Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @Freddie och @Philosophia för era förslag! Jag ska botanisera lite, pannlampa, nya skor, kompressionskläder och reflexkläder har han redan. Och ett dumt jobb som betalar alla anmälningsavgifter om de vill delta i lopp. Men nåt schysst kan jag nog hitta med hjälp av era ideer!

Jag lägger till en prenumeration på tidningen Spring och böckerna "Löpträning mitt i livet" och/eller "Intervallguiden" av Marcus Nilsson (ett måste för alla!).

Idrottsmassage. Fast risken är att han då tror att du inte tycker om honom.

Jag köpte Nike Free 3.0 igår och förstår nu hur hästar känner sig när de får skor med bättre överrullning, plus att min onda fot (som jag misstänkt gjort ont för att mina gamla skor låste fotbladet) är tusen gånger bättre efter ett löppass med dessa.

Jag köpte Nike Free 3.0 igår och förstår nu hur hästar känner sig när de får skor med bättre överrullning, plus att min onda fot (som jag misstänkt gjort ont för att mina gamla skor låste fotbladet) är tusen gånger bättre efter ett löppass med dessa.

Men visst är de underbara! Jag måste dock varna dig för att börja använda dem till vardags. Jag har mina som vardagsskor och jag kan bara inte gå i något annat. Lite jobbigt nu när snöslasket har kommit.

Sitter o funderar lite på vilken runda jag ska köra idag - vill egentligen köra lite intervall/speedträning, men har inte riktigt någon bra sträcka till det, då jag mest springer på trottoar med massa annat folk, och ibland blir det tvärstopp eller rödljus liksom..
Funkar e.g. bara på helgerna när jag har tid att ta mig ut till passande sträcka, men på helgen viull jag ju köra långrunda liksom?
aarhg. Vinter!

Tjoho!! Hur går det för er alla :)?? Jag är dålig på att konkret mäta eventuella förbättringar, men känner ganska tydligt att passen efter sommarens dekadenta leverne gett resultat! Att springa någon enstaka kilometer på lite under 5 min/km är inte längre någon jätteansträngning.

Gud, det här känns så navelskådande, men ändå, jag gillar att springa en "grundrunda" med totalt 120 höjdmeter på 6 km + 5-10 till km ganska plant på slutet. Långpassen blir inte så långa när det värsta är överstökat från början. Tränar ni mycket i backar? Eller gör ni andra intervaller, typ fartlek?

Har varit lite omotiverad och "bara" sprungit 45 km/vecka de två senaste. Ska försöka öka sträckan litegrann nu i november/december, har ju en vag tanke om maraton och tänker att träningsdosen nog måste upp för att ett sådant ska kunna genomföras på ett lämpligt sätt.

Hejja hejja på er också :banana:!!! det är så himla duktigt att hålla på med jogging när man måste stångas mot november. Kredd till oss!!!
Hur det går? Asdåligt! Har inte sprungit på säkert tre veckor. Det är så mörkt på kvällarna och jag vill inte springa på asfalt. Morgnarna funkar inte, jag åker hemifrån 7 och före dess tycker jag är för tidigt. Helgerna har varit full rulle. Ser ingen ljusning direkt.

Angående maraton och skador etc - vadär det ör signaler man ska vara vaksam på? Vill ju gärna öka distans s att man ftillräcklgt mång km under fötterna, men sen vet jag ju att konditionen byggs upp fortare än ligament etc.
Hade e.g. Lite spänningar över ett knä idag, är dt något man ska reagera på eller är det bara att ligga på?

Körde veckans andra 6.5km, känds helt ok, it lika snabb som tisdagens.
Sen få man ju vara tacksam för att bo så att man kan springa föbi Big Ben om kvällen :love:

Hur fan kommer man igång igen? Det är ju sååå segt och jobbigt och jävligt i början.
Ska springa mitt tredje Göteborgsvarv i vår och just nu känns det väldigt bra att det är rätt länge kvar, om man säger så... Wääh.

25 kilometer utan minsta lilla smärta i höftpariet och jag är in heaven! Ett riktigt härligt pass, snittade 5:37 med långsammaste (första) km på 5:45 och snabbaste på 5:32, så jämt tempo som kändes bekvämt.

Ha en trevlig helg alla tappra löpare!

3 grader, några förjävliga uppförsbackar och en sluttid på 1,06 på sträckan 8,7 km och jag är så inihelsikes nöjd och stolt över mig sälv! Jag trodde inte jag skulle bli så glad och så peppad över att ha klarat av det haha... sista 2 km var inte roliga och jag fick gå sammanlagt ca 10 min men att jag gjorde det, jag kämpade in i slutet och satan i gatan så bra det känns nu även om jag är stel och trött :)

3 grader, några förjävliga uppförsbackar och en sluttid på 1,06 på sträckan 8,7 km och jag är så inihelsikes nöjd och stolt över mig sälv! Jag trodde inte jag skulle bli så glad och så peppad över att ha klarat av det haha... sista 2 km var inte roliga och jag fick gå sammanlagt ca 10 min men att jag gjorde det, jag kämpade in i slutet och satan i gatan så bra det känns nu även om jag är stel och trött :)
Jag var inne och kollade på loppets hemsida för ett tag sen och såg att det verkade vara en tuff bana. Bra jobbat!!

Jag kom ut en runda idag, så skönt! 7,5 km. Jag har googlat olika fartleksupplägg och ska börja köra det. Ska försöka ta bilen till jobbet någon dag i veckan för då kan jag stanna till vid ett friluftsområde med upplysta spår på hemvägen.

Bra jobbat @Aliche! För min del blev det ett DNS på Vinterloppet pga sjukdom. Men jag kravlade mig i varje fall iväg och gjorde några löpskolningsövningar (till och med det var lite för pulshöjande, så det var väldigt bra att jag inte sprang) och lite bålträning.

Jag är fortfarande nöjd med mina nya löparskor! Sprang 10 km för andra gången i år (började springa i slutet av september) och det gick på 1.05 vilket känns helt OK med tanke på hur lite jag har sprungit och att jag är överviktig. Jag har väl kanske ökat på distans lite väl snabbt, men å andra sidan har jag i snitt sprungit en gång i veckan, så kroppen har haft tid att läka mellan gångerna. Värsta problemet har dock varit den där eländiga foten, och den är tusen gånger bättre med de här skorna. Det är som om låsningen arbetas bort när framfoten kan flexa och arbeta som den är skapt för att göra.

Första gången jag sprang i nya skorna fick jag träningsvärk i småligamenten runt höfterna, men då sprang jag fortare (5 km i 6-minuterstempo). I dag är det konstigt nog rygg, axlar och nacke som känns. Inte på något skadligt sätt, mera skönt-ont.

Målet nu är att hålla igång under vintern. Terrängslingan med sina hemska backar har varit kanon för uppträningen, jag har sprungit långsamt och skonsamt för lederna men fått jobba på flås och benstyrka. 10 km på asfalt är mycket enklare än 7,5 på terrängslingan. Nu får dock terrängen vara, för det är så lerigt och jag vill inte skita ner nya skorna. Gamla skorna vill jag inte springa med på ett tag om jag ens ska springa med dem alls. Måste försöka hitta ett par flexibla dojor som funkar på vintern och i terrängen helt enkelt.

En tur på 11 km i regnet idag. Temperaturen kan jag inte klaga på dock, det var närmare 10 grader.
Sitter och kikar på skor och känner hur beslutångesten blir närmast förlamande som alltid. Jag springer alltid i neutrala skor (tenderar snarare att under- än överpronera) och har alltså ett par Adidas Supernova Glide utöver de Nike Air Pegasus som ska bytas ut. Har ni några tips på neutrala skor? Jag har haft (och gillat) Asics Cumulus och Mizuno Waverider utöver de jag har nu. Sen har jag ett par Saucony Kinvara till snabba pass också, men det var länge sedan jag körde ett renodlat intervallpass så de står mest och ser vrålsnygga ut i hallen.

Idag kom jag ut och körde mitt första pass med fartlek. 5,5 km. Jobbigt! Men förhoppningsvis effektivt.

Jag läste på någon träningssida att när man börjar bli lite äldre så är det jobbiga inte att springa långt utan att springa snabbt. Så då är det ju såklart springa snabbt som blir mitt mål! :D

@Philosophia S miltid på 46(?) min är ju grymt! Kanske jag kan nå dit? Mina ben är nog i alla fall dubbelt så långa som dina, philo!;) (Jag är 1,83)

Jag har haft samma uppsättning adidas- och nikeskor som du @Freddie, så jag har noll tips!

Har kommit in i någon liten motovstionssvacka, tycker det är jobbigt att springa i 5:20-tempo och kämpar inte riktigt i uppförsbackarna. på senare tid har jag sprungit rätt långa, långsamma pass (21 km i lördags och 15 idag) och antar att jag inte riktigt är van vid belastningen än. Well well!

Förresten, springer ni innan frukost? Jag gör det ibland men tycker det är klurans!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka