Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Hallonsoda Springer nästan aldrig innan frukost. För något år sedan gjorde jag det ganska ofta, men jag har blivit för bekväm. På vardagarna brukar jag dessutom gå med sonen till skolan och ska jag springa innan dess måste jag gå upp lite väl tidigt för min smak.

Om du tycker att det är jobbigt att springa i 5:20-tempo ska du inte göra det under längre stunder, tänker jag. Det är ju inte meningen att distanspass ska kännas jobbiga, det jobbiga tycker jag du kan spara till intervall-, snabb- och fartlekspass! I perioder springer jag utan klocka nästan varje pass, för att lyckas hålla ett tempo som är bekvämt hela vägen. Har väldigt lätt för att öka farten lite för varje kilometer annars och avsluta i 4:50-tempo, trots att det innebär att jag andas som om jag vore akut döende...

@Freddie Jag har ett par Brooks PureFlow som jag sprang halvmarathon i. Har aldrig sprungit i Brooks förut men dessa var grymt sköna! 3 mm drop men ändå tillräckligt mycket dämpning för att fötterna inte ska totaldö av 21 km asfaltslöpning.

@Hallonsoda Jag springer innan frukost ibland. Om jag ska springa lite längre/hårdare kanske jag dricker en kopp kaffe och äter en banan innan jag drar ut, men jag har sprungit både intervaller och hyfsat långa pass på fastande mage. Klarar det ganska bra. Vad är det du tycker är klurigt?

Jag gav blod måndag förra veckan och undvek därför att köra några intervallpass. Istället sprang jag ett par långa, lugna pass, bland annat till jobbet tillsammans med en träningsgalnen professor på min institution! Totalt 24 km blandat asfalt, grusväg, skogsstig och obanat. Funderar på att springa hem från jobbet någon dag, fast då får det nog bli en upplyst, asfalterad väg då jag inte har någon lust att irra bort mig i en stor, mörk urskog :p.

Igår sprang jag ett av de intervallpass som var standard förra vintern och som jag nog tänker fortsätta med i år, nämligen 6x5 min med 1 min gåvila. Försöker springa i tröskelfart, vilken jag egentligen inte har någon riktig uppfattning om men jag antar att den ligger någonstans mellan halvmarafart och milfart. Igår höll jag mig mellan 4:24-4:35 vilket kändes rätt lagom, varken för hårt eller för lätt liksom.

Åh jag önskar jag kunde springa i 5-6 min tempo! :) Jag var glad över mitt 7:40 tempo i lördags haha.. Hur lägger ni upp era intervallpass? Jag känner jag måste lägga in såna också nu tillsammans med mer styrketräning speciellt för säte och höfter så jag klarar av milen nästa år- målet! Tränar ni någonting speciellt styrkemässigt för att orka med och optimera löpningen?

Jag springer innan frukost ibland, har inga problem med det. Men jag springer ju inte så långt. Jag kommer nog huvudsakligen att hålla mig till att springa max en timme, blir så sjukt uttråkad av längre sträckor. Det ska vara om man är någonstans där det är jättefint, eller på sommarn när dagarna är långa.

Det sagt, så har inte bara jag utan tydligen även min man varit inne och smyggluttat på Stockholm halvmaratons hemsida... :nailbiting:

En positiv sak som hänt den här veckan är att jag har börjat få löpsug. Sånt som jag bara tror är en myt att det existerar under de perioder när jag inte springer...

Åh jag önskar jag kunde springa i 5-6 min tempo! :) Jag var glad över mitt 7:40 tempo i lördags haha.. Hur lägger ni upp era intervallpass? Jag känner jag måste lägga in såna också nu tillsammans med mer styrketräning speciellt för säte och höfter så jag klarar av milen nästa år- målet! Tränar ni någonting speciellt styrkemässigt för att orka med och optimera löpningen?

Det kommer, Aliche! :) Bara att gneta på! Jag började på 7.30-tider för två månader sedan, men nu har jag sprungit milen i 6.30-tempo och halvmilen i 6.00-tempo. Är dålig på att göra intervallträning och sånt, dock. Jag bara springer... Milen under timmen innan årsskiftet skulle vara trevligt.

@svea jag hoppas kunna springa Premiärmilen den 29 mars på under en timme :) Men jag insåg efter Vinterloppet att jag måste styrketräna mer för att orka ordentligt, blev så himla stum i höfterna sista kilometerna.

Jag springer oftast två rundor som jag altinerar beroende på vädret. Använder mig av endomondo och enligt den är rundorna på ca 7 km ungefär. Dom är oftast lite längre och jag springer fortare vid dåligt väder.... Tycker själv inte att det går fortare eller lättare i motvind...
Funderar på att börja intervall träna och träna lite mer i backe för att komma i bättre form. Blir ju lätt att man lägger sig i ett bekvämt tempo annars när man vänjer sig vid rundan.
Jag springer endast för att må bra och inte gå upp i vikt. Tycker det rensar huvudet så bra och jag mår så mycket bättre psykiskt när jag kommer hem igen.

@Hallonsoda Springer nästan aldrig innan frukost. För något år sedan gjorde jag det ganska ofta, men jag har blivit för bekväm. På vardagarna brukar jag dessutom gå med sonen till skolan och ska jag springa innan dess måste jag gå upp lite väl tidigt för min smak.

Om du tycker att det är jobbigt att springa i 5:20-tempo ska du inte göra det under längre stunder, tänker jag. Det är ju inte meningen att distanspass ska kännas jobbiga, det jobbiga tycker jag du kan spara till intervall-, snabb- och fartlekspass! I perioder springer jag utan klocka nästan varje pass, för att lyckas hålla ett tempo som är bekvämt hela vägen. Har väldigt lätt för att öka farten lite för varje kilometer annars och avsluta i 4:50-tempo, trots att det innebär att jag andas som om jag vore akut döende...

Tycker det låter rätt härligt att du har krafter kvar till andningsfrekvens fem gånger snabbare än det normala på slutet :D! Sen vet jag inte hur bra det är ur konditionsförbättrande och skadepreventionshänseende, men stake har du ju!!

Jag springer oftast ganska långt för att jag trivs med det, och för att förbränna mycket kalorier. Ibland kör jag inslag av fartlek och intervaller, men jag har aldrig haft någon renodlad sådan träningsplan. Det är dock dags att ändra på det nu, eftersom att jag gärna vill förbättra tiderna genom mer intervallträning!

Nu måste jag dock springa typ 15 km några gånger i veckan för att kompensera för stort godisintag. Jag blir aldrig mätt av bröd, pasta och sockrade ting, utan bara sugen på mer, mer, mer, till mängderna blir kopiösa. Det känns ganska exakt som när jag snusade och hade ett sug efter nikotin jämt. Är superless på de här svullsessionerna. Känner inget äckel inför mig själv som i mina ätstörda ungdomsdagar men blir trött på att jag återupprepar samma mönster jämt och vill verkligen att min viljestyrka ska segra över detet-excesserna.

Följaktligen tänker jag att även om det känns pseudovetenskapligt så måste jag väl erkänna att mitt belöningssystem av nån anledning inte kan hantera snabba kolhydrater. Från och med nästa vecka ska jag därför gå över till en kost med fri tillgång på allt som inte är socker, friterat eller vetemjöl (vegetarisk LCHF-ish, I guess). Förhoppningsvis kan jag då även springa lite kortare sträckor men med mer kvalité :).

@Hallonsoda Jag springer innan frukost ibland. Om jag ska springa lite längre/hårdare kanske jag dricker en kopp kaffe och äter en banan innan jag drar ut, men jag har sprungit både intervaller och hyfsat långa pass på fastande mage. Klarar det ganska bra. Vad är det du tycker är klurigt?

Jag gav blod måndag förra veckan och undvek därför att köra några intervallpass. Istället sprang jag ett par långa, lugna pass, bland annat till jobbet tillsammans med en träningsgalnen professor på min institution! Totalt 24 km blandat asfalt, grusväg, skogsstig och obanat. Funderar på att springa hem från jobbet någon dag, fast då får det nog bli en upplyst, asfalterad väg då jag inte har någon lust att irra bort mig i en stor, mörk urskog :p.

Igår sprang jag ett av de intervallpass som var standard förra vintern och som jag nog tänker fortsätta med i år, nämligen 6x5 min med 1 min gåvila. Försöker springa i tröskelfart, vilken jag egentligen inte har någon riktig uppfattning om men jag antar att den ligger någonstans mellan halvmarafart och milfart. Igår höll jag mig mellan 4:24-4:35 vilket kändes rätt lagom, varken för hårt eller för lätt liksom.

Haha vad kul det låter!!! Jag blir så inspirerad av din träningsmängd :D, tycker det är asimponerande att du kan jobba efter att ha kutat 24 km terräng! Själv skulle jag vara en skakig, våt fläck helt utan tonus i annat än andnings- och hjärtmuskulatur.

Igår testade jag att springa intervaller på 1 km x2 eftersom att det är lätt gjort när man har endomondo som tar km-tider :angel:. De gick på typ 4:40, plant underlag. Hoppas kunna förbättra mig till våren och dess lopp!!

Jag vet inte varför det är segt att träna innan frukost!! haha jag önskar att jag hade någon teori! kanske är det att jag inte är van??

Senast ändrad:
@Hallonsoda Oh ja, jag har stake :D! När det kommer till löpning så är jag faktiskt ganska hardcore. Springer i spöregn, när det haglar så intensivt att det gör ont, när jag är trött som satan och när jag egentligen inte har lust.
Jag borde dock också satsa mer på intervaller, nu blir det väldigt mycket distanslöpning. Springer aldrig kortare än 10 km i princip. Idag blev det 16 km och på söndag ska jag och en kompis ge oss på att springa 25 km med stopp för fika någonstans efter halva sträckan.

För några år sedan då jag var lättare och snabbare kunde jag springa milen på knappt 48 minuter utan att halvt avlida efteråt, då sprang jag mycket korta intervaller och backträning. Nu får jag verkligen kämpa hårt om jag ska under 50 minuter.

Och du, vill du prata med någon som äter alldeles för mycket godis, prata med mig :angel:. Jag försöker dock att inte kompensera godisintag med löpning eftersom det bara ökar suget, det blir en ond spiral och jag vill aldrig bli så svårt sjuk i min ätstörning som jag var för tio år sedan.

Jag provade LCHF för ett drygt år sedan och det fungerade bra på för min hjärna. För löpningen dock... Jävlar, det var som att springa med två stockar till ben. Jag led mig igenom varenda kilometer, trots att jag sänkte tempot med en hel minut per km. Funderar dock på att lägga om kosten efter att jag har nått mitt mål för året (200 mil, har bara drygt 6 mil kvar nu!), för mitt andranamn är verkligen Sockerråtta.

@Hallonsoda Ska väl erkännas att arbetsdagen kanske inte var min mest effektiva någonsin :p(för att inte tala om hur trött jag var på min ridlektion senare på kvällen, men mer i huvudet än fysiskt faktiskt!), men jag är rätt så van vid att träna mycket och långt.

Tycker f.ö. att det låter lite vanskligt att kompensera sockerintag med löpning. Får dock säga att jag förstår dig - jag har också ätstörningsbakgrund (vem har inte?) och det är mycket lättare för mig att äta saker och må bra i mig själv om jag också tränar. Har dock dragit ner på träningsmängden ganska mycket sen jag skaffade häst i somras (av naturliga skäl), men å andra sidan får jag mer naturlig rörelse och vardagsmotion i och med stallsysslorna och ridningen. Trivs bättre med mig själv och mitt liv nu när jag tränar 6-9 h/vecka än när jag tränade 12-15/h vecka.

Jag har bestämt mig för att sätta ett mål på 130 mil under nästa år, det blir ju faktiskt bara 2,5 mil i veckan! Känns som ett rimligt mål för mig både orkesmässigt och tidsmässigt :) Jag är en såndär människa som fungerar bäst med tydliga uppsatta mål att sträva efter och gärna överträffa så 130 mil under året och minst 3 lopp på 1 mil tänker jag uppnå. Har ni andra några mål inför nästa år?

@Aliche Låter som ett bra mål!

Jag satt 100 mil som mål för 2013 (och uppnådde det den 30 december, så det var med minsta möjliga marginal), ett halvmaraton, två millopp och ett femkilometers. Dessutom hade jag tidsmål (milen under 50, halvmilen under 25, halvmaraton under två timmar).Det var skönt att ha bockat av alla saker vid årets slut!

I år har jag alltså satt 200 mil som mål och är alldeles snart klar. Hade dessutom som mål att springa Göteborgsvarvet snabbare än 2013 och det gick fint det med (om inte annat för att det var så äckligt varmt år 2013 att jag vill bryta redan efter en kilometer). Jag fungerar också bäst med tydliga mål, det är nog 200-milsmålet som fått mig att ta mig i kragen och springa även när det varit riktigt pissväder.

Jag har inte bestämt mig för vad för mål jag ska sätta till nästa år. Kanske 250 mil, eller så låter jag bli att fokusera på sträckan och sätter bara tidsmål i stället. Någonting blir det!

@Freddie Jag tror nog man ska variera målen så de inte bara blir större och större utan som för dig kanske mer fokusera på tider ett år, för mig iallafall kan jag bli lite för envis så jag inte slutar ökar på målen fast jag kanske nått min gräns :)
Jag skulle vilja springa milen på under 60 min under nästa år, får se om jag lyckas med det. Jag tror ordentlig och regelbunden styrketräning och yoga under vinter nu tillsammans med intervallträning (blä!) är biljetten till bättre löpteknik inför våren, skulle gärna vilja bli av med min snapping hip också så rejält med stretching alla dagar i veckan får det nog bli.

Det lutar åt att jag inte sätter något mål för sträckan, eller att jag har samma som i år. Jag är mer sugen på nya, roliga lopp. Kanske något terränglopp!

Och där sa du någonting, yoga och styrketräning borde jag verkligen sätta upp på to do-listan för nästa år.

Jag ska försöka börja, eller nej, jag SKA börja gå på skivstångspassen på Friskis. Jag gick på dom förut och dom är så tokbra träning, verkligen heeela kroppen och mycket lår och rumpa vilka ska motverka mina stumma höfter har jag läst :) Roliga är dom dessutom, varför slutade jag gå?
Mitt mål från nu fram till årsskiftet är 2 skivstångspass i veckan och minst 1 yogapass som komplement till löpningen. Ska bli så spännande att se den 29 mars hur allt (förhoppningsvis) jobb påverkar tiderna!

Vad kul @Philosophia! Jag var i Berlin och sprang i Tiergarten i somras, nästan så att man blir lite sugen på ett maraton där någon gång.

Själv är man förkyld utan bara helskotta, så det blir ingen träning på några dagar.

Jag plockade med löparskorna till Liverpool och fick ett par fina rundor längs floden. Lyckades gneta mig runt halvmilen under halvtimmen och springa en 12-kilometersrunda under 6.30-tempo, så jag är ganska nöjd med mig själv (och försöker att inte låtsas om hur platt det är att springa längs en flod...).

Jag plockade med löparskorna till Liverpool och fick ett par fina rundor längs floden. Lyckades gneta mig runt halvmilen under halvtimmen och springa en 12-kilometersrunda under 6.30-tempo, så jag är ganska nöjd med mig själv (och försöker att inte låtsas om hur platt det är att springa längs en flod...).

Platt är bra! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka