Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns de några traillöpare här? Kan ni ingående förklara vad som menas med det, hur man gör, vilka skor man har osv.

Har sprungit en del långlopp på asfalt men har alltmer börjat springa i skogen. Jättehärligt med skogsstigar och backar men är det trail? Eller är trail helt utanför stigarna, vad heter det då på stigarna? Om man ska springa ett sånt lopp, hur hittar man runt då?

Trail betyder ju spår eller stig. Ett gammalt svenskt etablerat ord för traillöpning är "stiglöpning". Springer man utanför spåren så springer man off-trail eller - på svenska - obanad terräng. Andra menar att trail står för terräng, både på "banad och obanad" (eller "oanad" som min dator (kanske inte helt felaktigt) vill envisas med att skriva).

Skor beror lite på hur terrängen ser ut. Jag har ett par rätt dämpade Inov-8 246 som jag tycker funkar både långa pass i terräng, både på hårt och mjukt underlag - åtminstone det jag har hunnit testa hittills. Men det funkade faktiskt nästan lika bra med vanliga tunnare löparskor. Jag kan dock tänka mig att man vid t.ex. bergslöpning/vertikala lopp kan vara betjänt av skor som inte har så hal undersida som vanliga löparskor kan ha.

Tack för era svar om trail!
Har ni sprungit några lopp och hur har dessa då varit? Obanade eller stigar eller blandade? Funderar på hur man vet om man behöver gummidobbar på skorna? Jag har ett par terrängskor (Hoka one one) med grov undersida, när fungerar inte såna skor?

Kolmården har lite olika längder på sina lopp, funderar på ett av dessa att prova på.

Försök tänk på tekniken i uppförsbackarna så går det lättare:

- Sträck på dig
- blicken upp
- slappna av i axlarna
- korta steg
- spring på främre delen av foten
- och försök låta foten vara i marken så kort stund som möjligt, bara nudda och så upp igen.
- "Dra" dig gärna fram med armarna.

Ansträngningsnivån ska helst vara densamma som när du springer plant vilket innebär att man får minska farten.
Tack för tipsen! Ska prova på lördag.

Jag har precis börjat springa. I ett svagt (eller starkt?) ögonblick anmälde jag mig till The Color Run som går av stapeln i september i Stockholm. Inget seriöst lopp, då hade jag aldrig vågat anmäla mig, men det kändes som en perfekt chans att försöka få upp konditionen och "komma i form". Jag har varit nyfiken på att springa under en period men varit alldeles för feg, tänkt för mycket på vad folk ska tycka och tänka. Nu känns det mer "okej" på något sätt, när jag har ett riktigt mål.

Första passet sprang jag söndagen den sjunde, jag tog mig runt ungefär två km på ett friluftsområde med mycket backar, sedan var jag tvungen att stanna och krama ett träd för att inte spy :o Gick samma vända för att få kontroll på magen, andningen och tja.. Hela kroppen, sedan kände jag mig redo för att springa ett varv till. Då gick det bättre och jag sprang en liten bit påvägen hem också innan en uppförsbacka tog död på mig.

Andra passet blev onsdagen den tionde. Sprang på samma ställe, men tog mig längre den här gången. Det blev 5,6 km utan paus, vilket tog mig 35 minuter. Efter det var jag nöjd (särskilt med tanke på att loppet bara är fem, nu behöver jag inte oroa mig för den delen iallafall), och ännu nöjdare var jag när jag slapp träningsvärk :angel: Här kändes allting helt okej enda tills jag kom till en stor backe igen, då tog krafterna slut.

Tredje passet blev idag, då jag såklart skulle gå och bli förkyld mitt i allt. Jag hade inga höga förväntningar efter all midsommarmat, och det var nog tur det. Allting gick fel! Mina skosnören gick upp, mina hörlurar åkte ur mobilen flera gånger och runkeeper verkade ha stängt av sig så jag hade ingen koll på tiden eller hur långt jag sprungit. Allt detta resulterade i att jag blev på ett riktigt uselt humör och inte riktigt kom in i springningen, så tillslut orkade jag bara inte mer. Benen orkade mer, och själva andningen var det inga problem med, men mitt huvud? Nä, jag var så irriterad att jag mest tänkte "Vad håller jag på med?". När jag stannat och fiskat upp mobilen såg jag att runkeeper inte stängt av sig, av någon anledning ville det bara inte prata med mig. Trots alla missöden tog jag mig 6 km på 40 minuter. Inte nöjd över detta pass då jag vet att jag hade kunnat ta mig längre om inte mitt humör förstört allt :o:down: På måndag ska jag köra igen, och då ska jag minsann vara lätt i sinnet.

Jag kikade in i tråden redan innan springturen idag och såg @Diskurs tips för uppförsbackar. Tack! :bow: Trots mitt usla humör idag lyckades jag ta mig uppför de vanliga backarna utan att bli lika slut som vanligt. Nedförsbackarna är också svåra tycker jag, jag ska försöka läsa på lite om hur man ska tackla dem på bästa sätt. Överlag sprang jag nog inte på ett speciellt bra sätt idag, tyvärr, så jag kommer nog ha ont i morgon. Jag känner mig ändå motiverad till att lära mig, till att bli bättre och träna upp konditionen. Jag vill kunna springa milen någon gång i framtiden, så det blir mitt långsiktiga mål. Fort behöver det inte gå, jag kommer nog alltid vara en långsamjoggare, men runt ska jag allt ta mig :bump:

Jag ber om ursäkt för att inlägget blev så långt :o

Idag blev det straxt över 8 km. Den första kvarten kändes tung så jag tänkte nästan ge mig, men sedan rullade det på lättare. Nu blir det några dagars vila med ridning och promenader innan nästa pass.

Idag blev det straxt över 8 km. Den första kvarten kändes tung så jag tänkte nästan ge mig, men sedan rullade det på lättare. Nu blir det några dagars vila med ridning och promenader innan nästa pass.

Härligt att du kommit igång!
Skit i tiderna nu i början utan fokusera på att det är roligt.

Om det är till någon tröst tycker jag fortfarande att det typ efter 2 km är sketajobbigt och jag undrar varför jag håller på. Sen springer jag på några kilometer till och sen är flowet där och jag springer lätt en mil till med en helt annan och skön känsla.

Slänger mig in i tråden med en sko-fundering och hoppas att någon har bra tips. Jag har i ett svagt ögonblick anmält mig till Bagheera fjäll-halvmara i slutet av augusti. Förutom att jag just i år är väldigt otränad så slog det mig att en kanske behöver skor med bättre grepp än de vanliga springskorna för ett sånt lopp? Tips?

Blev 9,6 km igår eftermiddag. Rekord för mig! Hoppades kunna spränga milen men trots att vi sprang en liten extrasväng så räckte det inte riktigt. Tiden vet jag inte men den var säkert dålig för det kändes tungt de första kilometrarna.
Försökte tänka på de tipsen jag fått här inne om hur man ska tackla uppförsbackarna men vet inte om jag lyckades fullt ut. Tycker fortfarande att det kändes väldigt tungt. Men jag jobbar vidare nästa runda!

@HeddaVovven Jättebra gjort att springa 9,6 km! Klappa dig själv på axeln istället för att tänka på huruvida det gick långsamt. Det är viktigt att inte öka på både distansen och farten samtidigt, för då ökar skaderisken. När jag springer en mil eller mer springer jag alltid långsammare än vad jag skulle kunna.

Sen, backar ÄR jobbigt, hur man än gör!

Sprang med min löparklubb för tredje gången igår. 13,21 km, längsta jag sprungit hittills. Råkade dessutom hänga på två grabbar som sprang fortare än jag tänkt men det var bara att se glad och hänga med eftersom jag inte hittar den rundan ;). Så vi höll 05:04 -tempo, jag som räknat med att springa i 05:30-tempo. Impad av mig själv, tänk att man klarar mer än man tror :).

Sprang Malmömilen förförra helgen, varmt och kvavt, inget roligt spring-väder. Det gick sådär, men iaf under 50 min. Fick håll (igen) efter halva loppet och var tvungen att dra ner på tempot.

Hållet verkar komma när jag springer för fort, typ 4-4:30-tempo, jag gick ju ut lite för fort på loppet men det kändes så bra så det var svårt att låta bli. Nu blir det mer intervall-träning i högre tempo för att vänja kroppen så kanske jag hinner få bukt med hållet till nästa tävling.

Har planerat in blodomloppet i jönköping, jubileumsloppet i göteborg och halva (15 km) lidingöloppet. Det blir ev. även Kalmarmilen.

Funderar på att hänga på i tråden och kanske få lite inspiration. Förra året sprang jag mycket men tappade det över vintern och har inte kommit igång igen. Jag har en startperiod på några (många) löpturer innan jag gillar det liksom:D

När jag sprang tre gånger i veckan tyckte jag oftast det var fantastiskt så jag vill börja igen! Sprang lite backträning idag och det var inte helt hemskt:p

Mitt personbästa är milen på några sekunder under 54 minuter och det satte jag förra året :)

Hrm... Under gårdagens löprunda snavade jag på en sten och skrapade upp knä, armbåge, handflata och höft när jag föll på gruset. Fan i helvete vad det sved att göra rent såren... I handflatan satt dessutom några stenar kvar och såren där var rätt djupa, så nu är jag bandagerad, omplåstrad och smärtstillad. Blev inte mycket sömn i natt. Nu hoppas jag att det läker fort som sjutton så att jag inte missar mitt efterlängtade lopp nästa helg!

Hoppar in i tråden jag också!:D
Började springa för 3 år sedan när några kollegor bestämde att vi skulle springa tjejmilen!
Då var jag 40 år och aldrig direkt löptränat innan.
Fick börja med att gå/ springa och för varje träning orkade jag springa lite längre. Innan tjejmilen hade jag som längst sprungit 7 km och räknade med att gå någon sträcka under loppet, men jag fixade att springa hela milen på ca 65 min.
Har förbättrat mig någon minut för varje år men inte lyckats komma under 60.:mad:
Så målet för i år är att lyckas med det.Har blivit några fler lopp under åren bla tjurruset i Stockholm som var så himla kul!:banana:

Skulle gärna vilja ha tips på träning för att förbättra sin km-tid.

Mamma och jag köpte ett löpband ihop så nu finns det inga ursäkter längre! :rofl:
Men skämt å sido. Så otränad är jag inte tack vara 5 km i motionsspåret ganska regelbundet.
Men jösses vad detta bandet tar på musklerna! :eek: Mycket mer än ute!
Går på det 20 min om dagen nu för det räcker för att få träningsvärk.
Men oj vad jag ser fram emot vad vikten och måtten kommer visa till hösten sedan! :banana:

Jag och sambon ska springa Axa Fjällmarathon om en månad. Den tuffaste biten är att få sambon att träna tillräckligt ;), min egen träning är jag inte så orolig för. Igår sprang vi 22 km terräng och nästa helg blir det förhoppningsvis ett pass på uppemot 27-28 km på fjället i Grövelsjön. Därefter hinns det nog bara med max ett pass till över 20 km innan det är dags. Totalt kommer vi som mest ha sprungit fem pass över två mil vilket är ganska lite... Men jag räknar ändå med att fixa maran, vi tog oss runt samma distans i Kebnekaise förra året och den rutinen underlättar något.

Tillbaka till rutinerna efter 4 veckors semester. Jag hade ju värsta träningsplanerna men det gick inte så bra. Har lyckats springa 4 gånger på 4 veckor...

Förra året gick det bättre, jag sprang 3 gånger i veckan hela semestern, men dels så berodde det på att jag sprang kortare pass, det var liksom mindre motstånd att ta sig ut 20 minuter än att försöka köra långpass och intervaller och styrka. Sen har jag känt mig lite nere (ja, jag vet att man mår bättre av att spring men det tog emot) och så har barnen somnat kl 22 i princip varje kväll.

Men igår tog jag mig ut 6 min i lugnt skönt tempo och det var underbart. Körde styrka efteråt (armar och mage) minimera risken att min stackars kropp chockas ihjäl nästa vecka då jag kör igång med min PT (styrketräning). Jag har 9 timmar som jag ska dela upp i 45-minuterspass.

En löptur i veckan är trots allt bättre än ingen @Diskurs! Vad spännande med PT, har du provat det tidigare eller är det första gången?

Jag har snittat 5 mil i veckan under sommaren, men den här veckan ska jag faktiskt vila helt och hållet från löpningen och börja nöta in en styrketräningsrutin. Tråkigt, men det känns välbehövligt. Till min fasa märker jag nämligen att jag har blivit rätt klen i överkroppen. För något år sedan kunde jag utan problem stå i plankan fem minuter, igår klarade jag med nöd och näppe 1,5 minut... Japp, helt klart dags att göra någonting åt det.

En löptur i veckan är trots allt bättre än ingen @Diskurs! Vad spännande med PT, har du provat det tidigare eller är det första gången?

Jag har snittat 5 mil i veckan under sommaren, men den här veckan ska jag faktiskt vila helt och hållet från löpningen och börja nöta in en styrketräningsrutin. Tråkigt, men det känns välbehövligt. Till min fasa märker jag nämligen att jag har blivit rätt klen i överkroppen. För något år sedan kunde jag utan problem stå i plankan fem minuter, igår klarade jag med nöd och näppe 1,5 minut... Japp, helt klart dags att göra någonting åt det.

Tack, vad snällt, du har rätt, ett pass i veckan är bättre än inget.

Jag har haft 4 stycken 30-minuterspass med PT redan. Jag köpte ju gymkort i maj och fick en genomgång av maskinerna och ett träningsschema men att träna med maskiner var inte min grej. Det ingick 3 PT-halvtimmar när jag köpte kortet så jag använde dem och köpte till 10 till eftersom jag kände att jag behövde lära mig mer om jag ska kunna träna själv.

Det är helt ok men jag kanske hade väntat mig lite mer engagemang och att jag skulle få lära mig mer om vad man ska tänka på i olika övningar och när man tränar generellt, nu är det bara att vi kör våra pass sen är det tack för idag. Men det är bra träning!

Lycka till med styrkan! Det är bra inte bara för löpträningen tänker jag utan även för att kroppen ska hålla i längden.

8,3 km i skönt tempo igår. Det var helt underbart och jag var jättepigg och fräsch efteråt, körde lite styrka också.

Så märkligt, hela semestern var det som att springa i sirap, även när jag lyckades ta mig ut, men nu känns allt som vanligt igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka