Nu börjar ju Vinterloppet närma sig (eeeeeeeeek!!) och jag kände igår när jag sprang en runda på ca 6 km att jag blev otroligt stum i höfterna och idag känns de ömt i dom, är det något jag gör fel eller är jag bara överansträngd? Kan man undvika just stumhet i höfterna när man springer genom teknik, stödstrumpor eller liknande? Känns inte så kul att veta att efter 5 km börjar det bli stumt och efter 6 går det knappt längre när Vinterloppet är 8,6 km... Innan har jag kunnat springa nästan 7 innan det blev jobbigt och då mest andningen, höfterna är nytt. Jag springer ca 3 ggr/vecka och då 2 ggr kortare rundor på 3-4 km och sen en längre emellan på 6-8 km (om jag inte dör vill säga)
Upplever det som att jag får jobbigare att springa både med andning och leder när jag gör det på EM/kväll och man har ätit lunch, blir då tung i kroppen medans om jag springer på morgonen innan frukost känner jag mig mycket lättare, dock utan mat orkar jag inte mer än ca 4 km iofs... moment 22 det där! Tips någon?
Stretcha höftböjaren, iliotibialbandet och rumpan ordentligt ett par gånger om dagen. Iliotibialbandet är visserligen mest förknippat med smärta på utsidan av knät, men senan ursprung är vid höftbenskammen och ett tajt band kan ge en känsla av stramhet i höftpartiet.