Är det hennes första spår?
Ja det var det. Fast får nog rätta mig själv lite, 50 steg, inte meter. Jag har korta ben.. Det regnade inte när jag la spåret men när vi kom ut en timme senare var det duggregn.
Det gick bra. Tror jag. När jag svängde in på den lilla stigen som ledde mot spåret visade hon redan tydligt intresse för att se vart jag hade gått.
Väl framme vid starten fäste jag två läderkoppel i varandra i hennes sele. Hon flaxade lite fram och tillbaka några gånger på vägen, men jag stod still och lät henne gå hur hon ville så långt kopplena räckte, och hon hittade tillbaka till spåret igen. Vinden kom lite från sidan och hon vek av åt samma håll som vinden.
Jag hade avslutat inne mellan tre små träd som stod tätt, för att det var ett ställe där jag tänkte att sannolikheten inte var så stor att hon skulle gå om hon inte verkligen följde mitt spår.
Tio meter innan slutet följde hon en viltstig istället för att följa spåret men när jag stod kvar hittade hon tillbaka till spåret och spårade noggrannt in mellan träden.
Hon verkade reagerade inte på snusdosan med fläsklägg (det måste väl kännas på lukten??) Men så fort hon passerat den med nosen berömde jag så klart och öppnade snusdosan och hon blev väldigt glad.
Jag gissar att denna lilla övning har ökat hennes motivation att följa spåret, även om jag gissar att den var långt ifrån perfekt..
Kom gärna med kommentarer/ tips för spår nr2 om ni har lust.