Vikt i klövjeväska?

Russin8

Trådstartare
Nu har jag sökt runt här på buke och försökt hitta hur mycket man kan lasta på en hund, men hittar inget.

Jag har en 17 månaders BC tik, hur mycket vikt kan hon bära i en klövjeväska?
Givetvis måste man ju börja med väldigt lite för att sen öka på. Men vad tror ni ungefär hon kan bära när man tränat upp henne? Hon väger ca 18 kg nu.

Jag tycker det är så praktiskt att låta henne bära sina egna saker och det ger henne en uppgift när vi är ute och går. Just nu får hon bara bära lite vatten, ca 3-4 dl totalt. Hur fort kan man öka vikten? Vill ju inte att hon ska bli överansträngd.

MVH Russin8

Sv: Vikt i klövjeväska?

Nr 1, papper, så väskan fylls ut, utan att väga, tills hunden bär väskan utan att reagera, kopplad hund i början.
Nr 2, ca 5% av hundens kroppsvikt, fördelat på två, tex sand
Nr 3, ca 10% av hunden kroppsvikt

Om hunden ska bära, tex följa med på fjällvandring bör slutmålet vara ca 30% av hundens kroppsvikt, då pratar vi om en erfaren och tränad hund.

Själv håller jag mig på mina 10%

Min rackare bär 10% av sin kroppsvikt till och från jobbet när den andan faller på. Det la jag på hyfsat snabbt, säg att jag började med 5% och sen ökade till 10%.

Min väger 6.5kg och 800g bär han långa sträckor.
Sen tränar vi kortare sträckor med upp till 1.6kg. Han är nämligen kungligt road av att bära tungt :D Han "tar i" och svansen går som en propeller emellanåt och han kliver i väskan själv.
Han har burit regelbundet i ungefär ett års tid.

Sen beror det ju också på hur länge hunden ska bära det. Mina ena är en sån där som accepterar allt och får ha klövjeväska då och då. Där jag bodde innan delade jag ut infoblad några gånger om året och då fyllde jag nog hennes väska med 10 kg (hon väger nästan 35 kg) de få gångerna trots att hon inte var särskilt van. Hon brydde sig inte och det var inga långa stunder, dessutom blev ju väskan lättare efterhand som jag delade ut bladen.

Tack, då vet jag ungefär hur mycket jag kan lasta i. Hon bär ju inte jätte länge så målet får bli 10% av hennes vikt:)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 228
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 204
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 247
Senast: SusieQ
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur