Vidga mitt rasperspektiv!

Sv: Vidga mitt rasperspektiv!

DSG! Har träffat flera som är kanontrevliga, och de verkar betydligt jämnare mentalt än flera av de andra uppräknade raserna (jag har tex jättedålig erfarenhet av både staff-raserna och lagotto).

Annars gillar jag jaktcockers, de verkar jätteskojiga!

Hm, kanske ska ta en titt på DSGn ändå. Det som gör mig tveksam är den verkar ta larmande på lite för stort allvar. Men det kanske varierar i linjer?

Utan att veta närmre vad som skiljer en jaktcocker från den övriga varianten så tror jag att det skulle kunna vara en spaniel som jag (rent utseendemässigt) faktiskt skulle kunna sälja in på sambon. Ska läsa på lite! Tack för tipset :)

Men larmande är sällan ett problem, hundar som skäller och hundar som larmar är olika helt saker för mig.
Jag tycker att hundar som skäller när de leker, tränar, blir uppspelta = SJUKT JOBBIGT.
Hundar som skäller några gånger när det knackar på dörren = mycket hanterbart.

/Blåbär med två dvärgpinnar. Som larmar duktigt men är tysta i övrigt.

Ja de har du förstås rätt i! :) Jag förknippar ibland larmande raser med "skäller på allt som låter främmande" (= jobbigt i lägenhet) men så behöver det ju självklart inte vara. Det är ju en uppfostringsfråga också. Med det sagt, har jag dock inte behovet av en "seriöst" larmande hund.

Om man vänder på det. Vad menar du med att en hund fungerar fint tillsammans med andra hundar?
Menar du att din hund ska kunna arbeta lös på en lydnadsplan, möta hundar på promenaden utan att göra utfall och umgås med dina vänners hundar? I såna fall finns det hur många staffar som helst.

Menar du att du vill ha en hund där du dag efter dag kan gå till hundrastgården och släppa ihop din hund tillsammans med ett gäng främmande hundar och så ska alla leka lyckligt? Då tycker jag att du ska skaffa en annan ras.

Har man 10 vinthundar kan man kanske släppa ihop dom allihop och så har dom kul tillsammans. Men jag skulle inte släppa ihop 10 staffar som inte känner varandra. Och jag släpper inte min staffe tillsammans med hundar som jag vet är extremt muckiga och provocerande.
Däremot har jag och min kompis våra 4 staffar lösa ihop utan problem, dom leker och har skoj. Men dom känner också varandra.

Instämmer!
Samma för mig med min lille gris. Han är inte som min NewFoundland som i princip skulle kunna umgås med vad som helst, en riktig rastgårdshund.

Btw så är min känsla att DSG är betydligt mer terrier än staffen... men jag kanske liknar den vid JRT för mycket?

*KL*

Jag tycker att staffar verkar jättetrevliga men det som får mig lite tveksam när det gäller TS önskemål om en hund som passar för cykelturer är att drygt en tredjedel av alla staffar har höftledsfel. Det går naturligtvis att minska risken genom att vara noga med linjerna men det är ändå något att fundera över om just det kriteriet är viktigt.

Vad gäller andra hundar så tror jag inte jag stött på någon staffe som har såna problem med andra hundar att den inte går att ha lös och träna med runt andra, däremot en som inte tolererade en till hund av samma kön i familjen trots att den kommit som valp. När den andra hunden nådde könsmognaden skulle den DÖ. Just den här hunden är f ö supermysig, en riktig kelgris, inga problem runt andra hundar i övrigt, har tävlat lydnad upp till klass 3 - men höfterna är helt slut nu när den är 7 år. :(

Rasklubben arbetar just nu för att driva igenom känd HD/AD status på djur som går i avel. Valpköpare blir allt mer medvetna och resultaten börjar komma därefter. För bara några år sedan var det nästan omöjligt att hitta, men nu mer är det inga problem att köpa valp efter friröntgade föräldrar och det rapporteras om allt mer både fria höfter och armbågar i rasen.
Men visst, man ska tänka på höfterna och med tanke på rasen skulle jag ALDRIG köpa en staffe från något annat än där båda föräldrarna är friröntgade både fram och bak, ögonlysta samt kollade patella.
Men det är som sagt inte omöjligt att hitta nu mer. :)

Det låter bra! Dock tycker jag att man ändå måste skriva om problemet när man rekommenderar rasen; tittade in på SKKs Köpa Hund(hatar den sidan eftersom de inte har några som helst krav) och där var det inte ens 1 av 3 kullar där föräldrarna var friröntgade. Resten hade HD- eller AD-fel eller saknade helt uppgifter. Såg även ett par där en förälder hade distichiasis, vilket ju inte nödvändigtvis behöver ge problem men i värsta fall kan vara väldigt plågsamt.

DSG är ingen terrier, det är en pincher. JRT är däremot en terrier ut i klospetsarna :).

TS DSG'n är en helt underbar ras...min skäller om det ringer på dörren typ, men aldrig annars...

Nej det är tragiskt. Och att det sen sitter folk och aktivt motarbetar känd HD/ED status gör en mörkrädd...
Men som sagt, tack och lov börjar valpköpare vara så pass medvetna att dom där som inte röntgar sitter kvar med valpar.

Men som sagt, det är inget krav med känd status. Det är bara något man som staffeägare kan rekommendera andra att också tänka på. Genom att köpa staffe från rätt kennel kan man onekligen öka sina chanser till en frisk hund.

/aningsfull med staffe med A-höfter och fria armbågar

delvis kl¨

är det sant att "staffarna" fiser o rapar o snarkar mycket ?

den enda jag "bott" med har gjort det

Rapar gör min faktisk ibland, har inte tänkt att det varit ovanligt mycket:cautious:
Fiser o snarkar mkt sällan! Väldigt fräsch hund måste jag säga (men så har jag också en njuffe i hushållet :D).

Om man vänder på det. Vad menar du med att en hund fungerar fint tillsammans med andra hundar?
Menar du att din hund ska kunna arbeta lös på en lydnadsplan, möta hundar på promenaden utan att göra utfall och umgås med dina vänners hundar? I såna fall finns det hur många staffar som helst.

Menar du att du vill ha en hund där du dag efter dag kan gå till hundrastgården och släppa ihop din hund tillsammans med ett gäng främmande hundar och så ska alla leka lyckligt? Då tycker jag att du ska skaffa en annan ras.

Det jag förmodligen menar att jag inte vill behöva sitta på spänn och vara orolig för att det kan smälla. Alltså missförstå mig rätt, det kan det väl göra nere på individnivå mellan hundar - men jag vill minska risken för det. Så det första du nämner är ju ett minimum krav.

Att häva in vovve i rastgård med okända fyrbeningar skulle jag nog inte göra oavsett hund, sen skulle det ju vara himla trevligt om det dock gick att göra så... Men några utvalda hundkompisar är snarare mer rimligt :)

HD/ED ska jag komma ihåg, om vi tittar närmre på staffen. Hur vanligt är det med staffeuppfödare som gör MH?

Kolla in sidan staffinfo.se om du vill göra det enkelt för dig. Det är en privatperson som håller den sidan och agerar alltså helt fristående från rasklubben. Alla valpar som hänvisas på den sidan är efter röntgade föräldrar och där ser du också om föräldrarna genomfört MH.
Min uppfödare går MH med alla sina och eftersträvar att para med hanar som också gjort MH. Så det är absolut inte omöjligt att hitta kombinationer där föräldrarna både gjort MH och är friröntgade. Men eftersom att rasklubben inte har några krav är det tyvärr svårt att få med alla...

Schnauzerns påstådda vaktinstinkter gör tyvärr att jag drar öronen åt mig.

Fast är schnauzrar så vaktiga?

Jag har två dvärgar och min bror en mellan och ingen är speciellt vaktig?
Skäller gör dem inte heller, min lilla muttrar dock som en gammal gubbe men han slutar nog med det snart känns det som.
Han muttrar iaf mindre och mindre (har bara haft honom knappt 3 mån).
Schnauzrarna är de enklaste hundar jag har haft och stött på iaf.

Men det kanske beror på vart de kommer ifrån också?
Med de hundar vi har nu så har vi haft 5 hundar från samma uppfödare och ingen har varit svår, besvärlig eller krånglig på något sätt.

De vaktar inte mer än att de larmar när någon ringer på dörren.
Undrar och lite över vad den "påstådda vaktinstinkten" betyder. Reserverade mot främlingar är de nämligen inte. Väldigt trevliga hundar både dvärgen och den vanliga schnauzern.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 236
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Grana
·
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka