vid avlivning och begravning

Hon var 27 år gammal så åldern hade tagit ut sin rätt. Hon fick hon något mystiskt i bakdelen och hon orkade inte stå så då var det inte särskilt mycket att fundera på... Att jag skulle begrava just henne hemma kändes så självklart eftersom att det var första hästen osv...
Känslosamt och fjolligt kanske men men. Jag ångrar mig inte.. Fast vad jag gör med nuvarande pålla då hennes dag kommer vet jag inte. Jag har varit med att ta en av mina hästar till slakteriet och det gick lugnt och fint tillväga fast då överlät jag hållandet till pappa. Däremot fick jag med mig grimman hem och det kändes bra!

mina största grubblerier ligger i hur jag ska orka med att ta bort min häst.... hur orkar man nåt sånt här?

Vilka alternativ är "vänligast" för hästen?
Har aldrig gjort sådant här men kommer måsta göra det på min ögonsten, en treårig unghingst. Det som är säkert är att han ska få somna hemma, vad som händer sedan får jag se.

Nödslaktaren? då är det bultpistol eller vad?
Veterinären? är det spruta och hur går det till i så fall? är det i princip samma sak som görs med hundar och katter på veterinär mottagningar?

Vart kan man läsa om sånt här?

Ledsen om jag inte uttrycker mig så bra, är både trött och ledsen.

Jag har visserligen bara egna erfarenheter av nödslakt, dvs bultpistol. Bultpistol går ju snabbast, det är över innan hästen hunnit reagera, även om det kanske inte är ett speciellt kul moment för ägaren i det ögonblicket.

ja... typ som kremering?? det låter vettigt... då kan man ju "Släpa" upp dom i lägenheten ialf..=) :)

Halvfoderhästen togs bort för två veckor sen, det var en akutsituation (benbrott) och vet. kom ut och avlivade med bult. Kroppen avblodades på plats i hagen, vi lade sen spån runt för att de skulle se mindre otäckt ut. (Många förbipasserande motionärer m.m.)På morgonen efter hämtade lantbrukstjänst (heter de så?) kroppen. De lyfte upp med "gripklo" och sen ner i en container för vidaretransport till destruktion. Allt gick MYCKET lungt och värdigt tillväga.

2002 togs förra halvfoderhästen bort, han åkte till ett slakteri som är känt för god hantering av hästarna (och dess ägare)
För mig har det nog inte så stor betydelse vad som sker med kroppen, den är ju ändå bara som ett tomt skal, själen är någon annanstans. Går den till mat är det helt ok, jag äter inte hästkött, men vill andra göra det så varför inte?

//Frida

mina föräldrar tog båda våra hästar i egen transport till slakteriet, där de avlivades med bultpistol och sedan förmodligen slaktades.
Jag är lite ledsen över att jag inte alls var med, men glad över att de inte behövde åka slaktbilen som kanske hade inneburit mer stress.

Jag hade dock inte så stort intresse egentligen av att bevara kropparna någonstans.

Minnena vårdar jag ömt i själ och hjärta, och vill jag ha något mer fysiskt så har jag alla ställen vi varit på samt deras gamla boxskyltar.

och sen har vår supersnälla granne med grävare grävt en grav här hemma där de begravs, precis invid sommarhagen.
Får man verkligen gräva ner hästar hemma vid hagen??? :confused:
Jag har hört att man inte får göra det...

Om jag hamnar i en situation där jag tvingar att avliva min häst kommer jag att använda mig av nödslakten. Vad som händer med kroppen bryr jag mig inte om - den får slaktbilen ta med. Hästens döda kropp har ingen betydelse för mig, det är ju "själen" som jag bryr mig om.
Jag tycker lika. Jag tog bort en häst för några år sen. Eftersom han inte gillade att åka transport så tog vi hem nödslakt. Jag har inte varit med vid hästslakt tidigare och därför fick en granntjej som är van vid sånt gå ut med honom till en stor "spolplatta" vi hade ute (för traktorn) och så slaktades han där. Köttet fick de ta med. Själva hästen var ju inte kvar - alltså hans "själ" eller vad man ska kalla det.

Eftersom jag äter hästkött själv (liksom annat kött) så ser jag inget fel i att han blev pålägg. Kanske låter krasst, men så ser jag på det. Jag har dock full förståelse för den som vill destruera köttet. Däremot har jag hört alldeles för många skräckhistorier om avlivning med spruta för att nånsin välja det... :(

Hon trodde att hon skulle bli för upprörd för att kunna vara något stöd, hennes häst stod på mitt jobb så jag hade mycket kontakt med henne. Jag anser på något sätt att man måste försöka ta ansvaret hela vägen. Man har mycket kul tillsammans med sin häst i drygt 20 år och att svika i livets slutskede är för mig otänkbart. Men om man verkligen inte klarar av det så är det bättre att låta någon annan som hästen känner vara med, än att man själv ståt och stortjuter bredvid en häst som skall avlivas.
Jag håller med. Eftersom jag själv inte varit med om slakt så ville jag inte vara med min häst då - det hade funnits risk att jag gjort honom rädd. Men jag skulle gärna (ja, tolka mig rätt) vara med någon gång för att den dagen jag nästa gång måste ta bort en häst veta om jag klarar det eller ej så att säga. Helst skulle jag som du säger vara med av skälet att man på nåt sätt är "skyldig" hästen det - det ingår ju i djurägandet att också ta bort sina djur när så krävs.

Vilka alternativ är "vänligast" för hästen?
Har aldrig gjort sådant här men kommer måsta göra det på min ögonsten, en treårig unghingst. Det som är säkert är att han ska få somna hemma, vad som händer sedan får jag se.

Nödslaktaren? då är det bultpistol eller vad?
Veterinären? är det spruta och hur går det till i så fall? är det i princip samma sak som görs med hundar och katter på veterinär mottagningar?
Mitt råd är att tala med veterinär o slakt innan så får man veta precis vilka alternativ som finns. När jag tog bort min häst så fick jag rådet av min veterinär att slakta istället för avliva. Avlivning tar (enligt henne) längre tid ibland - hästen behöver flera doser med sprutor innan allt är klart. Jag har dessutom flera vänner som råkat ut för att dosen inte räckt! Och veterinären har fått ta till hund-doser o kattdoser de haft i bilen. En gång jag hört om fick h*n till och med åka iväg till veterinärstation för att hämta mer! Under tiden låg hästen i hagen - halvdöd, men med ett hjärta som slog... :cry:

Slakt som utförs proffessionellt är nog "säkrare" enligt min mening. Då skjuts hästen direkt i pannan med bultpistol, avblodas o sen låter man dem ta med hästen (till kött eller destruktion).

Får man verkligen gräva ner hästar hemma vid hagen??? :confused:
Jag har hört att man inte får göra det...

Vi fick, men vi var tvungen att söka tillstånd från miljökontoret, däremot har jag hört att det är en häst/tio år som gäller...fast, vem har sagt att man måste fråga om allt? :p

mina största grubblerier ligger i hur jag ska orka med att ta bort min häst.... hur orkar man nåt sånt här?

Man måste...det är en del av ansvaret som man har då man skaffar sig ett djur. Man får släppa egoismen och se till djurets bästa!

ja.,.. en del säger ju att vid spruta så kan en del hästar känna att hjärtat slutar och slå... :cry:

ja.,.. en del säger ju att vid spruta så kan en del hästar känna att hjärtat slutar och slå... :cry:

hur kan de veta det? skulle aldrig avlivat med spruta tror jag, har vart emd vid en avlivning med bult och det gick snabbt, idet ögonblicket kändes det som att det var bäst för hästen. Ena stunden stod den och åt andra stunden var den "borta"

Vet att när min kompis fick ta bort sin ena häst så kom nån som kunde slakta ut (nödslakt?). Bultpistol och allt gick lugnt till. Den hästen är också begravd på ägorna......

Vet att när man avlivar smådjur (tex. råttor) med spruta i buken så slappnar alla muskler av. Dvs. djuret känner förmodligen hur det dör, hur kroppen blir orkeslös. Låter inte så skojigt, antar att det kan vara likadant för hästar.
Har hört att hästar som står upp gärna kämpar emot för att ramla också - vid bultpistol så hinner de ju inte ens märka att de faller då är de redan borta!

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd. Som alltid levt i skuggan av...
Svar
8
· Visningar
1 341
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 844
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka