Vid galopp.

Sorbe

Trådstartare
Har funderat på det ett tag, varför tar man inte ett rejält tag i tömmarna och stannar hästen så när den börjat galoppera och man är utanför fältet, så ingen är bakom en? Utan sitter och håller och håller till hästen själv ställer sig. Tappar man för mycket fart på det?

Sv: Vid galopp.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar...

Om hästen hoppar så bromsar man givetvis så fort som möjligt och tar det mer än ett steg vilket det oftast gör så styr man så man flyttar sig ur fältet för att inte störa andra.

Var det det du menade?

Om man ligger inne i ett fält med hästar i rygg måste man vara lite försiktig när man tar ner hästen så att inte bakomvarande kör upp i din vagn. Och man måste ta ner hästen varligt så den inte trampar sig eller gör sig illa. Och det finns chans att hästen ställer sig i trav igen om du inte tar i den för hårt.

Okej! Så det är alltså för att hästen inte ska göra sig själv illa (förutsatt att den inte har någon bakom sig).

Nej, men en del av dessa är självförvållade sas.
Vrålpullande hästar som tom lyckats försöka ta sig över startbilar och liknande.:p

Sen är ju farten ganska hög och hästarna inte trimmade så att dom stannar vid minsta förhållning :D om det var så du menade?

De fanns ju ett litet kallblod i norge som skulle starta monté autostart. Hästen var så ivrig så han kröp under vingen och sprang vidare. Ryttaren tog ett fast tag i vingen och hängde där tills bilen lyckas stanna..

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: lirco11
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar