Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kul med London maraton! Mitt bästa tips är nog att först och främst jobba med grunden: Börja öka distansen på ett pass i veckan med ett par kilometer i taget. Stressa inte fram långpassen (eller farten för den delen), för det är då skadorna kommer. Lägg mycket(!) fokus på bål- och höftstyrka.

Det förrädiska med löparskador är att det ofta känns fantastiskt bra och sedan - pang, bom- så kommer de. Ofta tror man att man att man vid exempelvis benhinneinflammation får någon förvarning och att det bara är att backa bandet om man får ont. Sällan är det så, när smärtan väl är ett faktum så har man ofta flera månader av rehab framför sig.

Oh, det låter ju mindre kul..
Jag har köpt en bok, som tydligen ska vara lite av en löpares bibel, ("The runners handbook") och hoppas få den rätta kunskapen där om både mat men också extra träning av muskelgrupper etc.
Gällande distans ja, tjejen i affären där jag köpte skorna idag rådde mig, precis som dig, at spendera resten av året med att bygga upp distans, och sedan första veckan i January börja med ett av de 17-veckors program som finns, som då tar mig fram till Mara.

Herregud. Vad har jag gett mig in på?! :p

Vilken passande tråd, den här vill jag hänga med på! :)

Löpning har aldrig varit något jag alls tyckt om, mest för att jag aldrig springer nog kontinuerligt för att komma förbi den berömda tröskeln :o Förra året kom jag igång bra och insåg hur roligt det kan vara med löpning, men sen kom vintern och jag la av i vanlig ordning :banghead:
Efter en del spinning i våras och i höst har jag upptäckt tjusningen med pulsklocka och börjat få upp kondisen lite, så nu har jag äntligen börjat komma igång med löpning igen. Och det är ju så skönt när man väl kommer sig ut och framförallt efteråt. :banana:
Min plan nu är att hålla igång med löpningen även under vintern för att inte tappa det igen, så nu behöver jag era bästa tips för vinterlöpning? Hur kalla grader är realistiskt att ha som mål att springa i? Hur mycket kläder kan behövas? Och framför allt, hur motiverar ni er att ta er ut under dåligt väder, regnrusk eller halvt snöstorm? Bor i Luleå, så vintern kommer fort..

@GoLightly Såhär beskrivs övningen i en artikel på Funbeat: En bra övning för att stärka upp höftböjaren är enbensstående som genomförs genom att man står upprätt och skjuter fram höften (knip ihop skinkorna), lyft ena benet över 90 grader, håll kvar i några sekunder och dutta sedan ner foten i marken och repetera. Upprepa 15-20 gånger per ben. Utför övningen långsamt och känn hur motsatt skinka aktiveras för att stabilisera när du når 90 grader.

Hehe, jag hoppas för den stackars mannens skull att vi slipper mötas i löparspåret framöver!

@Cloudberry Jag sprang i vintras och förra vintern utomhus när det var närmare -20 grader och för mig är det inga problem, men jag vet att somliga får svårt med andningen när temperaturen når under -10. Det är knöligt med klädseln ju kallare det är tycker jag, eftersom det är oundvikligt att man fryser i början. Jag brukar tänka att jag ska klä mig som om det vore tio grader varmare (om det inte blåser kraftigt) och det tycker jag fungerar bra.

En kall dag har jag på mig underställ i funktionsmaterial, långärmad löpartröja, långa tights och lite tjockare strumpor (i funktionsmaterial de också), löparjacka, handskar och pannband eller mössa. Vanliga skor, med undantag för när det är oplogat och isigt, då har jag dubbade skor från Icebug.

När det kommer till motivationen bestämmer jag mig i förväg för att springa vissa dagar (oftast fyra eller fem) och sen gör jag det. När det är blåser kallt och snöslaskar tar det ju onekligen emot och därför ser jag till att springa mina längre pass när vädret är bättre, så att jag kan utnyttja dagarna med skitväder till att springa kortare rundor. I värsta fall, om jag verkligen inte lyckas övertyga mig själv om att det är en bra idé att springa ute så får det bli intervallträning på gymmets löpband.

@Cloudberry Jag sprang i vintras och förra vintern utomhus när det var närmare -20 grader och för mig är det inga problem, men jag vet att somliga får svårt med andningen när temperaturen når under -10. Det är knöligt med klädseln ju kallare det är tycker jag, eftersom det är oundvikligt att man fryser i början. Jag brukar tänka att jag ska klä mig som om det vore tio grader varmare (om det inte blåser kraftigt) och det tycker jag fungerar bra.

En kall dag har jag på mig underställ i funktionsmaterial, långärmad löpartröja, långa tights och lite tjockare strumpor (i funktionsmaterial de också), löparjacka, handskar och pannband eller mössa. Vanliga skor, med undantag för när det är oplogat och isigt, då har jag dubbade skor från Icebug.

När det kommer till motivationen bestämmer jag mig i förväg för att springa vissa dagar (oftast fyra eller fem) och sen gör jag det. När det är blåser kallt och snöslaskar tar det ju onekligen emot och därför ser jag till att springa mina längre pass när vädret är bättre, så att jag kan utnyttja dagarna med skitväder till att springa kortare rundor. I värsta fall, om jag verkligen inte lyckas övertyga mig själv om att det är en bra idé att springa ute så får det bli intervallträning på gymmets löpband.

Tack för alla tips! :D
Min största motivation just nu är att träna upp orken och hålla igång löpningen fram till "vår-vintern", här finns milslånga plogade isvägar i skärgården som är helt underbara när solen böjar titta fram, så då vill jag var i bra löpform och kunna njuta till max av vårsolen och isvägarna! :love:

Benmusklerna är i värre skick än konditionen, framför allt höfterna blir stumma efter några kilometer och mjölksyra i benmusklerna kommer fortare än andnöd, så jag ökar långsamt på löpmängden och ska testa höft-tipsen här i tråden :)

Tänkte höra med er vad ni använder för skor under höst och vinter?
Tycker det är så obehagligt när det Chippar snöslask mellan tårna :p
Funderar på om det finns vattentäta och lite varmare skor att springa i?
Jag var ute på en runda på strax över 7 km idag och kände mig inte så pigg i benen....
Var bort rest under helgen och åt och vilade mig massa. Är nog det jag får äta upp nu :( Tog ändå en mindre runda på 5 km igår för att mjuka upp kroppen.
Jag gillar verkligen att jogga då det är så skönt för hjärna och kropp, allt känns mycket bättre när man joggat klart och problemen är i te lika stora efter!

Någon som har bra tips på hur man lägger upp träning med pulszoner/pulsklocka för optimal träning? Jag har nyligen skaffat en Garmin 220 och det är väldigt roligt att se hur pulsen ligger, följa träningspassen med mera, men jag känner att jag har dålig koll på hur jag ska planera passen med hjälp av den för att få ut så mycket som möjligt av klockan och löpturen? :confused:

Idag har jag varit iväg på en 5 kilometersrunda, tiden blev 31.23, så än går det långsamt :o :)

Någon som har bra tips på hur man lägger upp träning med pulszoner/pulsklocka för optimal träning? Jag har nyligen skaffat en Garmin 220 och det är väldigt roligt att se hur pulsen ligger, följa träningspassen med mera, men jag känner att jag har dålig koll på hur jag ska planera passen med hjälp av den för att få ut så mycket som möjligt av klockan och löpturen? :confused:

Idag har jag varit iväg på en 5 kilometersrunda, tiden blev 31.23, så än går det långsamt :o :)

Jag springer sällan med pulsband, men det finns flera sätt att använda pulsklocka.
  • Du kan se om pulsen sjunker på en given sträcka i en given hastighet och kan på så sätt se hur konditionen förbättras (men det märker man ju även utan att kolla på pulsen)
  • Du kan använda pulsen som ett verktyg vid intervaller, t.ex. att klockan ska larma när du når en viss hög puls och då ska du gå över till jogging för att sedan öka farten igen när pulsen har sjunkit till en viss puls.
  • Sedan kan du träna specifikt i olika pulszoner, t.ex. tröskelträning, men för det behöver du ha mer än ett hum om vad du har för puls i olika zoner.

Tänkte höra med er vad ni använder för skor under höst och vinter?
Tycker det är så obehagligt när det Chippar snöslask mellan tårna :p
Funderar på om det finns vattentäta och lite varmare skor att springa i?
Jag var ute på en runda på strax över 7 km idag och kände mig inte så pigg i benen....
Var bort rest under helgen och åt och vilade mig massa. Är nog det jag får äta upp nu :( Tog ändå en mindre runda på 5 km igår för att mjuka upp kroppen.
Jag gillar verkligen att jogga då det är så skönt för hjärna och kropp, allt känns mycket bättre när man joggat klart och problemen är i te lika stora efter!

Jag har mina vanliga löparskor under vintern. Jag blir varm om fötterna när man springer så jag behöver inget extra. Däremot har jag gärna tunna ullstrumpor vintertid eftersom ull värmer även det är blött. Men jag har för mig att jag har sett vanliga löparskor (alltså inte terrängskor) som har gore tex.

Idag har det regnat nonstop här, rätt rejält dessutom. Fy fasiken vad tungt det är att ta sig ut i sådant här väder! Nåväl, efter att ha diskuterat med mig själv i närmare två timmar drog jag på mig löparstassen och begav mig ut på en milrunda. Som alltid klär jag mig för varmt när det är ruggigt ute. Man huttrar ju bara man tittar ut genom fönstret, men efter två kilometer löpning inser man att handskar och jacka var överflödigt. Väst hade räckt alldeles utmärkt.

Höften är fortsatt smärtfri, tack och lov. I morgon får det bli löpband, det ska fortsätta regna i två, tre dygn och då passar jag på att köra intervaller inomhus.

Idag har det regnat nonstop här, rätt rejält dessutom. Fy fasiken vad tungt det är att ta sig ut i sådant här väder! Nåväl, efter att ha diskuterat med mig själv i närmare två timmar drog jag på mig löparstassen och begav mig ut på en milrunda. Som alltid klär jag mig för varmt när det är ruggigt ute. Man huttrar ju bara man tittar ut genom fönstret, men efter två kilometer löpning inser man att handskar och jacka var överflödigt. Väst hade räckt alldeles utmärkt.

Höften är fortsatt smärtfri, tack och lov. I morgon får det bli löpband, det ska fortsätta regna i två, tre dygn och då passar jag på att köra intervaller inomhus.
Vad duktig du är som kom ut! Själv stannande jag inne och tröstade mig med havreflarn istället. Någon kick behöver jag uppenbarligen om kvällarna, även om jag inte alltid lyckas få den att bestå i något så konstruktivt som träning. Nåväl, i måndags sprang jag 20 km, varav iaf 10 var ganska jobbig terräng (18 km spåret i skatås + lite till). Kanske kan det vara bra med två vilodagar efter ett sånt pass som är en rätt stor ansträngning för min nuvarande träningsmässiga status.

Det är så himla himla roligt att springa i skogen!!!! Åh det ger verkligen så fruktansvärt mycket att engagera hjärnan mer i rörelsemönstret typ, iaf jag fokuserar in så sjukt mycket mer på aktiviteten. Sen gör det nog sitt till att jag inte kan pressa mig på samma sätt när det är massa rötter som hotar att döda mig om jag blir för trött och klumpig. Det gör nog också att hela grejen blir mer positivt betingad.

@Freddie är det som jag minns? Det är kul att springa i regn???? jag tänkte att jag måste ha fabricerat minnet idag

Senast ändrad:
Jag åt 200 gram choklad efter träningen, löpningen är dessvärre inte kick nog.

Vi har helt fantastiska vägar att springa på här. Mycket vackra skogsstigar och många kilometer längs med vattnet, i rätt väder är det fan näst intill en religiös upplevelse :D. I oktoberregn not so much. Men regn kan faktiskt vara riktigt behagligt! Till och med ösregn kan vara härligt. Idag var det dock för grått och kallt, en dag då solen inte visade sig minsta lilla.

I september minns jag att det regnade varje dag i två veckor, då sprang jag utomhus fem dagar i veckan och kom hem mer eller mindre dränkt varenda gång. Har inte varit på gymmet sedan i juni, har helt enkelt bestämt mig för att jag SKA springa i alla väder. I början av året sprang jag till exempel i -10 grader och hagel som gjorde sinnessjukt ont att få på sig (well, det var kanske inte min bästa löptur...). Men någon gång ska man ju utnyttja sitt gymkort också och löpband är rätt praktiska när det kommer till back- och intervallträning tycker jag.

Har ocksa varit ute och sprungit i regnet idag, och genomfort mitt forsta traningspass specifikt med sikte pa London Maraton!
Blev en runda pa 5 km - kandes oroligt motigt redan efter 2km, men efter ytterligare nagon km hade jag kommit over den troskeln och hade utan problem kunnat fortsatta springa, men det kandes som en bra latt forsta distans.
Ska nu bygga upp loparvanan fram tills nyar och darefter borja springa efter en 17veckors plan.

@Hallonsoda , @Freddie - for mig ar det nastan tvart om! Foraldrarna bor ute i Ystad, sa nar jag ar dar forsoker jag utnyttja miljon och springa langs med strander och i sandskogen, men jag undrar om jag inte foredrar storstadsmiljon. I skogen och pa stranden blir jag faktiskt latt uttrakad, da det ar mycket av samma utsikt - i tatort finns det dock mycket mer att titta pa + att alla fottrafikanter gor att man far sick-sacka och halla sig uppmarksam sapass att man nastan glommer man springer!

Tack för svaret @Philosophia. Får ta och skaffa mig ullstrumpor. Tycker det är kallt när regn och snöslask öser in i skorna.
Var idag ute och joggade 7,2 km i höstrusket. Det var kallt och jag ångrade snabbt att jag inte tagit på mig vindjacka utanpå den vanliga jackan....
Men tog mig runt trots allt i blåsten.
Är inne i en riktig svacka som jag verkligen inte vill något annat än ligga i soffan och halvsova. Har fullt krig med mig själv varje dag. Vet ju att jag antagligen inte hinner ut på lördag efter jobbet. Men kan ta en sväng före jobbet på söndag hoppas jag.

Ett riktigt härligt pass idag! Ganska jobbigt, men det är samtidigt skönt att ta ut sig. Bestämde mig för ett lite snabbare distanspass och hade som mål att springa milen under 50 minuter. Vädret var behagligt och jag lyssnade på "Analfabeten som kunde räkna" med Björn Granath som uppläsare, perfekt sätt att distrahera sig från tankarna om hur jävla jobbigt det är att hålla rätt tempo de sista kilometerna. Klockan pep en mil efter 49:56 - jag hade ju marginal till och med :angel:.

Nu ska jag cykla med sonen till terminens första skoldisco och senare i kväll blir det bio med maken. Bra inledning på helgen det här!

Igår blev det en lugn mil, härligt! Dock är jag inte riktigt nöjd med sulorna i mina skor. På ena sidan av foten, den sidan som är närmast hålfoten, så slutar den liksom för tidigt, så att jag springer på skarven (svårt att förklara). Så jag får lätt blåsor och skav.

Igår blev det en lugn runda på 5 km. Eller, de första 3 sprang jag med en granne som sprang väldigt sakta. När hon avvek hemåt sprang jag 2 km till i högre tempo.

Jag tror förresten att jag ska försöka springa en halvmara till våren och försöka göra det på under 2 timmar. Det går ett lopp den 25 april t ex. Vi får se.

Nu har jag byss sprungit en trevlig runda på 6.5km - lite blåsigt idag men p.g.a. Storstad är det mer eller minre vindstilla på de flesta punkter ändå. Dessutom får dt ju sägas att det är ju inte helt fe för motivationen att kunna springa med ett upplyst Tower Bridge som utsikt! Hade dt varit lättare att visa bilder på Buk had jag gjort så :)

Var också ute på lånrunda i söndags - ungfär en mil blev det då, men med lite gång iblandat, och nån paus för o beundra utsikten ;) sprang dessutom in på en mataffär och köpte dricka då det var oväntat varmt ute!
Hittils går förberedelserna bra alltså, och vinters jobbigheter ännu en bit bort!

Nu börjar ju Vinterloppet närma sig (eeeeeeeeek!!) och jag kände igår när jag sprang en runda på ca 6 km att jag blev otroligt stum i höfterna och idag känns de ömt i dom, är det något jag gör fel eller är jag bara överansträngd? Kan man undvika just stumhet i höfterna när man springer genom teknik, stödstrumpor eller liknande? Känns inte så kul att veta att efter 5 km börjar det bli stumt och efter 6 går det knappt längre när Vinterloppet är 8,6 km... Innan har jag kunnat springa nästan 7 innan det blev jobbigt och då mest andningen, höfterna är nytt. Jag springer ca 3 ggr/vecka och då 2 ggr kortare rundor på 3-4 km och sen en längre emellan på 6-8 km (om jag inte dör vill säga :) )

Upplever det som att jag får jobbigare att springa både med andning och leder när jag gör det på EM/kväll och man har ätit lunch, blir då tung i kroppen medans om jag springer på morgonen innan frukost känner jag mig mycket lättare, dock utan mat orkar jag inte mer än ca 4 km iofs... moment 22 det där! Tips någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka