Vid utställning!

MittNyaJag

Trådstartare
Vad brukar man ha för utrusting?
Träns med vanligt bett? Nosgrimma?
Tyglar? Kedjegrimskaft? Vanligt grimskaft?
Kläder på mig?
Alla sånna här småtips mottages tacksamt!

är en Tvåårig tinkerhingst som skall avelsvärderas. (?)

Tacksam för hjälp!:banana:

Sv: Vid utställning!

MittNyaJag skrev:
Vad brukar man ha för utrusting?
Träns med vanligt bett? Nosgrimma?
Tyglar? Kedjegrimskaft? Vanligt grimskaft?
Kläder på mig?
Alla sånna här småtips mottages tacksamt!

är en Tvåårig tinkerhingst som skall avelsvärderas. (?)

Tacksam för hjälp!:banana:

Jag brukar ha:
Träns med vanligt bett, utan nosgrimma, lädertyglar.
Dressyrspö
Vit blus
Vita/ljusa byxor
Bra skor som är sköna att springa i

Kan tillägga att jag ställer ut russ då.

En bild på oss, ursäkta de korta byxorn, men i brist på annat...
Utstllningfgeltofta2005001.jpg

Träns med vanligt bett, nosgrimma endast då hästen inte har så vackert huvud (luras lite). Hingst visar man gärna i hingstkedja, jag är rätt förtjust i att visa alla mina hästar i kedja, har större rörelsefrihet då. Dressyrspö.
Själv visar jag i bra skor, gympaskor eller skor med stålhätta, vit eller mörk collegetröja, eller skjorta samt vita byxor. Lycka till med din lillhingst!

Jag tycker att Tinkrar bör visas i något mera irlänskt som t ex detta huvudlag

satyricon_wr.jpg

Nu blev det en bild på en connemara men liknande används i england/irland vid utställningar, notera bettringarna/bettet som används till hingstar.

Ett tips är att surfa runt på irlänska/engelska hästsidor och kolla in vad de använder för kläder och utrustning mm

Flundran

Man bör sträva efter att ha den utrustningen som är "rätt" för rasen, dvs rasens klädkod. Jag visar connemara, shetland och har även visat riponny. Jag har på mitt connemarasto en utställningsgrimma, som är rundsydd. Den har pannband och käkrem. De flesta ponnyraser visas utan nosgrimma, men de engelska, irländska och skottska kan med fördel visas i ett utställningsträns, dvs med fast broderad nosgrimma och mässingsklinchers på pannbandet. Enligt tradition så visas hingstar med hästskobett, detta för att visa på hingstens virilitet. Jag skulle satsa på ett snyggt utställningsträns med fast nosgrimma, hästskobett och släta lädertyglar alt lädergrimskaft med kedja.

Om det inte går att hitta ett utställningsträns i rätt storlek, så satsa på ett slätt läderträns med engelsk slät nosgrimma, Hööks har ett sånt. Svart är alltid snyggast!

När det gäller din klädsel så är det bra att ha ljusa kläder, både uppe och nere. Jag har vita skräddade byxor, connemarasällskapets gröna collegetröja eller vit polo och golfrutig v-ringad tröja. I sommar har jag tänkt att ha vit skjorta, och väst- det är ju lätt att hitta en snygg i tweed nu när det är så modernt!

Tänk på att ha skor som du kan springa i, inte ridstövlar. Matcha med ett riktigt snyggt dressyrspö!

Le och var glad och bråka inte med hästen- sen kan du göra succe i utställningsringen!

*kl*
Svar till alla. :)

Tack för tips!
Inte min häst utan stallkompisens, men lovade ställa upp med skjuts o visning.. *vad har jag nu lovat* ;)

Skulle detta träns vara för pråligt, eller bra att visa tinkern i? Med vanligt bett då och ev. kedjegrimskaft..http://www.mypix.se/usrimg/JNGMCSFPORQ/lrg/JRMNKMJRHNERM.jpg
Jag tycker det verkar lättare att visa i grimskaft.. lite längre, och inte så mkt att hålla koll på. :)
Fast, kanske lättare att korrigera vid uppställning med tyglar?

Hur är det, man vänder alltid hästen från sig, så hästen går på liten volt och jag på stor. Ställer upp med manfri sida mot domaren och står framför?

Är de hyggliga och säger till vart man ska flytta sig eller blir man halshuggen på en gång om man klantar sig? :bump:

De ger anvisningar om hur du ska visa hingsten.

Tycker det tränset (körhuvudlag är det väl?) ser klumpigt ut. Ett snyggt, enkelt svart träns tycker jag är snyggast på hingstar. Det är hingsten de ska titta på - inte tränset.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 717
Senast: Sootie
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 963
Senast: Åsa A
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 060
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka