Vic Tim Rocket

Sv: Vic Tim Rocket

Står en avkomma efter Vic Tim Rocket i "mitt" stall. Trevlig individ. Lugn, urgoo' kille. Trygg i sin roll i flocken. Mycket häst att ta i, men han har verkligen blivit :love: . Vit och grå skäck (heter säkert något som jag inte vet :D).

Rocky på bilden här intill är efter VTR + ett new forreststo. Drygt 148 cm, urstark. Snart 9 år och tyvärr skadad så han går nu och skrotar, och blir i bästa fall en skogsmullehäst för någon framöver. Snygg, välväxt, påhittig till tusen, smart, envis - och med ett väldigt starkt psyke. Kräver mycket stimulans och tydligt ledarskap, men då är han å andra sidan en mysig pålle. Men inte helt lätt, det kan jag inte påstå...

påhittig till tusen, smart, envis - och med ett väldigt starkt psyke. Kräver mycket stimulans och tydligt ledarskap, men då är han å andra sidan en mysig pålle. Men inte helt lätt, det kan jag inte påstå...

Låter precis som min Lexus =) för säkerhets skull har jag anmält oss till en NH kurs till våren. Hoppas få lite hjälp och tipps om hur jag ska stärka mitt ledarskap och göra träningen mer stimulerande för oss båda..

Jag har mött tre stycken efter honom. Alla har varit otroligt "hårda" i psyket. Två av dem är hästar som har attackerat människor, tydligen. Och den andra var bara väldigt envis och "hård".

Rocket ger mycket tuffa avkommor av den erfarenhet jag fått. Man får vara berädd på det.

Det är iofs ett beteende som går att förebygga med bra hantering och träning från första början :)
Fast det är just detta som får mig att tveka tyvärr,.. mitt sto är ganska tuff hon med, men man kan ju hoppas på att minus + minus blir plus!

Funny's Little Rocket-07
081221Rocket2.jpg

Där har ni en kille som faller mig i smaken.;)

Kul att höra Gordon!!! Jag är ju lite hemmablind...Dessutom visar han att han är mycket lättarbetad. 10 minuter på ridbanan idag med bommar och lite allmän kommunikation och han bara gör det liksom. Inte alls som Welsh coben som ifrågasatte det mesta...:cool:

Hola,

VTR är inte så hög. Under 150.
Han är biffig som en valross känns det som när man träffar honom, likaså hans son R Trendsetter.

Min gamla korsning, född -99, med VTR x Fullblod/Connemara är 146. En viktbärande, otroligt tålig häst som jag kunnat använda till allt (draghäst, packhäst, ponnyridning, lassokastning, distans, uppvisningar och tävling) utom rent koarbete för då freakar han ur totalt. För mig som har kostammade qh med ganska mkt huvud så var denna kille ganska lättsam och lättarbetad både vid inridning, skolning, körning osv. En häst som fortfarande blir omtyckt av alla. Dock har hans nya ägare fått höra av olika tränare att hästen har mycket egen vilja.
Han är Buckskin Tobiano med udda och rolig teckning.

Då den gamla korsningen visat sig vara så bra och omtyckt fick jag en beställning på ett föl på VTR undan mitt ena kostammade QH sto. -08 kom en stor och rejäl fuxfärgad tobianohingst som registrerades som Paint (efter mycket strul då språnget inte fanns registrerat i språngrullan hos APHA)
Denna kille är idag kastrerad och tar sig otroligt fint. Blir gissningsvis straxt över 150. Lättsam, fattar snabbt och är väldigt cool. Är nu påbörjad inridningen av sin matte som trots att det är den första häst hon äger och rider in, upplever honom som lätt och har en vilja att vara till lags.

Jag tror att en del kan uppleva VTR avkommor som tuffa men jag skulle vilja säga att det många gånger handlar om tydlighet.
Av någon anledning anses inte alltid VTR avkommor vara så mycket värda. Personligen lägger jag inga värderingar i det men vill inte ha en VTR avkomma för privat bruk då jag tycker de blir för biffiga.

mvh Eva

Den grå-vita är inte helt okänd i dina tassemarker. Fint att han blivit så goo nu. Som unghäst var han otroligt ouppfostrad. Bet sönder mycket täcken, rymde ur hagar och jagade andra hästar runt fodret.

mvh Eva

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 273
Senast: miumiu
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 338
Senast: Sassy
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar