Du tar for lang tid att markera att han gor ratt. Om du markerar innan han hinner bryta ... och ger beloningen VID kallan ... och sedan stracker ut tiden en halv secund i taget far du till det.
Det forstar jag inte ... varfor inte lara hundarna att soka systematiskt OCH hitta doften snabbt?
Fast man haller inte bara kopplet, man haller koll pa var hunden sokt och var den varit.
Har ar mina tva nar jag soker med Andrew Ramsey, som ar en "stor" tranare har i USA. Jag ar nu certifierad att trana hans metoder. Han ar en bomb/knark/whatever tranare fran militaren som har sadlat om till Nosework for att, som han sager, fundera pa hur man tranar de samsta hundar och forare for att lyckas.
Jag gar tillbaka lite for manga ganger pa varje sok (jag har battrat mig
) men hundarna vet precis vad de gor. Jag vet inte var nagon "hide" ar, det ar Andrew som klickar da han vet nar hunden ar ratt. De soker tre "essensial oljor" bjork, anis och clove (nejlika tror jag).
och har ar en bild pa var forsta tavling. Jag gav min allert for Diva precis INNAN
hon gav sin allert till mig ... aldeles bredvid dar jag sa att det var. Miss Mandy kvalificerade sig i alla sok hon gjorde, Diva skulle ocksa ha gjort det om det inte varit for mig.