Vid vilken ålder får era barn rida ensamma?

Litenvit

Trådstartare
En spinoff på tråden om förmodad åldersgräns för uteritter:

Hur gamla var era barn när de fick börja rida ut på egen hand eller med jämnåriga kompisar?

Hur länge hade de ridit innan dess?

Sv: Vid vilken ålder får era barn rida ensamma?

Jag började rida vid 5 års ålder, fick min första häst när jag var 11, modell galen häst, och fick rida ut själv först när jag var 12-13 år

nu berättar ja om mig själv... fick min första egna häst när ja va 3 år, mina föräldrar hade då en egen gård med stall och mamma är duktig så honm hjälpte mig med ridingen på den tiden :rofl:... men ja började rida ut helt ensamm (men alltid med mobil) vid 5-6 års ålder, min ponny va världens snällaste och så nära inte rädd för något som hels som man kan va:) red bara ut ensam någon gång ibland men de va vid den åldern som ja fick göra de för första gången, men ja själv tyckte att de va roligare när mamma va med eftersom att ja "bara" fick skritta när ja va ensasm ute i skogen...

Jag började rida ut själv när jag var 9, då hade jag ridit i 3 år.

Min dotter är född på hästryggen och har ridit runt gården så länge jag kan minnas. Alltid under uppsikt, framförallt då hon under en period hade en rätt tuff russhingst. Vi red för det mesta tillsammans ända upp till hon var 15 år annars höll hon sig på gården och på ridbanan som också låg på gården...sen kan hon ha tagit ridturer jag inte känner till men så är det med ungar ibland:cool:

...värre då med mig själv som ridit ut ensam på både ridskolans hästar och även privata hästar sen jag var 10-12 år:eek:... Vid 13 år red jag en övertuff K1 häst genom skogarna i flygande fläng och det är rena undret att inget tokigt hänt med skador som följd. Gick bl.a. omkull med den hästen ett par gånger o.s.v.

Senast ändrad:

Jag har ridit ut tillsammans med kompisar sen jag var 11-12 år och ensam sen jag var sisådär 13-14 (och hade världens snällaste häst).

när jag blev medryttare började jag rida ut ensam men med minst en kompis men oftast så rider vi typ fyra-fem styck och alltid mobil,vest och hjälm.då var jag tio och ridigt ca fem år. men innan det hadde jag en sommarponny som jag red ut på varge dag på med min mamma som red en annan häst så jag var van!så jag har ridigt ut utan mamma sen i oktober.:D

kan tillägga att den första var jätte snäll men ganska stark så när jag galopperade så kunde hon sticka men om hon gjorde det så galopperade jag inte utan travade snabbt(eftersom hon går ponnytrav).nu rider jag världens snällaste häst som inte e lika stark men ung (fyllde precis sex år) men välutbildad!

Glömde skriva det att första ggn jag red ut själv var med en okänd häst (skulle skritta av den åt ägaren), utan hjälm som resulterade i kraftig hjärnskakning.. :crazy:

well, har lärt mig något; okänd häst = HJÄLM.

Jag började rida ut själv när jag var kanske 10-11, hade bara ridit några månader "på riktigt" men det var en supersnäll islandshäst så hände aldrig något.. utom att jag red vilse en gång men det tog bara lite längre tid.. :rofl:

jag började på ridskola när jag var fem. Sen fick jag en sköthäst när jag var 10-11 som min egen. Red ut själv jämt.

Jag var runt 12 när jag började rida ut själv, då hade jag ridit i ett eller två år. Red på en shettis jag skötte. Det fanns inga trafikerade vägar där jag red och red knappt på asfalt heller, det var mest i skogen..
Och jag överlevde ju även om jag flög ibland och fick gå hem:angel:

*kl*
Min stora tjej red ut själv när hon var 11, (då hade hon ridit i ca 6 månader) skrittade ut en runda.
De får skritta ut ensamna tillsammans båda tjejerna korta rundor på ca 30-40 minuter. De är 12 o 8 år.

Jag började när jag var 10, fick väl egentligen inte men gjorde det endå :angel::p

ja tror ja va 101 första gången helt själv:) o första gångn ja satt på en häst va ja 3 men då red ja ju inte men ja satt iaf på den :p

jag har ju inga egna barn än, en dt är svårt att avgöra. allt har ju med mognad och hur pass säkra de är i sadeln och hur pass utbildade de är när det gäller säkerhet. det skiljer ju sig enormt från person till person, vissa tycks ju aldrig lära sig hur gamla de än blir :smirk:
men som sagt, det skiljer ju från person till person och man får nog ha lite fingertoppskänsla.

Hej, tycker att mognadsgraden måste få avgöra. Barn bedöms mogna att klara sig i trafiken först vid 12-års ålder.
Jag är förvånad att det inte händer mer än vad det gör när jag ser hur unga många av er varit när ni ridit ut som barn. Dagligen ser jag många barn rida förbi på vägen utanför. Ibland flera i bredd och ibland uppdelade på två sidor vägen. Jag tror inte att barn under 12 år (och knappt ens då) har skaffat sig så pass mycket hästvett att de ska hantera häst på egen hand. M v h.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix