Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag håller med i allt, och tillägger att för mig personligen är det en jätteboost att fortsätta när jag kan öka distansen i bekvämlighetstempo. För att möjligen i ett senare skede reglera tempot på den valda distansen.

För mig personligen får det inte bli för kämpigt i början, då tröttnar jag. Jag behöver få känna mig duktig för att bli sporrad.

*kl*

Hammarbyhill avklarat! 59:39 totalt. Men OJ vad tungt!! Alltså, trodde jag var stark i backar men när det lutar skidbackebrant och dessutom under lång tid (95 höjdmeter från botten till toppen) då var det bara att gå... Andra varvet var även DET tungt.

Annars: Håller också med om distans framför fart, men så är jag en bekvämlighetstempo-älskare ;)

Veckans långpass gick jättebra, 15 km i 8-minuterstempo. Även om farten inte ökat nämnvärt känns det jätteskönt att ha kommit upp i distans även om de flesta av veckans pass är mycket kortare. Har beställt utrustning så jag hoppas att jag klarar vintern - merinoställ, löparjacka med avtagbara ärmar, vindbyxor, tights, reflexbuff. Nu tänker jag att jag ska synas och hålla mig lagom varm så jag inte har något att skylla på. Halvmara nästa vår ska det bli om jag håller mig skadefri.

Jag är glad för jag har lyckats göra nån slags level up i löpningen, med mer ork, längre rundor och ett springsällskap som tycker att det är en fullständigt vettig sysselsättning att kuta rätt över en myr:love:

Vi har nördat loss rejält under veckan med gamla orienterarkartor, och springer och letar efter gamla spår som inte används längre, samt kors och tvärs i terrängen, och herregud vad kul det är! I pannrummet står mina skor och stinker död och förbannelse efter allt myrvatten, ska nog ha ett par nya till våren.
Just nu känns det som att allt nötande under sommaren när det mest var tungt, har betalat sig rejält:D Och snart är det vinter och jag får ta fram mina icebugs:bump:

Det låter jättehärligt! :) Visst är det underbart när allt bara lossnar och man får världens endorfinkick av löpningen!

Ni som nyligen har börjat? Hur långa rundor gör ni/gjorde ni i början? Hur ofta?
...och hur länge tar det/tog det innan kondisen stigit så att det känns "lätt"?

knapp!

Denna tråden verkar rolig så lägger ett litet inlägg så att jag kommer ihåg den:)

Sett att ni diskuterat det där med att öka för fort och dra på sig skador, vilket är precis vad jag har gjort flertalet gånger också. Har tränat styrketräning och spinning regelbundet så har haft lätt att börja springa ganska "långt" ganska fort, detta gärna på asfalt och så klart har kroppen sagt ifrån, benhinnorna i mitt fall.

Så nu, efter att ha vilat bort onda benhinnor ökar jag löpningen lååångsamt. Börjde med 2+2+3 km för några veckor sedan och har sedan som regel att inte öka med mer än 10%/vecka. Denna veckan nu ska jag springa 2,5+3+4 enligt plan och det på onsdag, fredag och söndag. Har börjat träna lite teknik, vilket är väldigt kul! Tycker att det känns lite skillnad faktiskt. Även jag har tidigare haft ett för långt löpsteg och därmed förlorat kraft och fart, nu är fokus på att sätta foten under mig, inte landa för mycket på hälen samt ett bra frånskjut. Försöker också tänka mycket på hållningen och höften, så att jag inte blir "sittande".

Brukar också skölja benhinnorna i kallvatten i 5 min efter löppassen. Läste om någon på internet som gjort det och upplevde sig hjälpt av detta. Vet inte om det funkar men det känns bra iaf:p

Gah!

Jag har anmält mig till Hässelbyloppet. Vid anmälan hade jag sex veckor kvar på ett 10km-träningsprogram, och sju och en halv vecka kvar till loppet. Perfekt - vad kan gå fel? Sen blev jag trött och hängig och sjuk... Så nu har jag fem veckor kvar på programmet, och två veckor kvar till loppet... Kan inte nån bara skjuta mig?!

Så, vad tror allvetande buke om att genomföra ett enmilalopp enligt "springa tio minuter och sen gå en"-principen? (Alternativt att jag kanske har tagit mig upp till springa15+gå1 om två veckor.) Kommer övriga löpare att sparka mig på smalbenen då?

Det är väl en utmärkt taktik? Håll långt till hger och släpp fram snabbare löpare bara. Många löpare håller totalt fel tempo för sin startgrupp och försöker inte ens släppa fram de som är snabbare, då växer irritationen...

Ni som springer/har koll på löparskor

Nu är det dags att uppdatera mina x-antal år gamla löparskor. Men vad i hela friden ska man ha? Jag vill ha ett par skor som går bra att jogga i (ca 3-6 km) ett par dagar i veckan + att promenera i 2-4 dagar i veckan. Lite blandat grus, asfalt, lite skog.

Har hittat ett par skor som känns jätte sköna men står som trailskor. Spelar det någon roll? De ser inte ut att ha extrema nabbar under, men är inte släta som "vanliga" löpskor. Har läst att det finns skor som är mer som "hybridskor" och fungerar till lite både ock. Nackdelar med att springa med hybird/trailskor på asfalt? Har svårt att hitta skor som sitter bra, har smala fötter och många modeller är alldeles för breda och höga och glappar bak.

Sen, hur vet man om man pronerar eller inte? Ju fler butiker man besöker och personer man frågar, dessto svårare verkar det. Jag vill ju bara ha ett par sköna och hyggligt stabila skor att motionera lite i! :)

Sv: Ni som springer/har koll på löparskor

Fivefingers!!:love::love::love::love:

/Migo
vars löpteknik, löpförmåga och knähälsa har utvecklats enormt tack vare dessa underbara tingestar!

Mitt tips är att gå till butik som har löpband. Spring där o de spelar in hur du rör dig..utifrån det vet du vad du behöver.

När det gäller vilka skor du behöver skulle jag ta upp det med dem. En smart idé är också att gå o springa hos fler så ser du om 'alla' tycker samma. Sedan gå hem o beställa från wiggle (england)..halva priset..typ.

Har länge varit nyfiken på såna.
Men hur blir de när det blir kallare ute?

Ingen aning, vilka nivåer finns det? :D

Har alltså precis slutat hosta och stå i. Sprang i lördags, och då sprang jag 10, gick 1, sprang 10, gick en, och sen gick det utför, sprang i treminuterspass de sista 20 minutrarna. Mitt pass borde alltså varit 4*10 min löpning med tre st en-minutersvilor. Ska ut med samma pass snart, bara jag tar mig hem från jobbet.... :o

Och jodå, jag är i långsammaste gruppen. Helt hybris har jag inte drabbats av än iaf. :D

Ska tänka på att hålla höger. Mina erfarenheter av lopp är hittills begränsade till vårruset och liknande, och då brukar jag skutta mig trött som en gasell mellan alla dessa långsamtgående felgrupps-människor. (Ärligt talat - barnvagn i jogga-grupperna?! :mad: )

Det finns runt 4:e januari och 20:e augusti diskussioner om just skor i den tråd som jag tänker sammanfoga denna fråga med.

/moderatorn

Sen, hur vet man om man pronerar eller inte? Ju fler butiker man besöker och personer man frågar, dessto svårare verkar det. Jag vill ju bara ha ett par sköna och hyggligt stabila skor att motionera lite i! :)

Det blir nog samma här, och i slutändan är det du som skall använda skorna och du känner dig själv bäst. När det gäller om man pronerar eller inte så är det dels inte helt lätt att avgöra och dels så råder det minst sagt olika uppfattningar om det i så fall bör motverkas eller ej.

Jag själv är helt såld på barfota och har det senaste halvåret inte använt skor nästan alls, nu kan jag dessutom gå på grus utan att ömma nämnvärt.

Jag hade en bild av att jag går vlädigt mkt på utsidan av sulan. Alla mina skor är slitna på utsidan vid hälen. Dock sa en person på en sportbutik (bedömde mig bara ståendes framifrån med strumpor på) att han tyckte att jag föll inåt med fötterna och borde ha stöd för det. När jag sa att alla mina skor är väldigt slitna på utsidan av hälen (+ inga skorlutar inåt när de står för egen maskin) sa han att jag kanske börjat gå så för att kompensera att jag faller inåt. Blev tyvär inte mkt klokare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka