Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det visade sig att 4:12 min/km var rimligt snittempo på milen för mig igår :). Sprang Blodomloppet 10 km på 42:02, 1:01 min snabbare än förra året. Det är jag sjukt nöjd med, för jag har definitivt inte tränat mer (snarare mindre) och väger nog ungefär lika mycket som då. Den största skillnaden i min träning är att jag har skaffat häst sedan dess och tränar ungefär hälften så mycket i totaltid räknat - men de pass jag verkligen kör är å andra sidan mer fokuserade och kvalitativa. Ett framgångsrecept?

Iiiiiiiih vad kul!!!!! Hatten av!!! Och vad fett att vara helt fräsch! Måste fråga, hur ställer du dig till stretching? Har det en självklar plats?

Iiiiiiiih vad kul!!!!! Hatten av!!! Och vad fett att vara helt fräsch! Måste fråga, hur ställer du dig till stretching? Har det en självklar plats?

Helt ärligt så är jag superdålig på att stretcha :o . Däremot så försöker jag gå på yogapass på gymmet varje vecka (blir dock inte alltid av det heller, i ärlighetens namn) plus köra någon typ av styrketräning som också tränar rörligheten.

Det jag verkligen skulle vilja göra är att gå på idrottsmassage regelbundet, men jag har tyvärr inte hittat någon bra i min stad. Stretching är väl lite omtvistat numera och även om jag personligen tror att det är bra att vara smidig så är jag inte övertygad om att stretching är rätta/enda vägen.

@Sleepan - har jag sen en tid tillbaka en Forerunner 910xt - är supernöjd! Jag cyklar en hel del förutom löpningen, och den är kanon då. Fungerar även att simma med, tex.

Ca 2000kr som billigast just nu enligt Pricerunner.

Hur gar det for alla?

Jag har kommit fram till att min Garmin mater tiden lite langsammare an min telefon gjorde innan jag fick klockan, eller inte tiden, men den mater strackan man springer lite rakare och den skar av hornen mer, sa farten blir langsammare. Inte sa konstigt att det har kannts tungt att forsoka springa lika snabbt eller snabbare an innan jag fick klockan :banghead:
Har exprimenterat lite med farten senaste veckan, forsoker hitta det perfekta laget dar jag kan springa sa snabbt som mojligt utan att bli sa trott att jag maste stanna. Inte helt latt, jag har massor att lara mig om lopning kanns det som.

Forresten, finns det nat battre an ett par nya lopskor? Dom har snyggingarna fick folja med mig hem i veckan.
shooooz_zpst7brssiu.jpg
[/URL]
Saaaa skona och fjaderlatta :love:

Hur gar det for alla?

Jag har kommit fram till att min Garmin mater tiden lite langsammare an min telefon gjorde innan jag fick klockan, eller inte tiden, men den mater strackan man springer lite rakare och den skar av hornen mer, sa farten blir langsammare. Inte sa konstigt att det har kannts tungt att forsoka springa lika snabbt eller snabbare an innan jag fick klockan :banghead:
Har exprimenterat lite med farten senaste veckan, forsoker hitta det perfekta laget dar jag kan springa sa snabbt som mojligt utan att bli sa trott att jag maste stanna. Inte helt latt, jag har massor att lara mig om lopning kanns det som.

Forresten, finns det nat battre an ett par nya lopskor? Dom har snyggingarna fick folja med mig hem i veckan.
shooooz_zpst7brssiu.jpg
[/URL]
Saaaa skona och fjaderlatta :love:
Gaaaaalet snygga skor! Modell? Pris?

Jag hann springa ett pass efter Göteborgsvarvet och nu är jag förkyld!
Längtar dessutom till nästa helg då jag får nya klockan som ligger och väntar hos en kompis.

@Kanintant va kul det låter med en klubb att springa med. Är lite sugen på att prova nånting sånt här men är lite rädd att vara för långsam :)

@Malin_L usch krya på dig. Förhoppningsvis är benen utvilade när du får klockan iaf.

@Kanintant va kul det låter med en klubb att springa med. Är lite sugen på att prova nånting sånt här men är lite rädd att vara för långsam :)

@Malin_L usch krya på dig. Förhoppningsvis är benen utvilade när du får klockan iaf.

Ja det var väldigt kul faktiskt. Jag var också orolig att springa för långsamt men dom lugnade mig och sa att de har en 6-7 minutersklubb, så att det alltid är någon som har ansvar för de som springer i 6-7-tempo. Jag sprang med de långsamma och det funkade väldigt bra även om de tyckte jag gott kunde ta snabba gänget nästa gång men kändes bättre att springa för långsamt första gången istället för att ta sig vatten över huvudet.

Har precis kommit hem från ett lunchpass med kollegan, efter uppvärmning sprang vi 5,7 km i 5:03-tempo med en mycket kort gåvila som jag faktiskt hade klarat mig utan. Det kändes bättre än förra gången, det var jobbigt men jag hade krafter kvar när vi var klara. Jag kommer nog klara mitt mål på milen under 50 den här säsongen!

@Diskurs harligt! Nar siktar du pa att klara det?

Jag hade ocksa tankt springa pa lunchen idag, men gick och la mig i graset i parken istallet. At en glass och kollade pa andra som sprang :grin:
Har varit trott i veckan och haft valdigt svart att ta mig upp pa mornarna. Kom pa att jag inte haft 2 dagar i rad ledigt pa over 7 veckor, sa det var val dags nu. Laddar for ett par langre rundor imorron och helgen istallet :)

@Kricko_S vilan är viktig också! :)

Jag planerar att kunna springa på under 50 på Hässelbyloppet i oktober. Har dock inte anmält mig ännu.

Alltså här kommer årets dummaste fråga.

T ex 4:30-tempo betyder ju att det tar 4 min och 30 sek att springa en km. Jag har trott att man multiplicerar med 10 för att få sin miltid (förutsatt att man orkar hålla den farten i en mil) så att om man springer en runda på t ex 7 km i 4:30-tempo betyder att man skulle springa milen på 43 om man orkade hålla samma tempo hela vägen.

Och mitt lopp igår på 5,7 km som jag sprang i 5:03-tempo tänkte jag motsvarade milen på 50 min och 3 sekunder.

Är det inte så alltså?

Om inte, hur räknar man ut vilken snitthastighet man måste hålla för att springa en mil på en viss tid?

@Diskurs Det ar ju bara 60 sekunder pa en minut, sa du maste rakna minuterna x10 och sen sekunderna x10.
Sa 4:30 blir 40 min plus 300 sekunder, alltsa, 5 minuter. Sa 45 min :)
5:03 blir 50 min plus 30 sekunder.

Har finns en bra pace chart om man inte vill rakna sjalv
http://www.runnersworld.com/race-training/running-times-pace-charts

Annars brukar jag dela minuterna jag vill kunna springa pa. Typ 52min for 10km, 52/10=5.2. 0.2 ar inte antalet sekunder, utan delen av en minut, alltsa 20% av en minut. Sa da tar jag 60x0.2=12. Alltsa borde jag springa pa 5:12 for att na 10km pa 52min.

Det finns sakert nat smarta satt :) men det ar sa jag gor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka