Både nöjd och frusterad idag efter dagens tävling i elitspår med Helix. Visste att han nog skulle vara lite tröttare än vanligt då vi hade en heldag borta på aktiviteter igår. Började med strul i upptaget, rutan låg i nedförsbacke och han vände tillbaka mot startstidan efter några meter x 2. Sen tog jag en annat kommando och då gick han rakt fram och hittade spåret. Lite spännande i spåren men alla pinnar fick vi in.
Sen var det platsliggning, inga problem. Sen uppletande, lyckades självklart ta ut och värma honom alldeles för tidigt så det blev en del väntan där han inte kunde koppla av. Uppletande började bra med ett föremål in och sen nr 2 där det blev ett missförstånd vid ingången så han släppte föremålet och kom in utan det sen fick jag tjata lite för att han skulle hämta det. Efter det var det blackout, han sprang runt lite, hoppade på lite stenar, tittade på mig, vädrade lite men hade ingen större ambition att hitta fler föremål. Suck, hjärncellerna var slut verkade det som. Fet nolla.
Sen en lydnad med ett kast betyg på fritt följ trots att hunden skötte sig ok men jag gör tydligen väldigt mycket DK med min axel, sen två stora feta nollor på inkallning och framåtsändande, han sprang inte när han skulle och han sprang när han inte skulle kan man säga. Blåsigt värre så han blev osäker vid inkallning och det krävdes många kommandon för att han skulle starta. Sen blev de ingen avsaktning alls i framåtsändandet trots tydliga kommandon från mig. Resten gick rätt bra förutom en tjuvstart på nedläggandet vid krypet och mina DK med axlarna och ljud vid hoppet. Men inget oväntat.
Nu ska vi troligen inte tävla mer i bruks i höst men förhoppningsvis träna desto mer.
Vi måste verkligen få till ett stabilt uppletande för att det ska kännas värt att åka på tävling. Är han pigg är han normalt jätteduktig men när han är trött i huvudet kan det bli hur tokigt som helst. Han blir klistrig och kontaktsökande. Jag tror vi har tränat lite för mycket tävlingsmässigt utan belöningar för att han ska vara riktigt motiverad att fortsätta leta. Det jag tänker mig att att nöta inhämtande av föremål dså han blir ännu säkrare på vad han ska göra när han hittar något. Kanske köra uppletanden med riktigt många föremål så att 4 är plättlätt. Men ibland med färre så han får jobba mer på att hitta dem.
Någon som har något bra sätt att motivera hundarna i uppletandet även om det tar emot? det är alltså inte farten som är problemet utan att få honom att vilja söka föremål i hela rutan.