråga:)

Jag ska snart tävla istölt med min lilla dam. På tävlingen ska man visa kort tölt en sträcka, mellantölt 2 sträckor och ökad tölt en sträcka. Nu är det så att den ökade tölten än så länge är överkurs för oss och vi är med mest för träning och för att det är kul!
Till frågan: skulle ni valt att helt enkelt inte rida ökad tölt (typ visa kort tölt igen) eller släppa tyglarna och låta henne gå "så fort som möjligt" med bibehållen takt (kommer att se ut som halvökat i risig form? :o)

Får man stå i fältsitts i traven?
Får man göra det i själva fattningen?

Jag skulle välja det senare alternativet. Rid så fort du kan i bebehållen takt.

/Malin

Du får både stå och sitta i traven, men för högre poäng bör du sitta lodrät sists eller rida lätt. Hur du sitter i igångsättningen av traven (är det det du menar med fattningen eller menade du galoppfattning) spelar mindre roll.

/Malin

Om du är osäker på bootsen kan du ju pröva några gånger hemma för att se hur hästen reagerar. Känns som det säkraste sättet att i lugn och ro pröva sig fram. Då får inte heller du och hästen några otrevliga överraskningar ute på tävlingsbanan! :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar