Vid halt tittar hästen bak

snigelfarmor

Trådstartare
Hej.

Trött på att diskutera självklara saker som bakselar så lägger jag in en fråga om halter.

När jag gör halt, så tittar alltid Donna bak på mig, först åt ena hållet, och tar jag i tömmen så tittar hon åt andra sidan :) och mycket, inte bara lite.
Är det något körhästar gör, och hur tränar ni bort det.

Får man minus på dressyren om de inte håller huvudet stilla?

Hur gör ni i halten, ger ni alltid eftergift, eller håller ni konstant kontakt?

/jenny

Sv: Vid halt tittar hästen bak

Hej! Hade nästan samma problem på min unghäst när jag tömkört henne ett tag, skillnaden var bara att hon konstant sneglade bakåt på mig, åt vänster. Eller sneglade på mig, det trodde jag i alla fall! I själva verket var det så att när hon var på väg ner mot "diket" styrde jag ut henne åt vänster igen, sedan gick jag omedvetet och smyghöll lite åt vänster, därav "sneglandet"!

Problemet löstes med överdriven eftergift på vänstertömmen, utan att för den sakens skull få över problemet på högertömmen!

Är det alltid samma håll din häst börjar titta åt? Kan kanske vara så att du omedvetet tar lite hårdare i den tömmen i så fall, och när du sedan ska korrigera så uppfattar hästen det som att den ska ställa över dit. Du kan kanske prova att istället för att korrigera ge efter ordentligt på båda tömmarna istället?

Efter halt ger jag alltid ordentlig eftergift, så att inte hästen börjar tänka bakåt, som i ridningen, när hästen gjort det du strävar efter belönar du genom att "ta bort hjälperna"!

Lite flummigt kanske, hojta till om du inte fårstör vad jag menar!
//Tina

snigelfarmor skrev:
Hej.

Trött på att diskutera självklara saker som bakselar så lägger jag in en fråga om halter.

När jag gör halt, så tittar alltid Donna bak på mig, först åt ena hållet, och tar jag i tömmen så tittar hon åt andra sidan :) och mycket, inte bara lite.
Är det något körhästar gör, och hur tränar ni bort det.

Får man minus på dressyren om de inte håller huvudet stilla?

Hur gör ni i halten, ger ni alltid eftergift, eller håller ni konstant kontakt?

/jenny
Vi ger alltid eftergift till våra när vi gör halt. Att hästen kollar bakåt kan nog vara att hon är lite osäker. Liksom kolla om hon har gjort rätt. Mer i stil med "är det ok. nu kusken" Om du förstår vad jag menar.

Jag ger eftergift, men böjer hästen hela halsen kanske du ger för mycket? Bara att lätta i tömmen en kort stund när hästen är på väg in i halten. Sen måste du ju ta kontakt igen för att kunna ge eftergift vid igångsättningen...blablabla...låter rörigt. Men jag tror att hon kanske behöver mer stöd än du ger om hon böjer hela sig. Är det alltid åt samma håll kan man ju också fundera på varför. När du tävlar är det viktigaste att hästen har alla fyra ben i marken men visst ger det mer poäng om hästen står på tömmen.

Jag ger eftergift men bibehåller kontakt.

Jag tror som Åke, att hon frågar efter bekräftelse. Antagligen ett invant beteende sedan halten började läras in.

Min tanke är att inte göra något! Dvs, vi stannar och jag sitter still med mina händer och tittar rakt fram, långt förbi hästens huvud. Alltså ingen reaktion alls på hennes huvudvridning.
När hon så ledsnat på att kika bakåt, ser framåt igen, så kommer min smackning. Efter en tid kommer hon att sluta vända på huvudet, eftersom hon inte får någon respons på det. Min tanke, alltså.

LIA

Fia-Lina gör likadant när jag rider. Inte i paddocken, men om jag gör halt när jag rider ut.
Jag har inte tänkt på om hon gör det även när jag kör - ska kolla idag - men eftersom frågan gällde körhästar;)
Jag har tolkat henne så som att hon vill veta vad vi ska göra nu. Lite "varför stannar vi här mitt på vägen när vi är på väg hem"?
Det är bara om jag gör halt på långa tyglar eller ger mycket eftergift, inte om jag sitter och jobbar.
Lotta

Min tanke är att hästen släpper framåtbjudningen i halten. Du kanske skulle jobba mer med halvhalter och kort-korta halter ett tag, så att du hela tiden tvingar henne att vara beredd framåt?

Vilka jättebra svar, lite reflektioner..

Jag vågar inte riktigt släppa fram henne direkt efter halten, eftersom hon innan har velat gå ett steg vid halten, något jag nu jobbat bort, så nu står hon still. Dilemma det där. Som det har varit hittills, så känner jag på mig att jag lite omedvetet släppt nån cm vid både halt och avsaktning, och även i ökningarna. Jobbar med det förståss när jag tänker på det.

Donna tittar oftast först åt höger, sen när jag rättar henne, kan hon antingen ta ett steg bakåt/framåt, eller titta åt andra hållet, sådär så ögonvitorna syns. Precis som om hon är osäker på varför vi står still, vad händer nu. Samtidigt så är hon så himla trygg och säker i alla situationer, och inte särksilt benägen att dra iväg i otålighet, tvärtom. Jag känner oxå att hon totalt släpper koncentrationen, det kan ju vara så att hon aldrig har behövt göra korrekta halter i vagnen, och därför slappnar hon av och gör sin grej när vi gör halt. Hon är ju inte dressyrkörd förrän hon fyllde 17.

Jag ska nog tagga henne lite, som någon skrev, få henne att vilja gå fram, för jag tycker det är både roligare och lättare att få en häst att stå still men tänka fram, än stå still o tänka bak. För i det läget verkar vi vara nu.

mvh jenny o donna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 761
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 232
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar