Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar ju Vinterloppet närma sig (eeeeeeeeek!!) och jag kände igår när jag sprang en runda på ca 6 km att jag blev otroligt stum i höfterna och idag känns de ömt i dom, är det något jag gör fel eller är jag bara överansträngd? Kan man undvika just stumhet i höfterna när man springer genom teknik, stödstrumpor eller liknande? Känns inte så kul att veta att efter 5 km börjar det bli stumt och efter 6 går det knappt längre när Vinterloppet är 8,6 km... Innan har jag kunnat springa nästan 7 innan det blev jobbigt och då mest andningen, höfterna är nytt. Jag springer ca 3 ggr/vecka och då 2 ggr kortare rundor på 3-4 km och sen en längre emellan på 6-8 km (om jag inte dör vill säga :) )

Upplever det som att jag får jobbigare att springa både med andning och leder när jag gör det på EM/kväll och man har ätit lunch, blir då tung i kroppen medans om jag springer på morgonen innan frukost känner jag mig mycket lättare, dock utan mat orkar jag inte mer än ca 4 km iofs... moment 22 det där! Tips någon?

Stretcha höftböjaren, iliotibialbandet och rumpan ordentligt ett par gånger om dagen. Iliotibialbandet är visserligen mest förknippat med smärta på utsidan av knät, men senan ursprung är vid höftbenskammen och ett tajt band kan ge en känsla av stramhet i höftpartiet.

Bra tips! :) ska googla fram lite bra övningar och se om det hjälper, vill ju inte behöva avbryta loppet bara för höfterna känns som cement med smågrus emellen :)

Tjoho!! Hur går det för er alla :)?? Jag är dålig på att konkret mäta eventuella förbättringar, men känner ganska tydligt att passen efter sommarens dekadenta leverne gett resultat! Att springa någon enstaka kilometer på lite under 5 min/km är inte längre någon jätteansträngning.

Gud, det här känns så navelskådande, men ändå, jag gillar att springa en "grundrunda" med totalt 120 höjdmeter på 6 km + 5-10 till km ganska plant på slutet. Långpassen blir inte så långa när det värsta är överstökat från början. Tränar ni mycket i backar? Eller gör ni andra intervaller, typ fartlek?

Har varit lite omotiverad och "bara" sprungit 45 km/vecka de två senaste. Ska försöka öka sträckan litegrann nu i november/december, har ju en vag tanke om maraton och tänker att träningsdosen nog måste upp för att ett sådant ska kunna genomföras på ett lämpligt sätt.

Hejja hejja på er också :banana:!!! det är så himla duktigt att hålla på med jogging när man måste stångas mot november. Kredd till oss!!!

Senast ändrad:
Tjoho!! Hur går det för er alla :)?? Jag är dålig på att konkret mäta eventuella förbättringar, men känner ganska tydligt att passen efter sommarens dekadenta leverne gett resultat! Att springa någon enstaka kilometer på lite under 5 min/km är inte längre någon jätteansträngning.

Gud, det här känns så navelskådande, men ändå, jag gillar att springa en "grundrunda" med totalt 120 höjdmeter på 6 km + 5-10 till km ganska plant på slutet. Långpassen blir inte så långa när det värsta är överstökat från början. Tränar ni mycket i backar? Eller gör ni andra intervaller, typ fartlek?

Har varit lite omotiverad och "bara" sprungit 45 km/vecka de två senaste. Ska försöka öka sträckan litegrann nu i november/december, har ju en vag tanke om maraton och tänker att träningsdosen nog måste upp för att ett sådant ska kunna genomföras på ett lämpligt sätt.

Hejja hejja på er också :banana:!!! det är så himla duktigt att hålla på med jogging när man måste stångas mot november. Kredd till oss!!!

Angående hur mycket man behöver springa per vecka för att träna till ett maraton: På grund av en period med rehab och sedan rätt mycket arbete så tvingades jag springa mindre än planerat inför årets Berlin marathon. Jag snittade på strax under 40 km/vecka (från januari 2014-september 2014), med någon topp här och var på 70 och 90 km och några sjukdoms- och rehab- och nedtrappningsveckor, annars har jag legat jämnt kring 45 km/vecka. I backspegeln tror jag att det kan ha varit bra då jag undantaget rehabveckorna då jag motade Olle i grind för något som höll på att utvecklas till skada, har varit helt fri från skada.

Inför Stockholm marathon 2011 snittade jag på 50 km/vecka augusti 2010-maj 2011) med 55-80 km/vecka från januari-maj (samt några sjukdomsveckor och nedtrappningsveckor). Även om det kändes bra när jag tränade så resulterade det i långvarig skada och dessutom en sämre tid än nu när jag snittade under 40 km/vecka.

Nu är jag visserligen övertygad om att jag kommer att springa betydligt snabbare än 3:30 h den dag jag klarar av att snitta det dubbla. Men jag tror även att kroppen måste vara redo att tillgodogöra sig träningen. Jag tror att man gör bäst att faktiskt springa på sin "nivå" och successivt höja sig och att det är det som man får bäst resultat av i längden. Just nu går det ett mode i att springa väldigt mycket mängd. Jag har en bekant som inspirerats av diverse bloggare att springa ca, 100-120 km i veckan. Men trots att han har gjort det i över ett år nu så har han förbättrat sig nada jämfört med när han sprang 40 km/vecka och kommer fortfarande inte under 4 h på maran.

Mängd i all ära (viss mängd måste man ju ha och långpassen MÅSTE man ha), men det som oftast saknas för att springa ett maraton hyfsat fort är uthålligheten i marafart. Det får man genom att arbeta upp en generell snabbhet (så man blir bekvämare med hög fart) i kombination långa snabbdistanser i tröskelfart eller strax därunder.

Och för att svara på hur det går så har jag haft en viloperiod efter Berlin. Eller jag har vilat från löpningen, men jag har jobbat nästan dygnet runt, vilket har gjort att det har tagit väldigt lång tid för kroppen att återhämta sig. Jag har också haft någon förkylning som har legat och lurat i flera veckor men som inte velat bryta ut. Igår kväll bröt den dock äntligen ut och jag har jätteont i halsen. Så nu hoppas jag på en ordentlig sjukdomsvecka och att jag efter det kan starta upp grundträningen inför Stockholm maraton. Egentligen skulle jag ha sprungit Vinterloppet i helgen som kommer, men jag gissar det halsonda kommer att sätta käppar i hjulet för det.

Efter ett plötsligt ryggskott som höll i sig en vecka (då jag förvisso kunde springa, men inte lång eller fort) är jag tillbaka på banan igen. Inte minsta lilla ont i varken höft eller ryggslut! Vi har haft helt fantastiskt höstväder, 12 grader, vindstilla och klart flera dagar i rad, så jag ska inte klaga. Idag öser regnet ner, men det är vilodag så det gör inte så mycket.

Jag tränar backintervaller någon gång i månaden, men även under en vanlig runda ser jag till att ösa på i backarna och när jag inte har några lopp inplanerade får det räcka. Jag har faktiskt inte planerat in ett enda lopp till nästa år, jag sprang Varvet i år och förra året och känner att det är nog för ett bra tag, den sortens trängsel är inte min femma riktigt. Totalt blev det en halvmara, två millopp och två femkilometers år 2014.

Är det förresten fler av er som har problem att hålla tempot när ni springer långdistans? Då avser jag att det är lätt att springa på för fort, att det blir samma tempo oavsett om man springer en eller två mil. Jag springer alldeles för många pass i 5:30-tempo. Klämmer oftast in ett pass i 5-tempo varannan vecka, men mycket sällan pass som går betydligt långsammare. Sprang några gånger i grupp inför Varvet 2013 och det var väldigt bra just i syfte att hålla ner tempot, när man pratar med andra kan man liksom inte ösa på om man inte vill få andnöd. Tror bestämt att mitt mål inför nästa år får vara att springa mer intervaller och långsamma långpass. Årets mål att nå totalt 2000 kilometer är inom räckhåll för övrigt, bara 175 kilometer kvar om än återstår det ju två månader!

Själv har jag efter mitt millopp vilat en vecka, sen var sambon och jag ute på en riktigt långt äventyr, 15 km och 430 höjdmeter på smala skogsstigar med riktigt fin Norrländsk vildmarkskänsla bara strax utanför stan. Riktigt underbar dag!

Tyvärr gjorde min vänstra ljumske ont redan efter nån kilometer och har fortsatt med det på de två lugna pass jag hunnit med därefter. Nu blir det naprapat och fokus på skidträning med stavgång i backar så tar jag upp löpningen till våren igen! Skulle dock gärna springa en gång i veckan under vintern med, men vill inte bli mer skadad så får väl lyssna på min klena kropp. Älskar dock skidåkning så nu kan det gärna bli snö snart!

Oh!! Nu är det bara några dagar kvar till Vinterloppet och jag vet inte vad jag är mest; peppad? nervös? vettskrämd? prestationsångest? taggad? Idag körde jag iallafall sista långpasset innan lördag och i ösregn och blåsigt så tog jag ca 8 km på 61 min så jag hoppas hoppas hoppas att jag kan klara 8,6 km på 60 min eller under på lördag! Då ska det vara sol och 9 grader så det känns ju lovande :) Behövde bara gå 3 gånger ca 3-4 min under dagens pass så det känns skönt med tanke på var jag började i våras med att inte kunna springa 500 m utan att dö haha :)
Jag tänker att man har väl kanske lite högre tempo på ett lopp, att man blir lite extra peppad och dras med lite i farten av de andra så 60 min borde väl gå? Är det något speciellt jag bör tänka på inför och på själva loppdagen?

Lycka till med loppet Aliche! Jag tror absolut du kommer klara ditt tidsmål, första gången jag sprang ett lopp slog jag mitt PB på fem kilometer med tre minuter :D. Mitt bästa råd är att inte ändra på någonting när det är ett så pass kort lopp. Tänk att du ska ut på din vanliga runda, ät och drick som om det var en helt vanlig träning. Dras inte med i överfart de första kilometerna, utan försök springa i ditt planerade tempo från början så att du får in en bra rytm och inte tröttar ut dig innan halva loppet är löpt.

Idag sprang jag med fleecefodrad tröja för första gången denna säsong. Det var 4 grader och blåsigt, så det behövdes. Hade bara väst över dock. Nu väntas minusgrader inom kort och då flyttar jag nog in ett pass per vecka till löpbandet. Har inte varit på gymmet på länge, så det ska bli riktigt kul att köra några tuffar intervaller på bandet.

Måste för övrigt köpa nya skor. Alternerar mellan Nike Air Pegasus och Adidas Supernova Glide och såg att jag registrerat över 800 kilometer på de förstnämnda. Funderar på om jag ska köpa nya Pegasusdojor eller om jag ska satsa på Asics Cumulus som jag hade innan dess. Eller Nimbus kanske? Eller Mizuno Wave Rider? Japp, kommer att ha beslutsångest big time innan jag bestämmer mig, som alltid när det är dags för nya skor.

Lycka till med loppet Aliche! Jag tror absolut du kommer klara ditt tidsmål, första gången jag sprang ett lopp slog jag mitt PB på fem kilometer med tre minuter :D. Mitt bästa råd är att inte ändra på någonting när det är ett så pass kort lopp. Tänk att du ska ut på din vanliga runda, ät och drick som om det var en helt vanlig träning. Dras inte med i överfart de första kilometerna, utan försök springa i ditt planerade tempo från början så att du får in en bra rytm och inte tröttar ut dig innan halva loppet är löpt.

Idag sprang jag med fleecefodrad tröja för första gången denna säsong. Det var 4 grader och blåsigt, så det behövdes. Hade bara väst över dock. Nu väntas minusgrader inom kort och då flyttar jag nog in ett pass per vecka till löpbandet. Har inte varit på gymmet på länge, så det ska bli riktigt kul att köra några tuffar intervaller på bandet.

Måste för övrigt köpa nya skor. Alternerar mellan Nike Air Pegasus och Adidas Supernova Glide och såg att jag registrerat över 800 kilometer på de förstnämnda. Funderar på om jag ska köpa nya Pegasusdojor eller om jag ska satsa på Asics Cumulus som jag hade innan dess. Eller Nimbus kanske? Eller Mizuno Wave Rider? Japp, kommer att ha beslutsångest big time innan jag bestämmer mig, som alltid när det är dags för nya skor.
Jag köpte de senaste air Pegasus från wiggle! Min storlek fanns som största alternativ på barn (38,5) så de blev fett billiga, typ 600 spänn om ens det. gillar dem mycket!

Oh!! Nu är det bara några dagar kvar till Vinterloppet och jag vet inte vad jag är mest; peppad? nervös? vettskrämd? prestationsångest? taggad? Idag körde jag iallafall sista långpasset innan lördag och i ösregn och blåsigt så tog jag ca 8 km på 61 min så jag hoppas hoppas hoppas att jag kan klara 8,6 km på 60 min eller under på lördag! Då ska det vara sol och 9 grader så det känns ju lovande :) Behövde bara gå 3 gånger ca 3-4 min under dagens pass så det känns skönt med tanke på var jag började i våras med att inte kunna springa 500 m utan att dö haha :)
Jag tänker att man har väl kanske lite högre tempo på ett lopp, att man blir lite extra peppad och dras med lite i farten av de andra så 60 min borde väl gå? Är det något speciellt jag bör tänka på inför och på själva loppdagen?
Lyssna på kloka Freddie :D! tycker ditt tidsmål låter ypperligt! säg till exakt när loppet är så håller jag timmarna för dig :)

Angående hur mycket man behöver springa per vecka för att träna till ett maraton: På grund av en period med rehab och sedan rätt mycket arbete så tvingades jag springa mindre än planerat inför årets Berlin marathon. Jag snittade på strax under 40 km/vecka (från januari 2014-september 2014), med någon topp här och var på 70 och 90 km och några sjukdoms- och rehab- och nedtrappningsveckor, annars har jag legat jämnt kring 45 km/vecka. I backspegeln tror jag att det kan ha varit bra då jag undantaget rehabveckorna då jag motade Olle i grind för något som höll på att utvecklas till skada, har varit helt fri från skada.

Inför Stockholm marathon 2011 snittade jag på 50 km/vecka augusti 2010-maj 2011) med 55-80 km/vecka från januari-maj (samt några sjukdomsveckor och nedtrappningsveckor). Även om det kändes bra när jag tränade så resulterade det i långvarig skada och dessutom en sämre tid än nu när jag snittade under 40 km/vecka.

Nu är jag visserligen övertygad om att jag kommer att springa betydligt snabbare än 3:30 h den dag jag klarar av att snitta det dubbla. Men jag tror även att kroppen måste vara redo att tillgodogöra sig träningen. Jag tror att man gör bäst att faktiskt springa på sin "nivå" och successivt höja sig och att det är det som man får bäst resultat av i längden. Just nu går det ett mode i att springa väldigt mycket mängd. Jag har en bekant som inspirerats av diverse bloggare att springa ca, 100-120 km i veckan. Men trots att han har gjort det i över ett år nu så har han förbättrat sig nada jämfört med när han sprang 40 km/vecka och kommer fortfarande inte under 4 h på maran.

Mängd i all ära (viss mängd måste man ju ha och långpassen MÅSTE man ha), men det som oftast saknas för att springa ett maraton hyfsat fort är uthålligheten i marafart. Det får man genom att arbeta upp en generell snabbhet (så man blir bekvämare med hög fart) i kombination långa snabbdistanser i tröskelfart eller strax därunder.

Tack för ett himla bra inlägg! Jag tänker att prio ett för mig är att hålla motivationen, och jag behöver ofta tänka saker i stil med "var nöjd så länge du kommer utanför dörren, fialotta! det är inte förbjudet att gå om du måste gå!" Sen när jag väl springer brukar jag bli mer pepp och glad :). Hur mäter man upp en tröskelfart på bästa sätt? Genom millopp? Och hur lång är en lång intervall? 2 km?

Vad tror du om att fram till våren träna som inför en mara, och sedan köpa en sen reabiljett vid skadefrihet till antingen Göteborgsvarvet eller sthlm maraton, beroende på hur formen är? jag är lite för snål för att betala fullpris och är rätt ointresserad av att mitt resultat kommer med i någon officiell seedingsbas

@Freddie och @Hallonsoda tack för tipsen! Ska verkligen försöka hålla mitt eget vanliga tempo men samtidigt tror jag det kan vara bra att man kanske orkar liiiiite längre innan jag behöver gå en stund och kanske gå lite kortare stunder när man hänger med de andra, prestige och så :) Då blir ju snitt-tiderna bättre tänker jag! Och för den som vill hålla en tumme är det nu på lördag med starttid kl 10 :) Min snälla sambo har dessutom gjort en speciell playlist på spotify för loppet haha så förhoppningsvis hjälper det orken lite extra.

Angående skor så springer jag just nu i Nike Air Pegasus+ 30 och jag älskar dom, rekommenderar dom till alla! Jobbar i dom också för dom är så galet skönt men eftersom mina stortår är väldigt uppåtpekande så jag har nu 2 hål där hahaha.... måste köpa nya att alternera med så vad tror ni kan passa då om man älskar dom jag har nu men vill ha något nytt?

Ni som springer mycket, har ni något presenttips till min sambo som springer mycket? Han långdistansar inte, utan håller sig runt milen, men gör det ett par dagar i veckan. Det känns som att han har det mesta, men det är ju ändå en prylsport ;)

@Hallonsoda Jag köpte faktiskt mina på en svensk hemsida för 650:- (annars beställer jag nästan alltid skor från Wiggle eller Startfitness), har dock 42, så inga barnskor här ;). Fast att ha 42 i löparskor som kvinna kan också löna sig, för den storleken brukar finnas kvar på slutreor. Jag tycker också mycket om Pegasus, fast allra mest tyckte jag om Adidas Supernova Glide i 4:e modellen, när de gjorde om dem till 6:e tappade de mycket av det jag uppskattade med dem *grymtar surt*. Jag tror det kommer att stå mellan Pegasus och Asics Cumulus till sist.

@Aliche Du kan säkert hålla ett högre tempo än vanligt, att ha draghjälp brukar göra en hel del!
Pegasusskorna är ju lite roligare med alla fina färger också. Mina Asics Cumulus jag hade innan var helsvarta, det är ju inte så muntert.

@lady_vip Om jag skulle köpa en löparrelaterad present till mig själv skulle det nog bli något så tråkigt som reflexer, sådana där med LED-lampa, gärna som kan blinka lite flashigt i rött :idea:. En snygg löparväst sitter annars aldrig fel, eller snygga kompressionskläder.

Ni som springer mycket, har ni något presenttips till min sambo som springer mycket? Han långdistansar inte, utan håller sig runt milen, men gör det ett par dagar i veckan. Det känns som att han har det mesta, men det är ju ändå en prylsport ;)

- Pannlampa. Det kan vara väldigt kul i höst och vinter om det finns någon reflexbana i närheten, eller bara göra det möjligt att springa där det inte är upplyst.

- Submaximalt test. Att testa sin syreupptagningsförmåga och att få sin mjölksyratröskel och maxpuls uppmätt kan vara väldigt inspirerande.

- Anmälning till lopp.

- Löparskor. Man kan inte ha för många löparskor.

- Reflexer. Samma som ovan, fast mer livsnödvändigt. Det finns många reflexplagg, t.ex. västar som är både funktionella och hyfsat snygga.

@Aliche Jag köpte mig också ett par Pegasus igår. Har inte hunnit provspringa dem än, men den korta stund på löpbandet kändes bra. Dessutom var de på rea :up:
Jag är dock lite lur på om jag borde ha köpt det par jag provade med lägre drop. 5 mm var det, om jag minns rätt. Jag tror ju på det att försöka ha så naturligt som möjligt och låta foten jobba. Å andra sidan har jag sprungit nu dels i jättegamla skor som jag köpte med inlägg för måååånga år sen. Inläggen åkte ut, men kändes ändå som att gummit lär stelnat. Har också sprungit i ett par skor för hundralappen från Jula när jag fick ont i vaden. Jag kan inte klaga så mycket på sula och löpsteg faktiskt men däremot klämde de mina yttertår, och det funkar inte. Pegasus ska ju vara en neutral sko, så jag tänker att den kan vara bra att springa i och bra till mitt lopp. Känner jag mig själv kommer jag nog snart köpa de med lågt drop snart också. En lön till kan gärna få komma. Och sen kan jag alternera och lära mig lite pö om pö att få mer barfotakänsla. Det är min plan i alla fall!

I övrigt är det galet mycket att göra i mitt liv nu. Hinner inte springa så mycket som jag skulle vilja. Men grundkondidtion finns och framöver tänker jag att det ska hinnas mer. Dubbar ska också fixas inför halkan. Har någon förresten tips på bra dubbar för löpning?

Tack @Freddie och @Philosophia för era förslag! Jag ska botanisera lite, pannlampa, nya skor, kompressionskläder och reflexkläder har han redan. Och ett dumt jobb som betalar alla anmälningsavgifter om de vill delta i lopp. Men nåt schysst kan jag nog hitta med hjälp av era ideer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka