Vidrig Journalistik!

Jag ser inte heller problemet och undrar om människor inte vet hur man läser och skriver en text längre? Det lär man sig ju i typ högstadiet... Hur som helst. Att komma med ett citat i ingressen i en artikel som handlar om en intervju är ju som det brukar vara, ingressen ska ju vara kort och visa läsaren vem och vad artikeln handlar om vilket framgår tydligt i den här artikeln.

När det kommer till citat ska de återges korrekt, det vill säga - har modern sagt på det sättet måste man återge det så. Svårare är det inte.

Nu har jag funderat och tänkt @Plantan

Det som du anser är upprörande, är det att liv och död är så nära inpå varandra i texten? Att personen misstänks mördad, och direkt efter berättar mamman om hur hon var full av liv? Det hemska, är det själva kontrasten mellan liv och död som blir så tydlig?

För isåfall förstår jag vad du reagerar på, även om jag inte alls håller med om att det har med journalistiken att göra utan det misstänkta mordet. Det är mordet som gör att en person som nyss var full av liv, nu plötsligt är död. Journalisten har som sagt bara gjort sitt jobb, och i ingressen citerat mamman. Inga konstigheter.

Men det jag isåfall inte förstår, är varför du ondgör dig så över journalisten. På vilket sätt har denne gjort fel? För att liv och död är skrivet nära inpå? Eller misstolkar du talstrecket, så att du läser det som att "hon var full av liv" står i kontrast till att hon nu misstänks vara mördad?

Funderar även (som jag tror någon annan skrivit tidigare) om du har någon personlig koppling till det, på något sätt, som gör att du kanske läser lite annorlunda och reagerar på ett annat sätt än oss andra. Du behöver naturligtvis inte svara här, mest bara en tanke till dig, om det kan vara så att du feltolkar på grund av en starkare emotionell koppling eller så.

TS kanske inte är så van att läsa nyhetsartiklar? Det är nämnligen så de är uppbyggda. Först en rubrik som på några få ord ska förklara vad den handlar om och locka läsaren, sen en ingress som med några meningar sammanfattar artikeln, först därefter kommer själva artikeln. Ingressen sammanfattar bra: vad som hände, vad polisen tror och anhörigas sorg. Den sista biten i ingressen tycker jag är fin, att ge plats på det lilla utrymmet för mänskliga känslor och inte bara kalla fakta är seriös journalistik enligt mig. Just i det här fallet har man av någon anledning valt att bara lägga upp ingressen på startsidan med en länk till hela artikeln nedanför, jag antar att det var det som gjorde dig förvirrad och upprörd?

Som jag fattat det på TS reaktion fick TS för sig att journalisten satte ihop de meningarna som en liten "ordvits" mördad - full av liv. Hahaha. Stämmer det att det var så du uppfattade det först @Plantan ?

Jag håller dock med övriga om att det är en helt korrekt och normal ingress. TS skriver att det längre citatet känns bättre, det gör det kanske, men eftersom ingressen just är en nedkortad version blir det inte plats att ta med hela citatet.

Och just "hen var så full av liv" tycker jag är rätt vanligt att man ser i samband med mord eller oväntade olyckor, antagligen för att det understryker hur oförberedd man som anhörig är när något sådant händer.

Kolla in artikeln på hästnyheter om hästen som dog på tävlingsplatsen... Där kan man tala om en sjukt konstigt artikel. Måste vara en praktikant som skrivit den.. :D

Kolla in artikeln på hästnyheter om hästen som dog på tävlingsplatsen... Där kan man tala om en sjukt konstigt artikel. Måste vara en praktikant som skrivit den.. :D
Är det det där om framridningen du tänker på? Det är nog ett exempel på hur det blir när man behöver skriva både för insatta och för andra. En artikel blir ju helt annorlunda i Ridsport mot i en vanlig dagstidning där även icke hästfolk ska kunna förstå.

Är det det där om framridningen du tänker på? Det är nog ett exempel på hur det blir när man behöver skriva både för insatta och för andra. En artikel blir ju helt annorlunda i Ridsport mot i en vanlig dagstidning där även icke hästfolk ska kunna förstå.

Och då har dom skrivit den betydligt bättre på hippson om man är icke insatt.

På lördagen dog en häst på framridningen, vid Laholmsortens lantliga ryttarförenings tävling. Ryttaren skadades och fördes till sjukhus.

Hästen dog på framridningen under den pågående tävlingen ”Vårdressyren” i Laholm. En kvinnlig ryttare skadades och fördes till sjukhus. – Jag satt och dömde när det hände. Det var väldigt obehagligt, säger Maud Delling som är föreningens ordförande till Hippson.

Hjälmen räddade ryttaren
Enligt henne föll hästen ner och ryttaren fastnade under den.
– Hästen sparkade innan den dog och det var verkligen tur att ryttaren hade hjälm på sig, annars vet jag inte hur det hade gått. Detta var en helt oförutsägbar händelse, säger Maud.
Ryttaren fördes till sjukhus i ambulans medan hästen togs omhand av veterinärer på plats, som dock snabbt kunde konstatera att det inte fanns något att göra för den.
– Ryttaren är hemma igen, självklart chockad över det som hänt. Men hon ville att vi skulle fortsätta tävlingen, så vi avbröt medan de tog hand om henne och hästen och fortsatte sedan, säger Maud

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka