Vid vilken ålder får era barn rida ensamma?

Sv: Vid vilken ålder får era barn rida ensamma?

Började rida ut ensam när jag var 15.

Jag och min kompis fick börja rida ut själv på deras hästar när vi var 12-13.. Då hade jag ridit i 3-4 år! Själv började jag rida ut när jag var 14-15 och fick min första privata sköthäst. Våran skötare fick börja rida shettisen själv efter att hon ridit på honom i ca 1/2 år dock hade hon alltid med någon kompis som gick brevid, då var hon 10-11!

Min dotter fick börja rida ut själv på sin första ponny när hon var 12 år. Hon fick en bestämd rutt att hålla sig till. Jag visste var jag skulle leta om ponnyn kom hem utan henne.

Ponnyn i fråga var en trygg lite äldre herre, som aldrig kommit hem utan sin ryttare någon gång. Rutten var bilfri och jag visste hur lång tid den tog att rida runt. Vi hade rekat den tillsammans innan och hästen kunde och kände vägen.

När hon var 15 fick hon sin första stora häst. Den fick hon aldrig rida ut på själv. Helt enkelt för att hästen i fråga inte var tillräckligt skolad och säker, dessutom hade den hos tidigare ägare lärt sig att sticka hem med folk i vild karriär. Hon fick hålla sig hemma på gården och anväda de fem hektar som finns att tillgå.

En tid efter det så tappades intresset... Hon rider inte alls i dag. Hon har helt andra intressen.

Hästen ifråga finns fortfarande kvar. Om hästen hade varit i det skick hon är idag när dottern fick henne så hade hon fått rida ut på henne.

Alltså... beror det helt och hållet på vad det är för häst... I vilken miljö ritten sker.. Och självklart hur duktig ryttaren är...

Glömde skriva det att första ggn jag red ut själv var med en okänd häst (skulle skritta av den åt ägaren), utan hjälm som resulterade i kraftig hjärnskakning.. :crazy:

well, har lärt mig något; okänd häst = HJÄLM.

Eh... vilken häst som helst = hjälm...

:confused: Måste säga att de var oerhört korkat gjort av dig.
" Okänd häst - alltid hjälm"
Va då alltid hjälm på okända hästar, man ska alltid ha hjälm oavsett vilken häst man rider på.. Att rida utan hjälm visar bara vilket dåligt omdömme man har..
Du är säkert en jätte trevlig person men snälla gör dig inte dummare än vad du är, genom att skriva nått sådant.

min dotter var ca12-13år när hon fick rida ut helt ensam ,men hon red själv i paddocken när hon var 7-8år...

måste bara säga att ja svarade på vad ( FancyFree ) :bump:

Jaoo det var det, var bara typ 9 och det var en vuxen som skickade iväg mig utan hjälm o sa typ strunt samma du ska bara skritta.. dum o ung så litade jag på den vuxna..

Jaaa jag vet jag formulerade mig konstigt men det var så jag tänkte det då, tare lungt.. dåligt ömdömme? jag var ju bara ett litet barn som såg upp till dom vuxna och litade på deras ord, tror inte du var så mycket smartare när du var liten

Min första ridtur själv ute i skogen kommer jag aldrig glömma. Skulle få rida den hästen på helgerna för ägaren hade småbarn och hade lite ont om tid till sin häst. Jag var då 11-12år. Första ridturen slutade i vild sken i skogen. Ramlade av hästen i skogen i en tvär kurva och fick gå hem. Ett under att jag inte gjorde mig mer illa än några skrubbsår på arm och ben. Den galna hästen red jag aldrig igen.. Sedan dröjde det några år innan jag fick en lugn gammal häst som jag hade många mysiga skogsritter med.

Min 12-åring rider ut i sällskap med vuxna ryttare (det finns inga andra barn i stallet) eller så rider hon själv med en förälder "i hasorna" (dvs vi promenerar med, dock är det ju inte alltid man är precis bredvid).

Jag var nog 11 när jag fick rida ut själv först, eller fick? jag vet inte riktigt. Fick rida i skogen med kompisar men skulle jag rida på vägen var jag tvungen att rida med någon vuxen. Då red jag shettis, men när jag började rida en nordsvensk(då var jag tolv)dröjde det ett par månader innan jag fick rida ut själv, och ett år innan jag fick rida själv på vägen. Mobil, hjälm och gärna säkerhetsväst på. Men mina päron har alltid varit rätt tveksamma då tränare hela tiden har sagt att man inte ska rida ut själv förns man är minst 16..

mina barn har ridit ensamma sedan förra året då dom var 11 men dom får bara rida i skogen där det inte finns trafik.

Jag har fått rida ut själv så fort jag fick en medryttarponny. Det var i januari 07 och jag var då 12 år, skulle fylla 13. Men jag är säker på att jag skulle ha fått göra det tidigare, om jag nu hade haft en ponny att rida på. :)

mina barn har "ridit sedan dom lärt sig sitta" :angel: hur tidigt dom fått rida ut själva eller med kompisar (eller vuxen) har varit lite olika mellan barnen, och väldigt beroende på vilka pållar dom haft (och med vilket sällskap). i paddocken själva (fast med mig i närheten med "ett getöga" :angel:) med den trygga gamla shettisen har dom fått rida när dom varit runt 5-6 år.

Så länge vi har haft hästar så har min syster och jag eller mamma och jag ridit ut tillsammans. Jag fick rida ut själv när jag var 12-13 men vågade inte det. Men nu gör jag det. :)

Jag och mina jämnåriga kompisar började rida ut utan äldre sällskap när vi var runt 8-9. På somrarna lååånga turer på flera timmar. Då hade vi ridit några år och hade väl rätt snälla b-/c-ponnyer allihopa, och vi behövde aldrig följa eller korsa några vägar med mer än högst sporadisk trafik, utan bara på lugna grusvägar och skogsstigar. På vägar med något lite mer trafik blev vi inte utsläppta förrän runt 14-15 ungefär, och korsade den tvåfiliga vägen gjorde vi aldrig (vem behöver det när man har miltals med finfina skogsvägar att välja på ändå). Vi hade vansinnigt skoj, och råkade inte ut för några olyckor eller mer än någon enstaka ofrivillig avsittning under våra turer - trots att det rejsades rätt friskt emellanåt...

Själv var jag 10 år. Min mamma hade inte en susning, och förmodligen inte jag själv heller:angel:Det var andra gången jag red! 1½ tim uteritt till stranden!
Mina barn fick rida ut när de var 9 o 11 (tillsammans) Jag gick med den biten som var väg, sedan väntade jag vid grusvägen tills de kom tillbaka från sin lilla runda.
Tror det är hårdare med föräldrar som vet vad det handlar om.

Min dotter får nu rida ut ensam (och med jämnåriga kompisar), hon är 12 (fyllt precis) och har ridit i dryggt 5 år. Hon är mycket säker i sadeln och mogen för sin ålder. Hon känner sin ponny väl och de två är verkligen "ett" när de rider.
Alltid svårt att släppa de själva tycker jag men någon vacker dag "känns" det att det är bra så att säga:)

...värre då med mig själv som ridit ut ensam på både ridskolans hästar och även privata hästar sen jag var 10-12 år:eek:... Vid 13 år red jag en övertuff K1 häst genom skogarna i flygande fläng och det är rena undret att inget tokigt hänt med skador som följd. Gick bl.a. omkull med den hästen ett par gånger o.s.v.

Känner igen det där..... red ut första gången själv med min kompis när jag var 9 på en ganska stark c-ponny, funkade bra i några månader men sen slutade med två sprickor i handen och en vild skentur men sen så dröjde de några år innan jag som 12åring red ut själv med min kompis på våra medryttarponnyer (b-ponnyer, underbara) Sen två år tbx (är 16 nu) rider jag även ut flera dagar i veckan själv på både ridskolans hästar och medryttarhästen. Funkar jättebra och är supermysigt :love: Nej men sålänge m,an känner hästen och är en ganska erfaren ryttare tycker jag inte att det är något problem men man måste ju få komma ut för att få lite rutin på det hela oxå men jag hade om ja vart förälder inte släppt ut min unge vid 9års ålder, har inte hästvana föräldrar vilket kanske märkts men har som tur var utvecklat mitt eget säkerhets tänkande ;)

Jag fick min första ponny när jag va 11, då fick jag rida ut själv, jag red för instruktör på stora hästar så mamma tyckte väll det va bättre med en d-ponny, jag vägrade köpa en mindre :). Min syster fick börja på sitt russ när hon va runt 12 men det hände då och då att jag fick leta rätt på dom, han hade en förmåga att växa fast i buskage när jag inte va med, men så fort han hörde mig så gick han igen, så ibland räckte de att jag ropade så gick han hem igen om dom va nära. Vi bodde med småvägar runtomkring och nästintill bilfritt:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve