Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag började springa med minimalistiska skor i somras. Började med AquaSocks, men har nu övergått till gamla hederliga SOCKIPLAST istället![]()
Har haft jättemycket problem med fötterna tidigare (har nedsjunket/uttrampat fotvalv + kraftig hallux valgus, ingen dröm för en löparfot) när jag sprang med dämpade skor, men känner i princip ingenting av det nu. Är mycket nöjd, men "omställningen" var GRYM. Fick inte så mycket träningsvärk, utan det var mer bara allmänt jobbigt och tungt, som om allting var en enda lång och seg uppförsbacke. Inte kul alls, men plötsligt en dag så var det som att jag äntligen var uppe på krönet och då...WOW. Då var det värt alltihop.
Har inte känt av någon ömhet i fötterna alls när jag använt AquaSocks. Sockiplasten, som jag börjat med ganska nyligen, är betydligt tunnare, och då kan det kännas lite vasst/ömt på grusväg, men det räknar jag med att det kommer att gå över med tiden.
Jag började springa med minimalistiska skor i somras. Började med AquaSocks, men har nu övergått till gamla hederliga SOCKIPLAST istället![]()
Har haft jättemycket problem med fötterna tidigare (har nedsjunket/uttrampat fotvalv + kraftig hallux valgus, ingen dröm för en löparfot) när jag sprang med dämpade skor, men känner i princip ingenting av det nu. Är mycket nöjd, men "omställningen" var GRYM. Fick inte så mycket träningsvärk, utan det var mer bara allmänt jobbigt och tungt, som om allting var en enda lång och seg uppförsbacke. Inte kul alls, men plötsligt en dag så var det som att jag äntligen var uppe på krönet och då...WOW. Då var det värt alltihop.
Jag har Merrell Pace Glove och älskar dem!
Ta det lugnt i början, spring hellre än gå, men gör det bara i fem-tio minuter de första gångerna. Knappt värt att byta om, men det är tillvänjning, inte löpträning dessa första gånger.
Anledningen till att det är bättre att springa än att gå under tillvänjningen är att du ska lära om din löpstil till att inte sätta i hälen först. Går du så sätter du automatiskt i hälen först. De skor du nu köpt är inte dämpade nog för häl-isättningar och du kommer att vilja korrigera även din gångstil när du går i dessa skor. Men det är mycket enklare att först få ordning på löpstilen och sen låta gåstilen haka på, än tvärtom.
Kolla upp Chi Running (t ex https://www.youtube.com/watch?v=rkUqkdPQHis) också. Tekniken går ut på att låta hela foten (inte bara hälen) landa rakt under kroppen (inte framför) och sen trycka ifrån bakåt. Perfekt för dessa skor!
Sockiplast? Alltså sånna där strumpor med gummipluttar under för att inte halka? Gör det inte väldigt ont att springa i sånna om man råkar trampa på någon sten eller det kanske bara är att vänja fötterna så dom blir härdade?![]()
Ok, så du fick inte ont i fotvalvet/hallux valgusen av att det? Mest bara en jobbig löp-känsla?