prinsus_
Trådstartare
Varför verkar det vara så omoraliskt/tabubelagt och fult att vilja veta barnets kön före förlossningen. Det är ju vårt barn! Är barnmorskorna på mvc misstänksamma för att de tror att man vill göra abort om det är fel kön? När jag bokade tid för första besöket på mvc så frågade jag när man gör första ulj. och hur många man gör och då frågade hon varför jag undrade det - vad är det för fråga ifrån en professionell? Inga frågor ska väl vara dumma frågor eller? Sen frågade jag om man kunde få reda på kön - då sa hon att det var för svårt att avgöra utan fostervattensprov. Därefter frågade jag om nupp-test och se det gör man inte i Västra Götalandsregionen. Hon verkade nästan lite snorkig över att jag redan är påläst och inte lägger mitt lilla dumma blondinliv i deras allsmäktiga allvetande barnmorskehänder. Jag bokade trots allt en tid där fast det inte kändes riktigt 100%.
Första mvc-stället vi ringde till så var det min kille som ringde för att fråga saker och boka en tid. Vi hade bestämt (långt innan vi blev gravida) att han skulle göra detta samtal för det känns jämlikt och gör honom ett steg mer delaktig i det som händer i min kropp. Hon verkade väldigt besvärad över att det var en man som ringde och bad honom hela tiden prata med sin kvinna och ringa tillbaka.
Första mvc-stället vi ringde till så var det min kille som ringde för att fråga saker och boka en tid. Vi hade bestämt (långt innan vi blev gravida) att han skulle göra detta samtal för det känns jämlikt och gör honom ett steg mer delaktig i det som händer i min kropp. Hon verkade väldigt besvärad över att det var en man som ringde och bad honom hela tiden prata med sin kvinna och ringa tillbaka.