Vid utdömning på klinik?

Sv: Vid utdömning på klinik?

Har nu kollat med "min" klinik och de hade möjlighet att lösa det direkt samma dag om det nu blir så. Kostnaden var då drygt 6000 kr vilket inte känns som en ohanterlig kostnad. Det kan det vara värt för att slippa dra ut på eländet, även om det kommer att kännas enormt svårt där och då.

6000 kr är vad vi får betala här, om man inte tar den allra billigaste lösningen. Personligen ser jag det som en rätt OK kostnad, för att slippa ringa runt och ordna bulten hos en instans och hämtningen för sig.

Det är skittufft, men i många fall är det också en lättnad, att få sätta punkt. Det är ju ett lidande när djuren lider, och att få ett slut på det kan ofta kännas som en lättnad när paniken lagt sig och sorgen börjat bli hanterlig. Många får dåligt samvete över den där lättnadskänslan, själv ser jag det som att det faktiskt är en lättnad att de inte lider längre. Sorgen över att de är borta och inte finns hos oss mer är ju en helt annan sak, något som håller i sig länge, länge.

Har nu kollat med "min" klinik och de hade möjlighet att lösa det direkt samma dag om det nu blir så. Kostnaden var då drygt 6000 kr vilket inte känns som en ohanterlig kostnad. Det kan det vara värt för att slippa dra ut på eländet, även om det kommer att kännas enormt svårt där och då.

Vid ett par tillfällen har jag avlivat sk "icke-akuta" på klinik och varit mycket nöjd med det. Det ÄR tungt att ta med hästen hem, boka tider mm så jag förstår precis hur du tänker!

På min klinik har de också löst det samma dag. Även om det var fruktansvärt att åka hem med tom transport, så var det samtidigt skönt att slippa dra ut på det. Jag har avlivat båda mina på klinik, min gamla i på Djursjukhuset i Skara (år 2007) det kostade 6000kr. Och min andra nu i augusti på Husaby hästklinik och jag har för mej att det kostade ungefär samma (men då täckte försäkringen större delen av det).

Det är ju hemskt olika hur man känner (och inget sätt är rätt eller fel!), men jag tycker det svåraste är mellan beslut och avlivning. Så även jag föredrar att om/när det går få det gjort 'direkt' efter beslutet är fattat. Så skönt att du vet att OM det blir så så kan du få det gjort direkt. Men håller tummarna både häst och du åker hem, med mer positiva besked.

(En gång har jag, det var dock inte en häst men jag fungerar lika med alla djur, valt att ta hem för att ta ett 'sista farväl'. I det fallet hade hunden haft koppelkonvalescens osv, och jag ville helt enkelt ge honom en sista 'helg i frihet'. Det var dock ett läge där man med rätt smärtstillande kunde just ge honom det. En helg utan koppel, en sista skogsbuspromenad osv. Oftast finns ju inte dte valet, och hem till en vecka extra boxvila eller en vecka extra i hagen på ont/onda ben osv för en häst blir ju inte samma sak. Det går ju inte på samma sätt t ex ge boxvilehästen en smärtfri, härlig bushelg i hagen osv. )

Kostnaden låter helt rimlig och jag tycker det är värt varrenda krona.

Jag förstår om du inte är intresserad av lite mera ingående personliga erfarenheter om olika allternativ och detaljer,, utan endast sökte svar på själva grundfrågan ur ditt perspektiv.

Låter bra att det går att lösa omgående OM det nu blir så vilket jag uppfattat dig att så kanske det inte blir.

Klart det kommer bli enormt svårt när den dagen kommer men tänk på att du gjort allt för att ge din individ det bästa möjliga avslutet.

Det ska du ha med dig i dina tankar att jag tycker!!!

Försäkringen täckte dock avlivningen, tur det för jag fick e´n chock första gången med just för priset - SÅ dyrt hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat gissa det skulle vara. Nu visste jag ju dock försäkringen skulle täcka annars hade jag nog frågat, men..

Jag måste bara få fråga vilket bolag du har?
När jag var tvungen att ta bort min älskade Deus, sa mitt försäkringsbolag att försäkringen inte täckte avlivning, och att det inte fanns några bolag som gjorde det, jag argumenterade lite ang detta kan tilläggas:o

Inte alex, men Agria täcker avlivning om man har försäkring med plustillägg. Jag fick ut det då jag tog bort mitt sto i augusti.

Oki, men hade du då ett högt livvärde? Eller gäller det så fort du har A1?
Oavsett vad du har i liv?
Jag har inte agria, men kanske skulle byta...

Jag måste bara få fråga vilket bolag du har?
När jag var tvungen att ta bort min älskade Deus, sa mitt försäkringsbolag att försäkringen inte täckte avlivning, och att det inte fanns några bolag som gjorde det, jag argumenterade lite ang detta kan tilläggas:o

Det var Agria. På den tiden ersatte de avlivning utan 'tak' inom ramen för vanliga veterinärvården om man hade maxad vetvård.

Sen vet jag de gjorde om så de ersatte, med tilläggsförsäkringen, upp till 3000 kr. Likadant hade IF 2009 (dvs ersatte upp till 3000 kr för avlivning), men idag vet jag inte hur det ser ut, dvs om det har ett tak eller tagit bort det igen men ersatte de för Pemi så borde de höjt taket i alla fall.

Enda bolag jag vet som INTE ALLS ersätter minsta lilla kostnad för avlivning oavsett är såvitt jag vet Sveland. De har aldrig ersatt en enda krona för avlivning och gör det inte nu heller om de inte nyss ändrat. Alla andra bolag ersatte i viss mån/upp till viss summa om man har utökat vetvårdsskydd sist jag kollade i alla fall. Men då 2007 var det Agria i båda fallen, och på den tiden var det utan 'gräns' utan räknades som vanlig vetvårdskostnad och ersattes inom ramen för vetvården om man hade utökad vetvård (som då i den utökade var 120 000 kr/år).

Tillägg: Avlivningsersättning är kopplad till vetvården, dvs du kan ha 'bara' det och ingen livförsäkring. Däremot ligger ersättning för avlivning nästan alltid i 'tilläggsdel'. Agria har ju sin 'Plus', IF har det de kallar 'VetXtra' osv. Så man måste välja 'rätt' försäkringsform.

KL

Tog bort min gamla häst på Ultuna för 1,5 år sedan.
Åkte in med "envis kolik" och diverse andra symptom som vet hemma inte blev klok på.
Vi själva var tvungna att åka hem med sista färjan och då var undersökningen inte klar än, så hästen blev kvar. 3-4 timmar senare när vi var på färjan hem ringer de och säger att de hittat en handbolls-stor tumör på ena njuren och rekommenderade avlivning:cry:.
Om jag ville kunde jag ha fått komma och hämta honom, ta hem på smärtstillande och avliva hemma. Valet var ju inte svårt, jag sa att de fick avliva direkt och fick beskedet att "då är han borta inom en timme". Han togs bort med spruta. Har för mig att det kostade 6000 kr. Han var gammal och hade inget försäkringsskydd kvar, men pengar är ju det sista man tänker på då...

Lite tufft att inte vara med själv in i det sista, men å andra sidan är mitt sista minne av honom att han står med spetsade öron och tittar efter oss över boxdörren....
Fick också en fläta av manen hemskickad efteråt.

Agria ersätter avlivning med upp till 6000kr när man har vetrinärvård plus. Har alltså inget med livvärdet att göra. Jag är/har varit nöjd med agria, men gillar inte deras tak för hältor och att de har rätt till en "korttidspremie" då försäkringen sägs upp i förtid (gäller även vid avlivning) så jag sitter fortfarande och betalar försäkringspremie(dock reducerad) för en häst som avlivades (efter ok med agrias veterinär) för 2 månader sen...

Jag har folksam, och har en extra tilläggsförsäkring som är jättebillig per år, som gör att de ersätter avlivning och bortforsling av kroppen upp till 5000 kr samt mediciner osv.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 347
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 607
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka