Vidrigt misskötta hovar

purity_666

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=YZxJnPZvz-8&feature=relmfu

Jag varnar bara för att filmen inte är trevlig. Bakhovarna är så övervuxna så att de har roterat bakåt och hästen går numera på benets mjukdelar, dvs kronranden är i marken. Jag blev helt illamående. Hur i helvete kan det gå såhär långt?

Hästen avlivades, men tror ni man hade kunnat rädda den på något sätt Deformeringen i benen lär väl inte ha gått att återställa?

Sv: Vidrigt misskötta hovar

Rent tekniskt hade det nog gått att åtgärda, men frågan är inte om det går, frågan är om det ur hästens synvinkel är värt all den smärta och all den tid det kommer innebära innan hovarna är något sånär normala igen. På den frågan tycker jag nej, det är inte värt det. Sen måste man också sätta det i relation till fråga vilket liv hästen har framför sig när/om den blir bra igen och då menar jag inte att sällskapshästar behöver ha det sämre än aktiva ridhästar utan snarare, kommer den kunna leva ett smärtfritt och lyckligt liv? Eller kommer den dras med kronisk smärta, återkommande problem med hovar/leder, permanent påverkat rörelsemönster, snedbelastningar osv.

Jag tyckte dem gjorde rätt som avlivade hästen. Den hade lidit tillräckligt och att få slut på dess lidande en gång för alla på ett humant och kontrollerat sätt var det bästa och mest värdiga de kunde göra för den tycker jag.

Jag tycker också att det var helt rätt. Kan ju ha varit fler fel med den också, det vet man inte.
Var mest nyfiken på om det ens är möjligt att reparera en sån skada. Då tänker jag att man ska göra så hästen får ett smärtfritt liv, ridbarhet kvittar såklart.

Nej.

Vad bra att ägaren även fick 10000 pund i böter.- avskräckande.

Tror inte det hade gått att göra något åt bakhovarna. Och om det hade gått så hade det inte varit värdigt hästen att göra det heller. Jag tycker den hästen borde avlivats på plats innan den togs till centret.

Först i början på filmen skulle jag säga att jag sett värre, sen kom bakdelen i bild. Så som den hästen går tvivlar jag på att "bara" är dålig hovvård. Jag tror att den är missbildad i sin benställning på något vis som sedan blivit så illa p g a den dåliga hovvården.

Jag tror det kunde har fixa, avverkning så långt det gå och ett par splintsko, nåt liknad tuffelsko som vi anvanda på föl där främ hoven är dragit bak;
Frågan är om det är vart en sån inveklet och lång procedur, sen var det främ ben som var ingen vider.

Kan hålla med, på platts avlivning, åk transport med såna ben :crazy:

Det markliga är att ingen regera på en sån ofentlig? stal var det finns folk :confused:

Har sett mycket i hov/häst vanvård men I alla mina år har jag aldrig sett sånt, ett intressant fall dock inget jag självmant skulla söka efter.

Jag har sett en häst med värre hovar i mexico. Det var en liten ponny som var instängd på en tomt i närheten där vi bodde. Alla fyra hovar var som hästen på filmen. Den gick på framknäna. Det var vidrigt. Ägarna var inte där någonsin. Vi försökte köpa ponnyn så att den kunde avlivas men det fick vi inte. Hade nästan förträngt det när jag såg den här videon...

Jag har sett en häst med värre hovar i mexico. Det var en liten ponny som var instängd på en tomt i närheten där vi bodde. Alla fyra hovar var som hästen på filmen. Den gick på framknäna. Det var vidrigt. Ägarna var inte där någonsin. Vi försökte köpa ponnyn så att den kunde avlivas men det fick vi inte. Hade nästan förträngt det när jag såg den här videon...

Ya, man få ingen glädja av sånt, vi fick in en förväxt hov när jag gick i hovslager skolen i Skara. Jag verked av en "Twinkle Toes" Morgan en gång i Syd Arizona.
At se det när dom gå på knä är Heart Breaking.

Det är just därför jag är inte så pigg på folk som leta efter sånt otrevlig på youtube, det finns ingen glädja, man känner sig härm och hjälpless och för vissa är det ett Plågsam Reminder......nåt man vill helst glomma.

Jag måste fråga om du läser tidningar/tittar på nyheter? Eller försöker du skärma av dig så mycket som möjligt för att slippa se hemskheter?

Bara för att man inte aktivt letar efter hemska bilder/filmer på nätet så betyder väl inte det automatiskt att man lever i en slags lala-värld?

Jag letar inte heller efter hemska filmer och jag förstår inte heller folk som gör det men det är ju upp till dem. Men jag vet ändå att det finns massor med hemska saker i världen.

Som fjordtokan sa, bara för att man inte aktivt sitter och letar efter bilder och filmer på djur (och människor för den delen) som lider betyder inte det att man bor in sig i en liten låda och naivt försöker intala sig själv att det inte finns (man ska heller inte tro att man är till någon hjälp för djuren eller människorna bara för att man tittar på bilder och filmer av dem). Jag sitter inte och letar efter bevis på hemskheterna, jag är rörande medveten om dem ändå utan att behöva påminna mig hela tiden.

Människors grymhet når inga gränser, därför har jag slutat förvåna mig över det man ser i denna typen av filmer.

Jag måste fråga om du läser tidningar/tittar på nyheter? Eller försöker du skärma av dig så mycket som möjligt för att slippa se hemskheter?

Jag kan inte undvika allt tråkiga nyheter, vi liva inte på 1800 tal.
Jag tycka Fjorden och IHALE förklara saken rätt så bra.

Har sett den här filmen för länge sen, då förklarade man att hästen fått massor av smärtstillande innan de tog ut henne för att köra henne till slakt. Vet inte anledningen till att man inte slaktade henne på plats, men hon led iallafall inte den sista stunden.

Fruktansvärt! Avlivning var väl det snällaste, konstigt att dem inte gjorde det på plats. Fyfan för den människa som hållt denna häst inlåst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka