vid avlivning och begravning

Jag har bara varit med på en avlivning och det var på vårat två dagar gamla fölunge som vart svårt sjuk.
Självklart var man egoistisk och tänkte på alla möjligheter om hur man skulle kunna rädda honom men eftersom han bara var två dagar bestämmde vi oss för att avsluta allt.
Han låg mitt i boxen och jag satt bredvid och hade mamman bakom mig. han fick sina sprutor och allt slutade att fungera, mamman till honom fick vara ensam med honom i några timmar och sen så kom djurambulansen och hämta honom. Mamman visade inget efter allt och det kändes skönt, men visst är det svårt då det händer. Men jag kan känna att det måste vara skönt för den lille eftersom den mådde så dåligt..

Men året efter fick samma mamma ännu en hingst som hon är så stolt över..
men nu går man ju runt och känner rädslan över sina tre andra, hur och när det blir, Men så får man inte tänka..

R.I.P
Jum-Jum
e,Tin-Tin u; Michella :cry:

va hemskt.. mitt sto ska ha föl när som helst..=) hoppas att dt inte händer ngt bara...=( :( vad dog eran fölunge i??

Efter några veckor på djursjukhuset var min ögonsten mer sjuk än frisk... Dom tog bort henne med spruta och allt gick lugnt och fint till. Hennes kropp blev kvar där och gick till destruktion... ville absolut inte att köttet skulle användas, dessutom kunde det ej heller det, hon var ju fullproppad med mediciner. Helst av allt ville jag att hon skulle kremeras för sig så jag kunde begrava henne. Men då krävdes att jag själv fick ta hand om kroppen och transportera den till uppsala där de kremeras. Det vägrade jag då jag ej ville se min flicka död. Så hon fick bli kvar på djursjukhuset...
Men som sagt..det viktiga är ju vart själen är, inte kroppen..

saknar min gumma så himmla mycket :cry:

Vi vet inte riktigt varför han vart sjuk men veterinären misstänkte att det var tarmvred eller nåt annat fel på tarmarna, ev. nåt medfött. :cry:

men det går säkert bra med eran. *Håller tummarna* :)

Så fin hon är. :love:

Det här är våran "andra" gångs föl som samma mamma födde! :D
didee.jpg

Jeg har bare slaktet en hest foreløpig. Vi hadde et lokalt slakteri 250 m fra stallen, der vi hadde ridd forbi mange ganger og jeg visste at hestene ble tatt godt hånd om, så det var helt OK. Klarte dog ikke å gå med hesten selv når det til slutt var dags, så stallägaren gikk med den da...

Jeg vil også neste gang reise til et slakteri. Jeg synes faktisk det er legitimt også å ta imot de slaktepenger man kan få, selvom det ikke er så voldsomt mye lenger. Det kan jo være en start til å få kjøpt en ny hest.

Jeg spiser også hestekjøtt og synes det er veldig godt faktisk. Skulle ønske det var lettere å få tak i hestekjøtt i butikkene, for det er ikke alltid så lett. Kanskje nettopp fordi mange hestefolk vegrer seg fra å la sin hest gå til ren slakt?

Mine hunder går jeg forøvrig til veterinærkontoret med, og så går de vel til limfabrikken etterpå. Jeg bryr meg ikke om en egen privat gravlund med alle mine tidligere dyr i "trädgården", jeg foretrekker å ta hånd om de nålevende dyrene på beste sett. Minnene kan jeg ta fram ved behov, og masse fotografier har jeg også alltid.

Jaja, nå blir jeg vel "påhoppad", men det får stå sin prøve.

näe, ja tycker att dt är helt rätt.. Fast en del människor kanske har andra "behov" än andra... Har du lika svårt o förstå vad jag skriver som jag har att förstå vad du skriver?? :d

När man väljer mellan bult och spruta skulle jag vilja påstå att det finns tre alternativ.

Många brukar påstå att det går mycket fortare med bult. om man jämför med det medlet som man ibland måste ge flera sprutor för så stämmer det. då kan det även upplevas att hästen "kämpar emot".

Men det finns ett nyare medel, som tyvärr inte alla veterinärer har. Med det dör dem omedelbart, de hinner inte ens vika benen utan bara faller. Dem är döda innan de är i backen.

Jag har avlivat två av mina hästar med det senare medlet med spruta. Det gick otroligt fort och dem hann inte förstå nånting.

Jag ville ha det alternativet då det är lättare att vara med själv, slippa blod osv. Dessutom var mitt första sto rädd för främmande, men veterinären kände hon, så hon blev inte rädd när han stack sprutan i henne.

Jag har varit med vid en väns avlivning av sin ponny med det äldre medlet med spruta. det var fruktansvärt :( Först hände ingenting, sen vek hästen benen och la sig på sidan, men andades. efter flera sprutor dog hon.

Jag ville absolut inte vara med om nåt liknande med mina hästar, därför kollade jag noga så att det var det andra medlet mina vet. hade. (tror det heter somolouse eller nåt liknande).

Känner fler som avlivat med somoulose, och alla säger samma sak, hästarna har dött ögonblickligen.

Sen kan det säkert bli fel ändå, men den risken finns också med bult. När en annan kompis skulle avliva sin så missade nödslaktaren första gången..

Vad gäller vad som händer med kroppen efteråt.. Min ponny begravdes, stod inte ut med tanken att nån skulle hämta hennes kropp och köra iväg. jag ville veta var hennes kropp fanns, och kunna sörja där varje dag. Den andra hämtades för destruktion, henne kände jag inte så mycket för.

typ bortskämd j*vla pudel lr nåt står och äter ur sin silverskål och äter på eran häst??

Hej du, trist att du har fördomar mot pudlar. Jag hade det nog förr jag med men har träffat en helt underbar pudel, en glad och trevlig jycke med massor av personlighet!!!

Pudlar är bra hundar! ( E jag duktig nu hundmatten???? :)

/Kung Tulle

Jag har skaffat begravningstillstånd till två hästar. Har haft tid att planera hur det ska gå till eftersom jag har två RIKTIGT gamla ponnyer och jag vet ju inte hur länge dom kommer att leva.

När det är dags kommer jag bulta mitt gamla russ(32 år)( eller min welsh 26 år) här hemma på gården.

Jag har sett ut en plats och jag kommer gräva ett hål där, leda honom bredvid hålet ge honom något gott att äta och medans han äter det kommer distriktsveterinären bulta honom.

Sedan avblodar vi och knuffar ner honom i hålet som jag har förberett genom att breda ut halm i botten och hö där han ska ha huvudet. Slänga ner lite äpplen och morötter samt strö kornkross vid hans nos (för att hans ande ska vara lugn den tid det tar för honom att komma till ro och sedan ge sig av dit alla hästar går till sist). Lägga halm över honom.

Sedan skyfflar jag igen, och jag kommer plantera något fint på graven. Kanske ett träd??? Hästkastanj?

Och så kommer jag att sakna honom.....

/KungTulle

Vi fick, men vi var tvungen att söka tillstånd från miljökontoret, däremot har jag hört att det är en häst/tio år som gäller...fast, vem har sagt att man måste fråga om allt? :p
Nä visst, men det beror ju på hur mycket man bryr sig i grundvatten o annat som jag antar är skälet till att man inte får göra det utan tillstånd... :angel:

Vet att när man avlivar smådjur (tex. råttor) med spruta i buken så slappnar alla muskler av. Dvs. djuret känner förmodligen hur det dör, hur kroppen blir orkeslös. Låter inte så skojigt, antar att det kan vara likadant för hästar.
Vid avlivning av hundar o hästar lägger man som regel en kanyl så att vätskan går rakt in i blodet. På katter som är vana att hanteras mkt gör man samma sak. Däremot lägger man inte kanyl på råttor, kaniner, marsvin osv utan där sprutar man i buken o då beror det ju på hur man träffar hur lång tid det tar innan djuret dör...

ja har inte nåt emot pudlar de är jättesöta men många "fina" damer som är asrika har ju ofta de raserna eller cocker spaniel eller nån sån där "fin" ras så pudel va bara ett exempel.. :p

Nä visst, men det beror ju på hur mycket man bryr sig i grundvatten o annat som jag antar är skälet till att man inte får göra det utan tillstånd... :angel:

Förmodligen...men sen beror det väl lite på hur man bor och hur mycket mark man har tillgång till också.

Förmodligen...men sen beror det väl lite på hur man bor och hur mycket mark man har tillgång till också.
Jo, det är väl i de fallen man också får ett tillstånd om man söker. Om man "inte frågar" som någon skrev så har man ju tagit på sig den bestämmanderätten själv - frågan är om man har kunskapen till att bestämma var det är lämpligt att gräva ner en häst?

Jo, det är väl i de fallen man också får ett tillstånd om man söker. Om man "inte frågar" som någon skrev så har man ju tagit på sig den bestämmanderätten själv - frågan är om man har kunskapen till att bestämma var det är lämpligt att gräva ner en häst?

Det tror inte jag att så många har. Vi fick hem en karta från miljökontoret där dom hade ritat ut en prick där man fick begrava så dom vill ju ha lite koll.

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd. Som alltid levt i skuggan av...
Svar
8
· Visningar
1 341
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 844
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka