Vi vill ha reda på barnets kön

Status
Stängd för vidare inlägg.

prinsus_

Trådstartare
Varför verkar det vara så omoraliskt/tabubelagt och fult att vilja veta barnets kön före förlossningen. Det är ju vårt barn! Är barnmorskorna på mvc misstänksamma för att de tror att man vill göra abort om det är fel kön? När jag bokade tid för första besöket på mvc så frågade jag när man gör första ulj. och hur många man gör och då frågade hon varför jag undrade det - vad är det för fråga ifrån en professionell? Inga frågor ska väl vara dumma frågor eller? Sen frågade jag om man kunde få reda på kön - då sa hon att det var för svårt att avgöra utan fostervattensprov. Därefter frågade jag om nupp-test och se det gör man inte i Västra Götalandsregionen. Hon verkade nästan lite snorkig över att jag redan är påläst och inte lägger mitt lilla dumma blondinliv i deras allsmäktiga allvetande barnmorskehänder. Jag bokade trots allt en tid där fast det inte kändes riktigt 100%.

Första mvc-stället vi ringde till så var det min kille som ringde för att fråga saker och boka en tid. Vi hade bestämt (långt innan vi blev gravida) att han skulle göra detta samtal för det känns jämlikt och gör honom ett steg mer delaktig i det som händer i min kropp. Hon verkade väldigt besvärad över att det var en man som ringde och bad honom hela tiden prata med sin kvinna och ringa tillbaka.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Men hjälp får inte killen ringa och boka BM? Jag funderade aldrig ens i de banorna då min karl hatar att ringa och det brukar vara jag som ringer och bokar hans tider...:angel:

Men ialla fall, ursprungsfrågan, så verkar det vara någon slags princip att inga landstingsdrivna UL ställen får säga något om könet, jag fick inte ens veta när jag var på överburenhetskontroll i v42...

Men det finns en hel del privata alternativ som man kan boka just ett könsbestämande ul... Mama Mia bla, jag vet att de finns i stockholm men något liknande borde finnas längre ner i landet oxå.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Vi fick ett snorkigt "Man ska inte veta allt här i världen" när vi var på ul och frågade. :( Hur kul var det på en skala?

Tydligen är det den allmän rådande inställningen att blivande föräldrar ska tindra med ögonen och snällt vänta i nio månader för att få veta. Blä!

Jenny
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Det har bestämts på hög nivå att föräldrar inte längre skall få veta det.
Detta beror på att det finns misstankar om att vissa grupper i samhället har valt bort barn av "fel" kön.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Vi hade inga problem med att få veta könet på vårt UL i v 18, vi frågade bara om bm såg det under själva undersökningen och det gjorde hon. Men könet är ju ingen medicinsk fråga så jag har stor förståelse för att sjukvården inte vill lägga tid och engagemang på att könsbestämma fostret, särskilt med tanke på att det inte är 100% tillförlitligt.

För mig som blivande förälder var det helt oproblematiskt, jag hade ingen romantisk syn på att låta tiden utvisa eller nåt sånt. Jag ville veta så mycket som möjligt om barnet för att det skulle bli mer konkret. Och det blev det.

Västra götalands län har vad jag förstår en mkt ogenerösare vård under graviditeten än vad många andra ställen har. En kompis i gbg fick inte ens ett rutinultraljud gratis. Men att sjukvården försöker övertala nån till vad som är bäst för den bara för att de inte har resurser låter oerhört oproffsigt tycker jag.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Jag skall göra fostervattensprov och då tänker jag även fråga könet. Helt enkelt för att jag vill veta. Har en kille från förr och skulle det nu bli en tjej den här gången så blir det rusning till klädaffären :) .

Det skall väl vara ok att killen ringer! Men samtidigt förstår jag faktiskt att de vill prata med blivande mamman, de kan ju ha frågor som han inte kan svara direkt på, om hur man mår, blödningar, menscykler etc etc.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Britta68 skrev:
Jag skall göra fostervattensprov och då tänker jag även fråga könet. Helt enkelt för att jag vill veta.
Det kommer du inte att få veta p.g.a. den nya policyn.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Bor i Finland och här får vi fortfarande veta ;) .
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Inte_Ung skrev:
Det kommer du inte att få veta p.g.a. den nya policyn.

Ny policy?

För 10 resp 12 år sedan var det samma sak. Både i Stockholm och i Motala. "Nej nej, det berättar vi aaaldrig..."

Å andra sidan visste jag ju precis var och när jag skulle titta efter vad, så jag visste ändå att det var en pojke första gången och en flicka andra gången.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Varför inte då?

Jag förstår att de som gör UL inte alltid vill uttala sig, man kan nämligen se fel och ibland tar det jättelång tid att leta efter "bevisen" för att fostret ligger "fel" med benen.

Men fostervattensprovet, där är det snarare så att man måste säga till om man INTE vill veta, man får ju ett svar där det står vilka kromosomer fostret har, även X och Y uppsättning.

Kan inte tänka mig att man skulle kunna neka någon att se det, det står ju i ens journal man har rätt till.

Men då har ju också tiden för fri abort gått ut så det kan väl inte vara kontroversiellt på något sätt?
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Det där är nog något gammalt arv från forntiden. Självklart tycker jag man kan få reda på barnets kön om man vill, och det syns tydligt vid UL och inte innebär extraarbete för vården. Allt annat är bara avundsjuka.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Min yngsta son är 4 år och när vi tog moderkakeprov på honom i vecka 11, så fick vi kryssa i om vi ville veta könet på fostret.
Men jag läste för ett tag sedan att det numera var borttaget.

http://www.sos.se/sos/publ/referat/sr9912.htm

"Genetisk diagnostik med syfte att undersöka fostrets kön bör endast göras om det finns en medicinsk indikation, exempelvis en ärftlig könsbunden sjukdom i släkten. "

Vilket tydligen tolkats på det viset av Landstingen.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Silverkedjan skrev:
Men då har ju också tiden för fri abort gått ut så det kan väl inte vara kontroversiellt på något sätt?
Det hade den inte för mig.
Jag gjorde Moderkakeprov och hade svar före V 16.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Vid ett fostervattensprov pga moderns höga ålder finns det indikation.

Även könskromosomerna räknas ALLTID eftersom dessa också kan drabbas.

Så det svaret kommer vare sig man vill eller ej ;) Och ingen har rätt att hemlighålla din journal för dig.

Däremot får man inte göra ett fostervattensprov bara i syfte att könsbestämma.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Jag tror att jag läste det i dagstidningen UNT.
Så det var journalistiskt.
Jag skall se om jag kan hitta det igen.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Min kille håller bättre kontakt med våran barnmorska än vad jag gör, han bokade även första träffen och ingen verkar tycka något konstigt om det.
Har också valt att få veta könet på bebisen och de frågade inte varför utan sa bara att de skulle göra sitt bästa att se men att man ändå inte kunde vara 100% säker. Sedan får jag göra hur många UL jag vill, och ställa vilka frågor jag vill. Både läkaren och barnmorskan tar allt jag undrar på allvar.

Skulle nog försöka hitta en annan barnmorska om jag var du.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 166
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 812
Senast: ako
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp