Vikslar eller har knäledsinflamation?

Koriander

Trådstartare
Valack, stor, tregångare som inte har minsta tendens till andra gångarter. Hoppar upp med frambenen när man börjar trava och har svårt att hitta takten itraven, fortsätter att ta skutt med frambenen och liksom slänger upp huvudet samtidigt. Detta nästan uteslutande i paddock med mjukare underlag, ibland när vi travar på vägen.
Har haft honom i ett år och han var litegrann så ett tag förra hösten när vi satte igång att rida regelbundet, men det försvann. Han blir gärna framtung och har lite svårt för samling. Han känns inte oren i gångarterna när man rider.
Har hört att detta kan även vara tecken på knäledsproblem. Vi har böjt igenom honom lite och han känns rätt mjuk i sina leder och lätt att stretcha. Har även funderat på om det skulle kunna vara så att han vikslar. Eller vikslar islänningar bara när dom töltar? Han är rätt sävlig och bekväm av sig och anstränger sig inte i onödan, men gör det man begär. Är det nån som känner igen problematiken? Har beställt en annan sadel till honom och ska ringa ut vet snart.

Sv: Vikslar eller har knäledsinflamation?

Om jag vore du så skulle jag ta kontakt med en klinik för undersökning, det du beskriver är att din häst inte kan skjuta på från diagonala benet bak vilket ofta resulterar i ett hoppsa steg innan de får upp farten genom att dra sig fram med hjälp av frambenen.

Om det sitter i ett bakknä är ju svårt att svara på, det är därför man ska åka in och få det undersökt.

En ordentlig hältutredning verkar vara på sin plats. Viktigt att klargöra varför hästen bär sig åt så, det kan ju vara något som blir värre om den fortsätter arbetas.

Fick ut vet redan idag och hon kunde konstatera diagonalhälta höger bak vänster fram. Han har haft jättesvårt för högergalopp och är allmänt stel i höger varv. Spatt kanske?? Fick metacam tio dagar till att börja med.

Ja spatt kan det vara, min var precis som din och han har nu gammal spatt i hb. Inga problem längre.

Fick ut vet redan idag och hon kunde konstatera diagonalhälta höger bak vänster fram. Han har haft jättesvårt för högergalopp och är allmänt stel i höger varv. Spatt kanske?? Fick metacam tio dagar till att börja med.

Höger galopp startar med vänster bakben, så möjligen har du ett ytterligare problem även där.

Vad innebär spatt för något för hästen? Jag ser bara slaktbilen framför mig när jag hör ordet:( Kan dom bli ridbara igen?? Hur lång konvalecens är det osv.? Jag är skräckslagen inför den tanken på att det ska vara spatt.
Jag har ändå haft sån fruktansvärd otur med alla mina djur, så det skulle inte förvåna mig ett dugg om det var det. Två fall av cushing på hund efter varann och båda mina andra hästar fick bland annat fång.

Vad innebär spatt för något för hästen?
Spatt är en inflammation i glidlederna i hästens bakhasor som leder till att brosket som finns där blir till benvävnad. (Sök efter gamla trådar med orden "vad är spatt?" så tror jag att det finns bra förklarat)

Hur allvarligt det är beror på om samtliga tre glidleder i båda benen är drabbade, samt om det är den övre, mellersta eller nedre leden som drabbats om det bara är enstaka leder som är inflammerade.

När det är akut så har hästen oftast ont. I bästa fall "läker det ut" och hästen blir smärtfri och ridbar. Utläkt spatt innebär att brosket blivit helt hårt och leden vuxit ihop. Om samtliga glidleder i hasen är drabbade och blir stela får hästen försämrad rörlighet i bakbenen och i vissa fall kroniskt ont, om spatten sitter "bättre till" kan hästen bli fullt ridbar igen. Sjukdomsförloppet varierar, ibland går det väldigt snabbt, ibland tar det lång tid. I värsta fall har hästen mycket ont och blir inte ridbar igen.

Vid spatt så bryts glidbrosket ner pga inflammation i glidytan, brosket blir inte hårt för det kommer inte att finnas kvar eller i mycket liten omfattning utan vad som sker är att det skapas en förbening i området om inflmmationen avtar och som senare kan ses som en sk spattknöl. Eftersom spatt är en kronisk inflammation så kan den blossa upp igen, och om det sker i ett redan drabbat område så går förkalkningen som skapades samma öde till mötes som tidigare glidbrosk nämligen att den bryts ner igen.

Vid spatt så bryts glidbrosket ner pga inflammation i glidytan, brosket blir inte hårt för det kommer inte att finnas kvar eller i mycket liten omfattning utan vad som sker är att det skapas en förbening i området om inflmmationen avtar och som senare kan ses som en sk spattknöl.
Bra att någon förklarar bättre än jag. Men visst innebär det att leden växer ihop när brosket är borta? Det ser ju ut så på röntgen i vart fall där det tidigare mörka utrymmet där brosket borde finnas blir helt, eller delvis vitt som skelett. Jag trodde att det var själva brosket som "förbenades"? Alltid lär man sig något nytt!

Drabbad nivå blir liksom stelopererad av kroppen själv enkelt förklarat, och det genom att denna förbening sker så visst är det en sammanväxning av hasleden. Det som kan orsaka en väldig smärta för hästen är när glidleden bryts ner hastigt, te x pga en mycket aggresiv inflammation. Då glider benytorna mot varann eftersom glidbrosket är borta, och det tror jag är rätt oskönt.

Liknande trådar

Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 873
Senast: moonstruck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 125
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 193
Senast: Fibusen
·
Islandshäst Har en tregångare (islänning) som har börjat skutta med frambenen i traven, precis som om han skulle vilja börja galoppera när man...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 120
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka