Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag har ett par att alternera med men tillvänjningen går långsamt. På min minsta runda på 3 km brukar jag alternera gå och springa men får alltid BRUTAL träningsvärk i underbenen efteråt.

Jag började springa med minimalistiska skor i somras. Började med AquaSocks, men har nu övergått till gamla hederliga SOCKIPLAST istället :)

Har haft jättemycket problem med fötterna tidigare (har nedsjunket/uttrampat fotvalv + kraftig hallux valgus, ingen dröm för en löparfot) när jag sprang med dämpade skor, men känner i princip ingenting av det nu. Är mycket nöjd, men "omställningen" var GRYM. Fick inte så mycket träningsvärk, utan det var mer bara allmänt jobbigt och tungt, som om allting var en enda lång och seg uppförsbacke. Inte kul alls, men plötsligt en dag så var det som att jag äntligen var uppe på krönet och då...WOW. Då var det värt alltihop.

Jag har Merrell Pace Glove och älskar dem!

Ta det lugnt i början, spring hellre än gå, men gör det bara i fem-tio minuter de första gångerna. Knappt värt att byta om, men det är tillvänjning, inte löpträning dessa första gånger.

Anledningen till att det är bättre att springa än att gå under tillvänjningen är att du ska lära om din löpstil till att inte sätta i hälen först. Går du så sätter du automatiskt i hälen först. De skor du nu köpt är inte dämpade nog för häl-isättningar och du kommer att vilja korrigera även din gångstil när du går i dessa skor. Men det är mycket enklare att först få ordning på löpstilen och sen låta gåstilen haka på, än tvärtom.

Kolla upp Chi Running (t ex https://www.youtube.com/watch?v=rkUqkdPQHis) också. Tekniken går ut på att låta hela foten (inte bara hälen) landa rakt under kroppen (inte framför) och sen trycka ifrån bakåt. Perfekt för dessa skor!

Jag började springa med minimalistiska skor i somras. Började med AquaSocks, men har nu övergått till gamla hederliga SOCKIPLAST istället :)

Har haft jättemycket problem med fötterna tidigare (har nedsjunket/uttrampat fotvalv + kraftig hallux valgus, ingen dröm för en löparfot) när jag sprang med dämpade skor, men känner i princip ingenting av det nu. Är mycket nöjd, men "omställningen" var GRYM. Fick inte så mycket träningsvärk, utan det var mer bara allmänt jobbigt och tungt, som om allting var en enda lång och seg uppförsbacke. Inte kul alls, men plötsligt en dag så var det som att jag äntligen var uppe på krönet och då...WOW. Då var det värt alltihop.

Oj, jag har exakt samma problem med mina fötter (både fotvalvet + hallux valgus)! Jag har dock ett par vanliga jogging-skor, med specialgjorda inlägg i, funkar rätt bra för mig så länge jag gör min fotstyrka. Men det vore kul att testa barfotalöpning! Vad var det som var jobbigt med omställningen, var det jobbigt/ont i fötterna?

Det som jag tyckte var jobbigt var just att det var JOBBIGT, liksom tungt och motigt hela tiden och jag fick liksom ta i för varje steg och ingenting gick riktigt av sig självt ens när det var nedförsbacke! Många får ju problem med vaderna, men det märkte jag inte av. Kanske för att det var så jobbigt att jag helt enkelt inte orkade springa några längre sträckor i början.

Har inte känt av någon ömhet i fötterna alls när jag använt AquaSocks. Sockiplasten, som jag börjat med ganska nyligen, är betydligt tunnare, och då kan det kännas lite vasst/ömt på grusväg, men det räknar jag med att det kommer att gå över med tiden.

Fotstyrkan du skriver om, hur gör du den?

Har inte känt av någon ömhet i fötterna alls när jag använt AquaSocks. Sockiplasten, som jag börjat med ganska nyligen, är betydligt tunnare, och då kan det kännas lite vasst/ömt på grusväg, men det räknar jag med att det kommer att gå över med tiden.

Är målet helt barfota?

Såg en sådan kille en dag på min runda o det jag slogs av var hur kallt det måste vara om fötterna.

Jag gillar barfotakänslan, så jag drömmer nog lite om att kunna springa helt barfota. Samtidigt ser jag skräckbilder där man trampar på glasbitar eller andra vassa grejer som folk har den dåliga stilen att slänga omkring sig lite hur som helst. Fast man får kanske så tjockt skinn under fötterna med tiden att det inte är något problem?

Kyla tror jag däremot inte är några problem för mig, jag blir väldigt varm när jag springer. Om det är minusgrader tar jag på något långärmat, annars har jag bara shorts och t-shirt.

Ok, så du fick inte ont i fotvalvet/hallux valgusen av att det? Mest bara en jobbig löp-känsla?

Jag har gått hos sjukgymnast och fick bra övningar där, då mitt fotvalv är/var nedsjunket pga att en stukning aldrig riktigt läkt ut helt, och då blev senan under foten uttänjd.
Så jag gör så många jag kommer ihåg av:
-stå vanligt, och försök lyfta upp fotvalvet, utan att trampdynan lättar från marken. Det är typ att träna "hållningen" för foten.

sen ska jag göra 2ggr/dag (men har varit riktigt dålig på det på sistone):
-tåhävningar på trappa, båda fötterna upp, sen ena foten hålla emot på väg ner.
-balansplatta: enbensböj, stå på ena benet (böjt) och titta åt olika håll, stå på ena benet böjt och skriva 1-10 med andra foten, jonglera/kasta en liten boll

Sockiplast? Alltså sånna där strumpor med gummipluttar under för att inte halka? Gör det inte väldigt ont att springa i sånna om man råkar trampa på någon sten eller det kanske bara är att vänja fötterna så dom blir härdade? :)

Jag har Merrell Pace Glove och älskar dem!

Ta det lugnt i början, spring hellre än gå, men gör det bara i fem-tio minuter de första gångerna. Knappt värt att byta om, men det är tillvänjning, inte löpträning dessa första gånger.

Anledningen till att det är bättre att springa än att gå under tillvänjningen är att du ska lära om din löpstil till att inte sätta i hälen först. Går du så sätter du automatiskt i hälen först. De skor du nu köpt är inte dämpade nog för häl-isättningar och du kommer att vilja korrigera även din gångstil när du går i dessa skor. Men det är mycket enklare att först få ordning på löpstilen och sen låta gåstilen haka på, än tvärtom.

Kolla upp Chi Running (t ex https://www.youtube.com/watch?v=rkUqkdPQHis) också. Tekniken går ut på att låta hela foten (inte bara hälen) landa rakt under kroppen (inte framför) och sen trycka ifrån bakåt. Perfekt för dessa skor!

Invigde skorna idag och det är verkligen nästan omöjligt att springa med häl först i dom. SMACK säger det liksom :angel:
Så man tvingas som automatiskt sätta i framsulan först vilket gör att det nästan kändes som att man sprang på tå. Rätt underlig känsla när man inte är van, kände ni andra det så också när ni började ställa om löpstilen?

Varvade jogg och gång under 3 km, återstår att se hur det känns imorgon då :D

img_20121023_182419_50882fc9ddf2b3546a0020db.jpg

Mina Merrell Pace Glove :)

Sockiplast? Alltså sånna där strumpor med gummipluttar under för att inte halka? Gör det inte väldigt ont att springa i sånna om man råkar trampa på någon sten eller det kanske bara är att vänja fötterna så dom blir härdade? :)

Sockiplast är som strumpor med en tunn gummisula under. Såna man hade på gympan i lågstadiet :D

16517300.jpg

Jag tycker de funkar bra i terräng och på asfalt, men det är lite vasst om man springer på grusväg. Fast jag tror man vänjer sig med tiden.

Ok, så du fick inte ont i fotvalvet/hallux valgusen av att det? Mest bara en jobbig löp-känsla?

Nej, inga problem med fötterna alls, bara så in i vassen tungt och jobbigt. Fast nu när jag är över "på andra sidan" så är det ju värt varenda sekund av alla tunga och tråkiga jag-tror-jag-dör-träningspass.

Bra tips på fotövningar, ska testa att göra dom! Jag är lite bitter på sjukvården, har varit hos både vanlig läkare, ortoped, ortopedtekniker och sjukgymnast och summan av det är: kortisonsprutor, vila, specialgjorda inlägg, superdämpade skor och när ingenting av det hjälpte så var det mest "nä, men då får du nog fundera på om det inte finns någon annan träningsform än löpning som du kan hålla på med".

Fick sedan tipset om barfota/minimalistisk löpning av en kollega, tyckte det lät som rena vansinnet, "jag som inte ens kan springa utan att få ont i fötterna TROTS dyra skor och specialinlägg" och tänkte helt ärligt testa det bara för att bittert kunna säga att jag minsann provat precis ALLT. Och så blev det så här UNDERBART! Känner mig så nära religiös jag någonsin varit i hela mitt liv :p

KL, Sprang Växjö marathon i helgen och hade som mål att bara ligga och nöta i ett jämt 6:00/km tempo. Gick som på räls och kom i mål på 4:17 :-) Skönt att avsluta säsongen utan krav och bara få njuta.

Njuta av ett marathon, går det?:D

kl
Klämde 7km idag och är väldigt nöjd för jag har inte varit ute i spåret sedan augusti. Så gött!

Absolut. :-) På samma sätt som att en som är van vid att springa 10km inte alls tycker det är jobbigt att springa 5km i makligt tempo :D

Ja dit kommer jag nog aldrig. Fast det hade varit en häftig utmaning om jag haft lite mer tid.

I kvällens Skavlan ska det pratas barfotalöpning med författaren till Born to run. Startade för fem minuter sedan så jag ska snabba mig ner till teven!

Knapplån

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad återhämtning som återfinns under Vecka 3, dag 3 betyder?

Måste bara berätta att jag nu på enbart tre veckor gått från att endast orka jogga i 40 s i sträck dag ett till att idag kunna jogga hela 3o minuter!!! :eek: :D :bump: :banana: Jag är så chockad att jag inte finner ord. :p

Jag tolkar det som en mening dvs att återhämtningen består i 15-30(?) min alternativ träning. Det kan ju vara cykling, simning, inlines, rullskidor etc. :)

*kl*

Jag upptäckte lite glatt idag att jag inte tappat så mkt i kondition som jag trodde. Jag har inte hunnit springa på 3 veckor o höll ändå tiden som jag brukar. :)

Måste tacka för tipset om sjukgymnast, som jag inte gått till annars. Jag fick veta att jag är överrörlig i höfterna och behöver stärka upp musklerna för att hålla höften stabil, det är i själva muskelfästet i höftböjarmuskeln jag får ont (om jag förstod sjukgymnasten rätt). Så nu ska jag göra massor av övningar för att stärka bålmuskulaturen så hoppas jag att det blir bättre. Jag får fortsätta träna som vanligt under tiden, så det är bra. :)

Hur gör ni med halkan förresten, broddar? Eller finns svaret i tråden om jag söker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka