Gångartstrassel eller ont?

Sv: Gångartstrassel eller ont?

Trots att den här tråden har spårat ur för länge sen så tänkte jag berätta att nu är han utredd och det hittades lite ömmande kotleder fram och liten hälta i ett bakben, mest diagonalt. Det blev kortisonbehandling av kotleder fram och metacam plus ett igångsättnings schema som inte innebär en massa vila och eftersom han är en rätt stel häst så blir det mycket lösgörande övningar. Troligen beror problemet med hältorna just på att han är stel och har en del spänningar i muskulaturen. Hoppandet är helt enkelt försök till galoppfattningar i traven för att hitta en bekvämare gångart. Tränare är fixad för att lära sig att rida honom på ett för honom lämpligt sätt för att komma till rätta med problematiken. Inget spatt eller nåt allvarligt konstaterades som tur är.

Vad skönt att de hittade något och att det inte var något värre. Hoppas nu att han snart är igång igen och lär sig gå på ett sätt som är bra för honom.

Ja hältorna ligger ju diagonalt i de flesta fall, och det är därför man får den här typen av fenomen ett halvhjärtat försök till galoppfattning. Vad bra att ni hittade problemet.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 280
Senast: valley
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 397
Senast: mackan
·
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar