Vid vilken ålder?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Loollotjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 873
L

Loollotjejen

Vi vilken ålder kan man som tidigast kastrera en hingst?

Sv: Vid vilken ålder?

3-4 år är ganska sent om man ska kastrera..har för mej man brukar kastrera dom som 1-2åringar.
småhästarna här hemma är väldigt hingstiga och ägarna ångrar som bara den att dom inte kastrera dom förra hösten istället och dom är 2 år i år.

Senast ändrad av en moderator:

Så snart kulorna är nere, i realiteten med hänsyn taget till flugsäsong osv brukar det bli på våren som åringar.

I USA kastrerar man vid 4 - 5 månader ibland, det går alltså att kastrera innan kulorna trillat ner, men det kräver större ingrepp, och är inte brukligt i Sverige alls.

jag kastererade min hingst när han var 1 1/2år men det går att göra vid
6 månader, bara "nötterna" har kommit ner

*KL* Tillägg förresten. Mina valacker har varit kastrerade vid 2, 4, 2 resp 1 års ålder (11 månader om man ska vara exakt). Fblherren vet jag inte när han är kastrerad dock, står bara 'gelded since registration' i passet.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
372
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Försäljningen av snackishingsten Skyline To B blev offentlig i höstas. Ägaren Yara Reichert har meddelat att den populära hingsten...
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: dobbis
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 117
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder