Vid vilken ålder tycker ni att man ska gå från ponny till storhäst?

Fisken

Trådstartare
Den långa rubriken säger allt!

Vid vilken ålder anser ni att man ska byta upp sig? Vet att man är klassad som Junior tills man är 18 år, sen YR tills 21 och därefter senior, om jag minns rätt. ponnyåren är ju trots allt speciella och varar inte för evigt om man är tävlingsinriktad, med rätt längd så kan man ju rida ponny livet ut om man vill men det betyder inte att det är så enkelt att starta med en ponny.
Vid vilken ålder anser ni bortsett från att ''växa ur''?

Det beror helt på vad man tänkt sig med sitt hästande. Tycker egentligen att man aldrig blir för gammal för ponny. Om man då inte tänkt rida de högsta klasserna (iaf internationellt). Då är 16 en bra övergångsålder. För alla andra är det skitsamma, har man längden inne så kan man fortsätta rida ponny så länge man trivs!

Vid vilken ålder anser ni att man ska byta upp sig? Vet att man är klassad som Junior tills man är 18 år, sen YR tills 21 och därefter senior, om jag minns rätt. ponnyåren är ju trots allt speciella och varar inte för evigt om man är tävlingsinriktad, med rätt längd så kan man ju rida ponny livet ut om man vill men det betyder inte att det är så enkelt att starta med en ponny.

Bara rent objektivt så kanske vid 18-19. Har dock inga direkta argument för det :p
Annars tycker jag att man ska gå efter när det känns bäst för en själv, och strunta i regler osv (så gott som det går). Är man 30 men tycker sig passa bäst på ponny - rid ponny. Är man 13 men inte känner att det funkar - byt upp dig.
För egen del har jag väl aldrig direkt haft någon "ponnytid" så. Började på ridskola som 11 åring och var redan då 162 cm lång. Red lite C-ponnyer och sådär i början men kände aldrig att det funkade med min långa överkropp (har överkropp som en 180s människa!). Gick ganska snabbt upp till D-ponnyerna. Några lite större (146-148 cm) och grövre funkade okej. Men redan som 14 åring gick jag som gott som helt upp på storhäst. Inga stora hästar, men de kring 148-165 cm. 5 år senare och fortfarande 162 cm lång är det i de storlekarna jag fortfarande trivs som bäst. Ser man till alla favorithästar genom åren (ridskolehästar medräknade!) har alla utom en legat inom ramen för 147-162 cm. Min häst (foderhäst) som jag har nu är 162 cm, grov i typ men samtidigt väldigt ponnylik. Så det är en jättebra kompromiss tycker jag - en "ponny" i 162 cm förpackning helt enkelt! :p

Jag tycker inte att det finns några "rätt eller fel". Man får tävla ponny till det år man fyller 20. Om man vill det eller inte beror väl på en massa olika saker - om man har en ponny som man VILL tävla, hur stor man är etc, etc. Väldigt individuellt, skulle jag säga.

Jag tycker inte att det finns några "rätt eller fel". Man får tävla ponny till det år man fyller 20. Om man vill det eller inte beror väl på en massa olika saker - om man har en ponny som man VILL tävla, hur stor man är etc, etc. Väldigt individuellt, skulle jag säga.

När jag skriver "man får tävla ponny till det år man fyller 20" så menar jag förstås bland andra ponnys. Vill du tävla ponny mot storhäst så kan du ju göra det hur länge som helst.

Beror ju på. Nu med dom nya children klasserna så rider man häst redan när man är 12 år tom 14 år

Vill man satsa som yr kan det ju vara bra att rida några år som junior på storhäst, därav går ju många över i typ 15 års åldern. Om man inte kan rida ponny och storhäst parallellt.
Jag bytte när jag skulle fylla 15 samma år.

När det passar in i livet? När man är mogen för det? Personligen tycker jag inte att ponnytiden är något speciellt. Jag gick över till häst när jag var 12år, för det passade mitt liv bra. Hade en härlig fullblodsvalack på 168cm i mkh, han lärde mig massor, han var min bästa vän och jag saknar honom än idag! Jag tävlade mot vuxna, jag vann över vuxna och jag förlorade mot vuxna..

När man vill och man hittar en individ som passar en. Jag red främst storhäst hela uppväxten och hade aldrig en ponnytid. Nu som vuxen rider jag mer ponny än någonsin. D-ponny visserligen men jag märker ingen större skillnad. De är inte lättare att rida än de stora jag rider ibland. Men vill man tävla får man kanske tänka mer strategiskt. Men det vet jag inget om.

När jag skriver "man får tävla ponny till det år man fyller 20" så menar jag förstås bland andra ponnys. Vill du tävla ponny mot storhäst så kan du ju göra det hur länge som helst.

Lägger till: Man får tävla ponny avd. B också, även som vuxen :) Inte riktigt "riktig tävling", men ändå bra att slänga in i en sån här tråd. I hoppning är det iallafall så.

TS: Jag tycker man ska gå över när det känns bra. Är man tävlingsinriktad (framförallt på lite högre nivå) är väl 16-19 en bra ålder, men rider man mest för att det är kul och kanske tävlar lite lokalt kan man rida ponny hela livet, tycker jag :)

Jag tycker inte att ponnyer som sådana är en barngrej som man växer ur. Det finns ju massor med vuxna som rider ponny, islandshästryttare tex.
Den berömda "Ponnytiden" däremot, den förknippar jag med att vara barn och framförallt barnsliga aktiviteter utan säkerhetstänk. Den tycker jag att man växer ur när man är runt 16 år, då är man gammal nog att hantera sin häst/ponny på ett proffsigare, säkrare sätt.

Det beror ju helt på vad man vill med sitt hästeri. Någon som rider för att det är kul, tävlar lite lokalt/regionalt ibland för att det är kul kan ju köpa storhäst när man vill/känner sig för stor för ponny. Om det är vid 13,16 eller 20 eller aldrig spelar ju ingen roll.

Tävlar man på hög nivå med ponny och vill ha "karriär" inom ridsporten och har ekonomiska medel för parallell satsning på både ponny och häst kan man ju gå över som 11-12 och satsa på childrensklasser (som är typ 110?) några år, träna vidare och rida 140 som 16-åring på sm-nivå samtidigt som man satsar på ponny. Eller slopa ponny helt och bara rida storhäst från att man är 12.

Jag skulle ju antagligen inte råda en ridskoleryttare på 12 år att köpa storhäst specifikt om hen inte vore väldigt lång/sannolikt att växa ur ponnyn snart. En 16-åring däremot som vill utveckla sin ridning långsiktigt kanske gör sig bäst på rätt storhäst. En avvägning från person till person.

Jag började rida storhäst när jag var 13, var trött på alla outbildade, jobbiga ponnyer hemmavid. I 20årsåldern jobbade jag i ett stall med välutbildade hästar och ponnyer och då var det roligt att rida ponny igen:D Inget att rekommendera om du vill tävla ponny förstås- förutom avd B.

Det finns massor av vuxna om rider ponny hela livet. Liksom massor av ryttare som egentligen aldrig rider ponny i betydelsen av att tävla och äga. Det är upp till dig. Som amatörryttare så är det viktigaste att du trivs.

Jag har bara ridit stor häst, är kort och slank, men det har fallit sig så i alla fall. "Enkelt att starta med ponny"... alltså, i lätt klass/msvC så är det kanske inte så enormt viktigt? En hobby ska vara rolig först och främst. :)

Tack för alla svar, jag fyller 16 nu i mars, och jag tränar och tävlar med min D-ponny, vill ta vara på det, kanske att man skulle skaffa storhäst när man är 18 föratt runda av ponnyåren och påbörja YR tills 21, vi får se hur allt blir men jag älskar min häst (ja, jag säger häst för i mina ögon är en ponny en häst under 148cm bara, alltså en storlek, eller en bedömelse på det, häst är ju ändå djuret, inte ponny :P ) och skulle inte vilja göra nå misstag i att börja med storhäst för tidigt när man har hela livet framför sig där,
vi får se hur allt blir ^^

Tack för alla svar, jag fyller 16 nu i mars, och jag tränar och tävlar med min D-ponny, vill ta vara på det, kanske att man skulle skaffa storhäst när man är 18 föratt runda av ponnyåren och påbörja YR tills 21, vi får se hur allt blir men jag älskar min häst (ja, jag säger häst för i mina ögon är en ponny en häst under 148cm bara, alltså en storlek, eller en bedömelse på det, häst är ju ändå djuret, inte ponny :P ) och skulle inte vilja göra nå misstag i att börja med storhäst för tidigt när man har hela livet framför sig där,
vi får se hur allt blir ^^
är det just denna hästen du vill rida och utvecklas på så är det ju ett enkelt svar, köp inte en storhäst förens det dyker upp en som känns helt rätt och du inte får ut det du vill av ponnyn. Du kan ju komma långt i ridningen även om du rider ponny efter 18års gränsen, är "bara" att starta utom tävlan i ponny klasser eller starta ponnyn i häst klasser :).

Har du möjlighet att ha en storhäst också (köpa, foder, medryttare osv) så kan det vara bra att tävla både på ponny och häst, för att ha en fot på en stabil ponny där ni är rutinerade, och en fot på häst sidan där man får börja om på lokal tävlingar med galna framridningar, stora startfält och tävla mot både topp ryttare och hobby ryttare i en salig blandning ^_^.

är det just denna hästen du vill rida och utvecklas på så är det ju ett enkelt svar, köp inte en storhäst förens det dyker upp en som känns helt rätt och du inte får ut det du vill av ponnyn. Du kan ju komma långt i ridningen även om du rider ponny efter 18års gränsen, är "bara" att starta utom tävlan i ponny klasser eller starta ponnyn i häst klasser :).

Har du möjlighet att ha en storhäst också (köpa, foder, medryttare osv) så kan det vara bra att tävla både på ponny och häst, för att ha en fot på en stabil ponny där ni är rutinerade, och en fot på häst sidan där man får börja om på lokal tävlingar med galna framridningar, stora startfält och tävla mot både topp ryttare och hobby ryttare i en salig blandning ^_^.
Tack för tipset :D Kommer garanterat aldrig att sälja, men förstår vad du menar ^^ Min ponny nu som tävlas och tränas börjar bli lite till åren dock, men det märks inte i vare sig hans huvud eller kropp, har fått höra att han inte kan vara en dag över 9! Och det är verkligen svårt att tro att han är den åldern han är för han hoppar fortfarande 125 hinder och när han inte får galoppera i skogen så blir det studs åt alla håll istället, han är inte helt lättriden och det är ju bara positivt egentligen
''easy horses don't make better riders'' ;)

Jag behöll min ponny till jag var 18 (eller egentligen 19 då det tog tid att sälja...) och hann med att vara i eliten som YR och rida U25 på häst efter det ändå. Blev erbjuden bra pengar för ponnyn när jag var 16 då en landslagsryttare ville ha honom men jag kände mig inte färdig så jag behöll ändå, fick mindre pengar när han väl såldes men lärde mig massor på de två åren. Och jag hade förbannat roligt!

Om man vill tävla internationellt är det väl kört efter 16 på ponny? Annars får du väl tävla den bland andra ponnyer tills du är 20 (såvida det inte är en B-ponny), och vill du inte tävla/tävla mot stora hästar finns det inga begränsningar.

Jag började rida stor häst parallellt med min ponny redan som fjortonåring, men sitter idag, 27 år gammal, enbart på ponny igen. Tävlar min maxade C-ponny mot stora hästar i dressyr.

När det känns bra att göra det, är mitt svar.
Vi sökte ett bra tag efter en D-ponny eller liten stor häst till min ena dotter. (lite begränsad ekonomi, då blir det svårare att hitta något som passar) Idealet hade varit en pensionerad D-ponny som läromästare när hon vuxit ur shetlandsponnyerna. Men slumpen gjorde att hon istället gick direkt till en pensionerad tävlingshäst på 165 cm... (13 år)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 302
Senast: kryddelydd
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama