Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jahapp.. då blir det fortsätt traggel i klass 2 även till våren då.. : (

Fyra starter bakom oss nu och trodde vi skulle haft vårt lp2 redan efter start tre.. men nej. inte ett enda förstapris i sikte..

Nu har platsen börjat spöka!
Har ställt sig upp både på träningstävlingen för ett par veckor sedan, på tävlingen förra helgen och idag. Idag stannade hon inte ens kvar alls utan gick upp och följde efter när jag gick ut. Kom även efter mig på träningen i veckan.
Fattar inte alls vad som hänt.. Har inte hänt något på platsen som kan ha gjort henne osäker. Men de gånger hon ställt sig upp nu (de gånger jag hunnit vända mig om och se skedet vill säga..) så ser hon inte alls bekväm ut i att ligga där.
När jag lägger henne ensam är det inga problem.
Och detta är vanligen en väldigt självsäker hund, skulle ngn mucka med henne så skulle hon inte ge vika direkt. Och som sagt har det inte hänt något på platsen.

Vad tror ni?

Undrar även; om man har lagt på tävling och man ser hunden reser sig upp, och man då skulle säga "ligg" till den (och den lägger sig) , skulle man bli diskad då? Vet ju att man skall avvakta order från domaren, men det borde ju störa mindre om man kan få hunden att lägga sig igen, istället för att den ska kallas in, eller bli kvar stående eller vad den nu får för sig att göra..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

Jag är inte förvånad efter att ha sett träningsfilmen du la upp tidigare :laugh:

Kl.

Filmade lite när vi tränade för någon vecka sen och har klippt ihop en film med fritt följ från det träningspasset. Överlag är jag väldigt nöjd men är medveten om att det finns saker som kan blir bättre, bland annat så hamnar lilla herrn i bland lite ur position och tränger en del ibland. Jag försöker att alltid belöna i korrekt position när han inte trängs. I början av passet var han väldigt taggad och i slutet lite trött. Vi har ju gått på lydnadskurs men fick inte mycket hjälp med det här momentet förutom att vi skulle råd att träna lite mer på uthålligheten så tips och konstruktiv kritik mottages tacksamt.

http://www.youtube.com/watch?v=Z_kS4JCVaew&feature=youtu.be

Ibland är det bra att filma, insåg att jag inte ser klok ut och borde sträcka lite mer på ryggen och att många tröjor gör att man ser ännu tjockare ut än vad man är :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu har inte jag hunnit se filmen men jag fick tips från en instruktör om att starta fritt följ med vänstersväng följt av stegförflyttning till höger och sedan gå fram. Det ska tydligen vara bra om de tränger.

Hon lovordade också väggövningar för att få rak hund.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Igår var det Örebro, och vår 3e tävling, så nu behöver vi bara plocka ett till 1a pris :D

177,5 poäng och pallplats, 2a!

Platsliggning 10
Tandvisning 10
Linförighet 9
Läggande 8
Inkallande 8
Ställande 8,5
Apportering 7 Tugg
Hopp 8,5
Helhetsintryck 9,5
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu har inte jag hunnit se filmen men jag fick tips från en instruktör om att starta fritt följ med vänstersväng följt av stegförflyttning till höger och sedan gå fram. Det ska tydligen vara bra om de tränger.

Det ska jag prova.

Hon lovordade också väggövningar för att få rak hund.

Vad innebär det? Ha hunden mellan sig själv och en vägg?

Kl.

Får se om det blir någon lydnadsträning den här veckan. kl 6 i morse åkte jag till strömsholm med en hund som spytt/mått illa i minst i 2 timmar. De tog bilder på magen men inget satt fast vilket jag var orolig för. Tarmarna var lite irriterade så nu ska han äta ris med fisk eller kyckling i några dagar. Ska prova om kokt kyckling kan fungera som träningsgodis.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Precis. Olika övningar som alla går ut på att man använder väggen som hjälp för hundens position. Väggen på vänster sida av hunden, jag på höger som vanligt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

knapp

Insåg att det bara är lite drygt en vecka kvar till årets sista tävling, och jag hoppas hoppas hoppas på vår sista start i klass 2!!
Just nu känns det lite osäkert..

Platsen känns egentligen ganska bra, hon har legat tryggt med olika hundar. Men den kommer jag alltid gruva mig för efter alla våra problem vi haft..
Fria följet känns emellanåt kanonbra och ibland inte fullt lika bra, dock alltid godkänt, idag på träningen var hon en studsboll ;)
Läggande ska inte vara några problem, önskar fortfarande något snabbare ner, men klart godkänt.
Inkallning springer hon som om hon har eld i baken:D, dock kan avslutet bli något sne sits.
Sen har vi rutan, den känns väldigt 50/50.. Ena dan rusar hon in utan tvekan, nästa gång springeer hon ut i full fart, och stannar innan..
Apporten är nästa osäkra moment. Nu har hon i alla fall kommit på att man inte ska liggmarkera på den:angel: Risken finns att hon sticker innan kommando..
Fjärren funkar ta mej fan ALLTID på träning, även när den görs så tävlingslik det bara går, men hitills har den alltid krånglat på tävling..

Jaja.... Vi hoppas på det bästa, vi har en vecka på oss att repetera repetera repetera!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

Jag är inte förvånad efter att ha sett träningsfilmen du la upp tidigare :laugh:
Tack!:laugh:

Kl.

Filmade lite när vi tränade för någon vecka sen och har klippt ihop en film med fritt följ från det träningspasset. Överlag är jag väldigt nöjd men är medveten om att det finns saker som kan blir bättre, bland annat så hamnar lilla herrn i bland lite ur position och tränger en del ibland. Jag försöker att alltid belöna i korrekt position när han inte trängs. I början av passet var han väldigt taggad och i slutet lite trött. Vi har ju gått på lydnadskurs men fick inte mycket hjälp med det här momentet förutom att vi skulle råd att träna lite mer på uthålligheten så tips och konstruktiv kritik mottages tacksamt.

http://www.youtube.com/watch?v=Z_kS4JCVaew&feature=youtu.be
Min skärm är väldigt mörk (går inte att ändra) så jag ser inte så mycket, men jag tycker mig se att du gör lite väl snabba halter - han verkar inte hinna med riktigt och får nästan backa ett steg när han ska sätta sig. Kanske det funkar bättre om du förbereder honom lite med en halvhalt innan du stannar? Även helt vänster-om halt ser lite snabb ut, när du inte gör halt mot slutet hinner han med bättre, tycker jag mig se. Han är ju ung och under inlärning, vad jag förstår, och då tror jag det är bäst att hjälpa hunden lite in i rätt position. Om jag vore du skulle jag strunta i att göra halt, utan bara göra helt om vänster och fortsätta gå i början, om det är den vändningen jag vill träna in. Annars såg det trevligt ut, tycker jag!

Ibland är det bra att filma, insåg att jag inte ser klok ut och borde sträcka lite mer på ryggen och att många tröjor gör att man ser ännu tjockare ut än vad man är :p
Du kommer nog att räta upp dig när du blir lite säkrare på att hunden hänger med som han ska, tror du inte?
På tal att se tjock ut, ja jisses - och med alla grejer man har i fickorna ser man ju gravid ut! Alltid snygg!:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack!:laugh:

Min skärm är väldigt mörk (går inte att ändra) så jag ser inte så mycket, men jag tycker mig se att du gör lite väl snabba halter - han verkar inte hinna med riktigt och får nästan backa ett steg när han ska sätta sig. Kanske det funkar bättre om du förbereder honom lite med en halvhalt innan du stannar?

Helt klart ska jag inte göra så snabba halter, gör jag en halvhalt hinner han nästan sätta sig men det kanske inte gör något?. Vi får lite problem med halterna är han är väldigt taggad och har bråttom framåt. Då gör han lite lustiga halter. Kastar sig lite bakåt och ser nästan ut att vara på väg att lägga sig och låter lite pga. av förväntan. Skulle sådana halter påverka på tävling? Kanske blir de inte så om jag gör halt lite långsammare.

Även helt vänster-om halt ser lite snabb ut, när du inte gör halt mot slutet hinner han med bättre, tycker jag mig se.
Han är ju ung och under inlärning, vad jag förstår, och då tror jag det är bäst att hjälpa hunden lite in i rätt position. Om jag vore du skulle jag strunta i att göra halt, utan bara göra helt om vänster och fortsätta gå i början, om det är den vändningen jag vill träna in.

Håller med. Det är jag som måste träna på exakt hur jag ska vända utan att stanna någonstans på vägen.


Annars såg det trevligt ut, tycker jag!

Tack! Alltid kul att höra :laugh: Jag försöker att göra rätt men är inte alltid så lätt när man är nybörjare därför är all feedback värdefull.

Du kommer nog att räta upp dig när du blir lite säkrare på att hunden hänger med som han ska, tror du inte?
På tal att se tjock ut, ja jisses - och med alla grejer man har i fickorna ser man ju gravid ut! Alltid snygg!:D

Det tror jag nog. Haha ja delvis därför försöker jag att ha leksakerna i en ryggficka istället :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

*stor suck*
Det där LPt som jag kände var inom räckhåll känns plötsligt lååååångt bort. Varken rutan eller apporteringen fungerar som det ska, platsen kan gå precis hur som helst då hundskrället har tappat ALL päls och fryser i snön, tävlingen på söndag går utomhus...
Skit.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men du, avanmäl dig och vänta :) lek och ha kul istället. Blir bara dumt att tävla om man tror/vet att det kommer gå dåligt :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men du, avanmäl dig och vänta :) lek och ha kul istället. Blir bara dumt att tävla om man tror/vet att det kommer gå dåligt :)

Jag säger samma!

Simba_112: Ingenting blir bra av att forcera, du kommer bara ångra dig något enormt om det blir så att det blir ännu mer konflikt i platsliggningen så du får lägga massa timmar på att bygga upp det igen. Har ni jätteproblem i det så kommer det bara bli avinlärning av det hela och din hund kommer få tråkiga erfarenheter av lydnadstävling, som kommer ställa till problem högre upp i klasserna.

Lydnadstävlingar finns det HUR många som helst, skippa denna och ta nya tag till våren istället och stenträna platsliggningen och de andra momenten :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

:bow: det är inte värt det! Man blir bara besviken och det går ut över hunden (även om man inte är besviken på hunden utan sig själv så känner hunden av det).

Önskar själv att jag gått på magkänslan sista tävlingen, kände på mig att det kommer gå åt pipan = hunden kände att jag va ur form och ja, det gick riktigt dåligt. Så simba_112 : skit i tävlingen :) jag vet av erfarenhet att det är bättre att lita på magkänslan :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

halvt kl

Vi ska träna imorgon en vända igen så får vi se om det känns bättre då, annars struntar vi nog i den..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp