Vad kul med London maraton! Mitt bästa tips är nog att först och främst jobba med grunden: Börja öka distansen på ett pass i veckan med ett par kilometer i taget. Stressa inte fram långpassen (eller farten för den delen), för det är då skadorna kommer. Lägg mycket(!) fokus på bål- och höftstyrka.
Det förrädiska med löparskador är att det ofta känns fantastiskt bra och sedan - pang, bom- så kommer de. Ofta tror man att man att man vid exempelvis benhinneinflammation får någon förvarning och att det bara är att backa bandet om man får ont. Sällan är det så, när smärtan väl är ett faktum så har man ofta flera månader av rehab framför sig.
Oh, det låter ju mindre kul..
Jag har köpt en bok, som tydligen ska vara lite av en löpares bibel, ("The runners handbook") och hoppas få den rätta kunskapen där om både mat men också extra träning av muskelgrupper etc.
Gällande distans ja, tjejen i affären där jag köpte skorna idag rådde mig, precis som dig, at spendera resten av året med att bygga upp distans, och sedan första veckan i January börja med ett av de 17-veckors program som finns, som då tar mig fram till Mara.
Herregud. Vad har jag gett mig in på?!